Een update van Google, wat heeft dat voor gevolgen?
Onlangs, inmiddels zo’n twee weken terug, heeft Google wereldwijd een nieuwe update uitgerold. Deze update moet spam en “black hat SEO” voor altijd beëindigen. Deze update is volgens Google zelf ‘de volgende stap in het perfectioneren van de zoekresultaten en deze organischer maken’.
Deze update heeft al wat gevolgen betekend, gevolgen die voor iedere website van toepassing zijn. Echter zal deze update niet zo’n grote gevolgen hebben als bijvoorbeeld de vorige update, die spammerige backlinks in één keer beëindigde. Deze update is de volgende stap gericht op kwaliteit, autoriteit en relevantie.
Maar omdat het allemaal wel erg veel wordt voor slechts een blog artikel, wil ik me nu graag op één onderdeel richten en daar natuurlijk wat tips bij geven voor jou als ondernemer.
Waardering per pagina
Het klinkt misschien wat vaag, maar het komt op het volgende neer: Google waardeerde een website vroeger als geheel. Had je spammy links? Dan werd je website als geheel bestraft. Heb je weinig content? Dan werd je website als geheel bestraft. Geen toegevoegde waarde? Dan werd je website als geheel bestraft.
Ik zei inderdaad ‘werd’, want dit is dus een van de grootste veranderingen. Sinds de laatste update waardeert Google je website als geheel, én per pagina. Dit kan dus betekenen dat je in de posities van jouw website sinds de laatste tijd enkele pagina’s omhoog ziet gaan én enkele pagina’s ziet zakken.
Voor de pagina’s die nu gestegen zijn; je doet hier blijkbaar iets goed. Voor de pagina’s die gezakt zijn; hier doe je blijkbaar iets minder goed. Wat nu?
Analyseer de pagina’s die omhoog gegaan zijn in Google, achterhaal waarom deze gestegen zijn. Heb je hier goede content? Unieke tekst? Een uitgebreide video? Kijk ook bij concurrenten, die je als het goed is wel een beetje in de gaten houdt, en bekijk waarom jouw pagina boven die van de concurrent is komen te staan.
Maar wat je waarschijnlijk nog belangrijker vindt zijn de pagina’s die gezakt zijn, hoe komt het dat deze 1, 3, 5 of zelfs meer dan 10 posities gezakt zijn in de zoekresultaten?
Bekijk alle pagina’s die gezakt zijn, en ga eens op deze pagina’s kijken wat je mogelijk fout doet. Heb je er weinig tot geen tekst staan? Of is je tekst overladen met het zoekwoord waarop je gevonden wenst te worden? Ook hier is het weer verstandig om te kijken naar je concurrenten, hebben zij een vergelijkbare pagina? Is die omhoog of omlaag gegaan? En natuurlijk, waarom?
Zoals je inmiddels zal doorhebben is het van groot belang om goed te analyseren en leren. Leer van je eigen verbeteringen en je eigen fouten, maar ook van die van de buurman. Zo kun je verder bouwen naar mooie posities in Google.
Merk je ook verschillen sinds de update van Google? Positief, negatief?