Hoe haal ik meer omzet uit mijn website?
‘Ik heb een website, maar dan houdt het op.’
Deze loze kreet komt nogal eens naar voren in een gesprek met een ondernemer. Hoe haal ik meer omzet uit mijn website? Nu kost deze alleen geld en levert niets op. ‘Is dat zo’, vraag ik dan. ‘Meet je überhaupt of je website iets oplevert?’ Het antwoord luidt: ‘Ehhh nee, maar ik krijg geen aanvragen via mijn website.’ Is het dat dan? Echt niet.
Voordat we ons kunnen richten op vergroten van de omzet via je website moeten we ons een aantal zaken afvragen. Ik deel deze zaken op in een aantal punten waarmee je zelf aan de slag kunt. Natuurlijk kun je dit aanpakken met ondersteuning vanuit verschillende specialisten, maar wellicht wil je er eerst zelf mee aan de slag.
- Wat is het doel van je website?
- Wat bied je aan op je website?
- Voor wie is je website bedoeld?
- Voor welk probleem en welke behoefte heb jij de oplossing?
- Wat is je regio, werkgebied?
Ja ja, die ken ik allemaal, wat wil je hiermee bereiken? Al deze punten, doelgroepbepaling, segmentatie, onderscheidend vermogen en het waarom zijn opgenomen in mijn bedrijfsvoering en dus ook in mijn website. Mocht je nu denken, hmmm, dan is het goed om hier toch eens bij stil te staan. Hoe scherper je bovenstaande voor ogen hebt, hoe gerichter jij je website kunt inzetten.
Kijk vanuit je klant naar je website
We weten allemaal precies wat we doen en voor wie onze diensten en of producten geschikt zijn. Toch blijkt dat onze website niet het rendement oplevert dat we ervan hadden verwacht. Jij wilt meer! Ga je wel eens in de schoenen van je klant staan en kijk je vanuit dit perspectief naar je website . O ja, dat is lastig want je krijgt geen klanten via je website. Of zijn ze er wel, maar je weet het gewoon niet. Je hebt immers bij een telefoontje nooit gevraagd hoe iemand bij jou terecht is gekomen.
Je grootste en belangrijkste meting haal je uit het intermenselijke contact. Vraag het ze gewoon. Je zult versteld staan wat je te horen krijgt en wat je daarmee kunt verbeteren in je website.
Durf te kiezen, ben specifiek en herkenbaar
Je website is er niet voor iedereen. Jan en alleman komt echt niet naar jouw website. Durf te kiezen wie je wilt aanspreken. Maak onderscheid en ben specifiek. Zorg ervoor dat je voor klanten en potentiële klanten herkenbaar bent in al je uitingen. Zeker op je website. Doe je dit niet dan val je ook niet op. Een potentiële klant zal gaan twijfelen. En zoals mijn vader altijd al zei: ‘Bij twijfel niet oversteken!’ Kritisch naar je website kijken: hoe pak je dit nu aan?
Meet het verkeer op je website
Mijn vraag aan het begin van dit blog luidde: hoe meet je het verkeer op je website? Of heb je geen benul wat er eigenlijk gebeurt. Zorg ervoor dat je het verkeer meet op je website. Maak bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics. Met deze gratis tool van Google krijg je inzage in je bezoekers en hun gedrag op je website. Maak ook een account aan op Google Search Console en koppel beide tools aan elkaar. Dankzij deze koppeling krijg je meer informatie over de gebruikte zoekwoordcombinaties. Hier kun je vervolgens gericht mee aan de slag.
Meer omzet uit je website
Je zou kunnen zeggen: hoe meer bezoekers je op je website hebt, hoe meer omzet je website voor je kan genereren. De vraag is alleen of het relevante bezoekers zijn en of je website zich hier op toespitst. Spreekt de inrichting van website de juiste bezoekers aan? Herkennen ze zich in je aanbod en hebben ze het vertrouwen dat jouw dienst of product een concrete oplossing biedt. Zorg vervolgens dat je bezoekers eenvoudig en gericht contact op kunnen nemen. Als je aan deze voorwaarden voldoet, moet je meer en meer omzet uit je site kunnen halen.
Succesvol op internet zijn is geen kunst
Succesvol op internet zijn, is geen kunst. Dat geldt ook voor jou. Alleen is het net als bij offline ondernemen gewoon hard werken. Je kunt dit zelf doen of uitbesteden. Ik durf dit zo te zeggen, omdat ik genoeg voorbeelden van zelf doen en uitbesteden ken. De bewuste ondernemers hebben een gemeenschappelijke aanpak. Graag deel ik deze ingrediënten met je:
- Doe een zoekwoordenonderzoek
- Denk in klantgroepen met elk hun eigen wensen en behoeften
- Durf te segmenteren
- Breng al je online communicatie in lijn
- Durf te vragen, vraag om feedback
- Kijk door de ogen van je klant
- Werk hard en behoud je focus
Als je met bovenstaande punten aan de slag gaat, merk je een verschil. Als dit niet zo is, moet je jezelf afvragen of je wel de juiste zoekwoordcombinaties gebruikt om verkeer naar je website te krijgen.
Wil je aan de slag met ondersteuning van mij? Dat kan. Bel of mail me gewoon even. Of vraag een specialist in je eigen regio.