Wat is een sitemap?
Een sitemap is een blauwdruk van alle relevante url’s binnen een website en geeft een overzicht van de structuur. Je zou het dus kunnen zien als een soort plattegrond!
In dit artikel wil ik je graag meer uitleggen over wat sitemaps zijn, hoe je ze aan kunt maken in een WordPress website, hoe je ze aan Google beschikbaar stelt en waarom ze zo belangrijk zijn.
Voor wie is de sitemap bedoeld?
Een sitemap is bedoeld om een compleet overzicht te geven in hoe je website is opgebouwd. Hierin kun je vaak zelf bepalen wat je wel en niet wilt laten zien. Zo creëer je een overzichtelijke structuur waardoor bezoekers makkelijk en snel door kunnen klikken naar relevante informatie. Zo’n sitemap is dus bedoeld voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines. En dat laatste vind ik eigenlijk het belangrijkst! Want door een sitemap beschikbaar te stellen kunnen zoekmachines zoals Google makkelijker je website scannen. Ze hebben dan namelijk al een blauwdruk van alle url’s!
Welke soorten sitemaps zijn er?
We kennen twee soorten sitemaps. Eén voor bezoekers en één voor zoekmachines.
Of het nodig is om een sitemap te maken voor je bezoekers hangt af van de menustructuur van je website. Als deze duidelijk is en bezoekers weten waar ze zich bevinden is het niet per se nodig om een sitemap voor hen te maken. Mocht je er toch een willen, dan heet dit een html sitemap.
De tweede variant is een xml sitemap. Deze is bedoeld voor zoekmachines om makkelijk op te pakken. Via Google Search Console kun je zulke sitemaps eenvoudig opnemen zodat Google ze kan volgen bij het scannen van je website.
Hoe maak ik zo’n blauwdruk aan?
Er zijn diverse WordPress plugins voor SEO. Zelf maken wij graag gebruik van de Yoast SEO plugin. Binnen deze plugin kun je eenvoudig xml sitemaps genereren. Je gebruikt gewoon de instellingen waarin je aangeeft waarvan je allemaal een sitemap wilt genereren. Dit kun je bijvoorbeeld doen voor je pagina’s, posts en media.
Allereerst wordt er een ‘hoofd sitemap’ aangemaakt. Deze fungeert als een soort index met daarin allemaal ‘sub sitemaps’ die verwijzen naar diverse elementen. De reden voor deze opsplitsing is puur voor het gemak van de zoekmachines. Zo voorkom je namelijk één gigantische sitemap die lastig te lezen is.
Als je geen gebruik maakt van WordPress kun je xml sitemaps ook laten genereren door andere online tools. Daarvoor Google je op “online sitemap genereren”.
Wat doet Google met de sitemap?
Voor een zoekmachine is een sitemap zoiets als een snelweg. Via deze snelweg kan Google snel je hele website overzien en doorgronden. Via een sitemap laat je Google weten welke url’s belangrijk zijn. Daarnaast bevat de sitemap waardevolle informatie voor een zoekmachine zoals: wanneer de pagina voor het laatst is geüpdatet, hoe vaak de pagina is gewijzigd en of er alternatieve taalversies van de pagina beschikbaar zijn. Allemaal informatie waar een zoekmachine zoals Google gek op is. Maar hoe krijg je de sitemap bij Google aangeboden?
Je kunt deze indienen bij Google
Google heeft diverse tools waar je gebruik van kunt maken. Zo is er Google Search Console. Binnen deze tool kun je een sitemap toevoegen. Je kunt deze eerst testen om te controleren of Google deze kan lezen en of er fouten in zitten. Als dit geen problemen oplevert kun je ze indienen. Via Google Search Console krijg je vervolgens informatie over wat er is ingediend en hoeveel url’s in de index zijn opgenomen. Ook eventuele fouten die ontstaan worden gemeld.
Wat is de relatie tussen een sitemap en SEO?
Als je de vindbaarheid van je website belangrijk vind kun je hier niet omheen. Een sitemap is belangrijk als we kijken naar SEO. Je wilt immers dat een zoekmachine als Google op een goede en snelle wijze je gehele website kan scannen.
Dankzij de vele pagina’s binnen een website is het een enorm proces voor Google om alles via de menustructuur te scannen. Met het aanmaken van sitemaps stel je Google een snelweg voor zodat de crawler de gehele blauwdruk of plattegrond snel en goed kan scannen.
Mocht je nu denken SEO? Lees dan meer over het artikel: wat is SEO? Hierin leg ik je uit wat het is en waarom het van belang is om de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Als je vragen hebt over sitemaps vraag dit dan aan je websitebouwer. Of neem eenvoudig contact op met onze WordPress experts. Schroom dus niet en bel gerust!