Radio Maria
WordPress maatwerk & design
De missie: maak een site die visueel aantrekkelijk is voor een brede leeftijdsgroep, waarin men gemakkelijk kan navigeren en luisteraars op ieder gewenst moment live én on demand kunnen luisteren naar (fragmenten van) het programma van Radio Maria.
Radio Maria Nederland is een radiostation dat 24 uur per dag, 7 dagen per week uitzendt.
De muziek, gesprekken, misdiensten en podcasts zijn gericht op katholieke luisteraars, zoals de naam misschien al wel deed vermoeden. Maar wie dacht dat dit radiostation een slaapverwekkend programma uitzendt met een groep monotone senioren achter de microfoon komt bedrogen uit! De vele vrijwilligers achter dit station zijn bevlogen en vastberaden hun trouwe luisteraars hetzelfde gemak en dezelfde kwaliteit te bieden als hun commerciële collega stations.
Het programma van Radio Maria is weliswaar het product maar mensen helpen is het doel van dit radiostation. Samen met Radio Maria hebben we daarom allereerst gekeken naar de wensen van hun doelgroep. Waar halen ze steun uit? Welke type content willen ze snel tevoorschijn kunnen toveren als ze op de site zijn? Daarna hebben we het programma boekje van Radio Maria uitgeplozen en bekeken op welke manier men kan naar de diverse onderdelen kan navigeren. Gebruiksgemak is per slot van rekening altijd een belangrijke pijler en niet iedereen redeneert op dezelfde manier tijdens hun zoektocht naar die éne mis, voorgeleid door die éne priester.
Samen hebben we een roadmap uitgetekend. Onze technische specialisten hebben een framework sjokvol maatwerk opgeleverd waarmee naar ieder onderdeel van het programma snel genavigeerd kan worden. Check. De basis is er.
De site was toe aan een verjongingskuur. De rimpeltjes eruit, nieuwe look&feel erin. Hoe we dat aanpakken? Door eerst eens heel goed te luisteren. In dit geval naar de vrijwilligers die achter de schermen van dit mooie radiostation iedere dag keihard werken om hun luisteraars te helpen. Want zo kom je erachter hoe het DNA van dit radiostation eruitziet. Welke waardes, los van hun geloof, zijn belangrijk? Die moeten terugkomen in het ontwerp.
Daarom is veelal gekozen voor foto’s van vrolijk kijkende mensen; want het Radio Maria bekijkt het geloof met vreugde en heeft niet de behoefte alles zwaarbeladen te maken. Er zijn zachte vloeiende lijnen in het ontwerp opgenomen; want Radio Maria beweegt met je mee en begeleid je in iedere fase van je leven. Tijdens vrolijke en moeilijke momenten. De kleurencombinatie is warm en geven rust; wat perfect aansluit bij de kernwaardes van dit station. Alleen als je site aansluit bij hoe je bent als bedrijf, of in dit geval radiostation, trek je de doelgroep aan waar je je op wilt richten. Deze site doet dat voor Radio Maria.
Weet je nog dat je net vertelde over dat framework bomvol technologisch maatwerk? Hadden we al verteld dat onze webdevelopers ervoor hebben gezorgd dat alle sliders, uitklapmenu’s, interacties en uitvouwbare banners ook nog eens responsive zijn?
Wat dat betekent? Dat alle functionaliteiten optimaal werken, ongeacht welk middel je gebruikt. PC, Ipad, mobiele telefoon… Wat jij wilt. Belangrijk, want Radio Maria wil graag dat hun luisteraars altijd en overal steun kunnen halen uit hun programmering.
We zijn nog een stapje verder gegaan en hebben een app gemaakt. From scratch. Helemaal ingericht op het omvangrijke programma van Radio Maria met dezelfde doelstellingen; gebruiksgemak in een visueel aantrekkelijk jasje. Weten welke nummer er wordt afgespeeld? Geen probleem; dat wordt realtime afgebeeld in de app. En ben je benieuwd wat je net hebt gemist? Dan kijk je gewoon even in de playlist geschiedenis, die overigens ook altijd op de site zelf terug te vinden is. Lekker gemakkelijk toch?
Radio Maria zendt geen reclames uit. Lees die zin gerust nog een keer. Moeilijk te geloven als je gewend bent om naar de commerciële stations te luisteren he? Radio Maria draait volledig op de inzet van vrijwilligers en donaties. Deze donaties zijn op de nieuwe site niet alleen eenvoudig en snel geplaatst, we hebben ook inzichtelijk gemaakt hoeveel geld is binnengehaald. Door te laten zien hoeveel geld nog nodig is om een, door Radio Maria vastgesteld, doel te bereiken geeft het station hun donateurs meer inzicht én stimulans.