5 tips voor een SEO-vriendelijke webshop
De groei van het aantal webshops en hun omzet blijft ook in 2019 nog gewoon stijgen. Het gemakzucht van de klant groeit en de online koopwereld leent zich daar uitstekend voor. Met de groei van het aantal webshops stijgt natuurlijk wel de concurrentie in vrijwel elke branche! Genoeg reden voor een SEO-vriendelijke webshop waardoor jouw online winkel het beste gevonden wordt. Ik geef je in dit artikel 5 tips voor het opzetten van een SEO-vriendelijke webshop!
1. Unieke meta-title en description
Een webshop zit vaak vol met honderden of duizenden producten, waarvan sommige producten ook nog raakvlakken met elkaar hebben. Denk bijvoorbeeld aan twee dekbedovertrekken met dezelfde merknaam, afmeting en stof. Maar het ene dekbedovertrek heeft net een andere kleur. Meestal krijgen deze producten dan toch dezelfde meta-title en meta description.
Gedupliceerde meta-titels en beschrijvingen op verschillende pagina’s betekent een gemiste kans om andere relevante zoekwoorden te gebruiken die voor de potentiële klant belangrijk zijn. Voor zoekmachines (en gebruikers) wordt het moeilijk om de verschillen tussen beide pagina’s te vinden en dat gaat invloed hebben op de vindbaarheid en het organische zoekverkeer van jouw webshop.
2. Mobile first webshop
Tot een paar jaar geleden werden webshops voornamelijk op een desktop bezocht. Met de intrede van de smartphone vind daarin een verschuiving plaats. Bijna iedereen heeft tegenwoordig overal toegang tot het internet en dat maakt het bezoeken van een webshop een stuk gemakkelijker.
Ook Google richt zich op het mobiele gebruik en past daar ook de indexering op aan. Google beloont websites die voor mobiel gebruik geoptimaliseerd zijn en dat zorgt voor een hogere positionering en een hoger zichtbaarheidspercentage. Om jouw mobiele website te optimaliseren kun je onder andere de snelheid van de website onder de loep nemen en zorgen dat je website responsive (of zelfs adaptive) reageert bij het veranderen van formaat.
3. Maak landingspagina’s voor merken
Een sterke merkbekendheid is belangrijk voor een organisatie om te overleven tussen alle concurrentie. Verkoop je producten van een sterk merk? Bouw en schrijf dan een SEO-geoptimaliseerde landingspagina over het merk en de producten die je verkoopt van dat merk. Consumenten zoeken vaak naar een product in combinatie met een merk wat bij hun past. Door het schrijven van een merkpagina creëer je zichtbaarheid bij deze zoekers.
4. Zet goede interne links
Het aanbrengen van klikbare links naar andere pagina’s, berichten of producten op jouw website noemen we interne linkbuilding. Hiermee bied je de bezoeker een pad naar andere relevante content. Het is belangrijk om dit goed op te zetten. Bij Kwaaijongens beschrijven we slechte interne linkstructuur als een bord spaghetti, waarbij zowel de bezoeker als de zoekmachines ontzettend veel tijd en moeite moeten nemen om naar de juiste doelpagina te gaan.
Om de interne linkstructuur binnen je webshop op orde te krijgen is het belangrijk om een aantal punten in gedachte te houden:
- Link naar de pagina’s die voor conversies zorgen;
- Zorg dat je binnen twee á drie kliks van de homepagina op de doelpagina kan komen;
- Beperk het aantal links op een pagina;
- Voorkom spammen van een interne link.
De bovenstaande tips zijn enkel een kleine opsomming van handvaten die je kan gebruiken om interne linkbuilding binnen je website te structureren. De blog ‘Wat is interne linkbuilding‘ geeft een uitgebreidere uitleg voor een goede linkstructuur.
5. Begin met het schrijven van blogs
Neem een willekeurige winkel in gedachte. Meestal kom je bij die winkel voor het product waar je naar opzoek bent, maar daarbij krijg je regelmatig van de verkoopmedewerker, gewild of niet, ook een stuk advies over het product om jou als tevreden klant de winkel te laten verlaten. Binnen een webshop is dit niet anders.
De vragen/problemen die een klant in een winkel heeft, zijn vragen die ze ook via de verschillende zoekmachines online kunnen stellen. Schrijf blogartikelen over de vragen en problemen van een klant en geef ze daarin advies over de mogelijke oplossingen. Door in te spelen op de vragen en mogelijke problemen lever je relevante content aan potentiële klanten. Het doel van zoekmachines is om relevante zoekvertoningen weer te geven voor de gebruikers van de zoekmachines. Logischerwijs zorgt relevante content gericht op de vragen voor een stijging in organisch zoekverkeer.
Wil je meer weten over een SEO-vriendelijke webshop?
Hopelijk geven deze tips je een houvast om aan de slag te gaan met een SEO-vriendelijke webshop. Natuurlijk is de wereld van “Webshop SEO” veel uitgebreider. Wil je meer weten over de optimalisatie mogelijkheden van jouw webshop? Neem dan vrijblijvend contact op: bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl