Wat is een title tag?
De title tag is een HTML-code binnen de head van de broncode van een webpagina.
Zo dat is dan duidelijk voor iedereen, einde artikel. Nee dat zou erg kort door de bocht zijn. Het is niet altijd duidelijk wat hier nu precies mee bedoeld wordt en waarom de title tag nu belangrijk is voor de vindbaarheid van je website.
Technisch gezien ziet een voorbeeld van de title tag er in HTML zo uit:
[Wat is SEO? Eenvoudige uitleg wat zoekmachine optimalisatie is]
(de [] doen niet mee in deze, zijn alleen aanwezig voor een juiste weergave in tekst)
Deze codering is één van de factoren waarmee de zoekmachine van Google rekening houdt in het waarderen van de zoekresultaten. De titel zie je als bezoeker ook terug in de bovenste balk van je browser.
Naast deze weergave zie je de title tag terug in de zoekresultaten, de organische zoekresultaten wel te verstaan. Voor SEO is de titel van belang! Daarnaast is de titel voor het doorklikken belangrijk. Dan heb ik het over het tonen van de titel in de resultaten op basis van de zoekopdracht.
Zoekwoorden in je Title tag
Het bepalen van het zoekwoord of de combinatie is erg belangrijk voor de title tag en daarmee voor je potentiële bezoeker. Zo willen wij gevonden worden op: Wat is SEO? Zie hieronder de weergave in Google, in dit geval als featured snippet.
Bovenstaande resultaat is een featured snippet. Dit is een antwoordfragment binnen de zoekresultaten in het organische deel. Google blijft zich ontwikkelen en testen. Er zijn verschillende soorten featured snippets. Ook hierbij speelt de title tag een belangrijke rol.
Enkele tips voor je title tag
Nu we het toch over de title tag hebben en de relatie met SEO wil ik je graag enkele tips meegeven.
- Gebruik zoekwoorden uit de inhoud in de title tag
- Zorg dat de title, titel, niet te lang is. Google bepaalt hier de lengte
- Kies een logische titel, niet alleen losse woorden
- Voorkom dubbele tags
- Maak de title tag uitnodigend om door te klikken
Met bovenstaande tips kun je direct aan de slag. Kijk maar eens hoe de title metatags nu in je website zijn opgenomen.
Waar vul je de title tag in?
Zoals ik in het begin van dit artikel aangaf, moet je de title tag in het head gedeelte van je pagina van je website plaatsen. Binnen de diverse CMS-oplossingen als Joomla en WordPress kun je deze eenvoudig zetten. Oftewel in een daarvoor geïnstalleerde plugin of op een vaste plaats bij een bepaald element. Als ik naar Joomla kijk, pas ik dit vaak toe bij een menu-item. Daar zet je eenvoudig de paginatitel. Binnen WordPress maak ik gebruik van de Yoast SEO plugin.
Heb je een HTML-website? Kijk dan naar de HTML-code en zorg ervoor dat de title tag binnen de head staat. Dit ziet er als volgt uit. (de [] doen niet mee in deze, zijn alleen aanwezig voor een juiste weergave in tekst)
[]
[Hier neem je de title tag op, tussen start en stop van de head.]
[]
Google toont altijd de title tag
Het is aannemelijk dat dit gebeurt. Je krijgt alleen geen keiharde garanties. Google herschrijft de title tag als je title tag te kort of niet logisch is. Google doet dit ook bij de meta description.
Tot zover de uitleg over de title tag. Heb je vragen of wil je meer uitleg? Schroom niet om te bellen of te mailen. Deel het artikel gerust, zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.