Is mijn website geschikt voor SEO?
Regelmatig komt de vraag naar voren of een website geschikt is voor SEO. Na het eerste contact blijkt zo’n vraag dan van technische aard te zijn. Helemaal niet zo gek, want het is immers niet je vak. In dit artikel neem ik je mee aan de hand van een aantal vragen om je een beeld te geven over SEO in relatie tot je website.
Wanneer is een website geschikt voor SEO?
In principe zou iedere website geschikt moeten zijn voor het toepassen van SEO. Helemaal in deze tijd! Ieder CMS voorziet in responsive (Wat is Responsive webdesign?) en mogelijk ook adaptive gedrag, afhankelijk van het apparaat waarmee de bezoeker je website bezoekt.
Wel is het zo dat het ene CMS of platform meer mogelijkheden in zich heeft dan het andere CMS of platform. Dit heeft dan vooral met de inhoudelijke kant van een website te maken. In dit artikel richt ik mij op WordPress als CMS. Voor meer informatie over SEO kun je het beste dit artikel even lezen: Wat is SEO? Maak je gebruik van een ander CMS laat je dan goed informeren door de bouwer.
Hieronder kom ik terug op de hoofdlijnen die van belang zijn. Ik zal verder niet in detail treden. De onderdelen zijn ingedeeld in techniek en content of te wel: inhoud als het kiezen van een plugin om je te ondersteunen op het gebied van SEO.
Onderdeel 1: Techniek en SEO
De techniek bestaat uit een aantal basiselementen in mijn ogen. Het CMS, in ons geval WordPress, het hostingpakket, de hostingpartij (waar je website is ondergebracht) en het aantal plugins dat is geïnstalleerd binnen je website. Daarnaast heb je natuurlijk nog de vraag of je wel of geen gebruik maakt van SSL en of je wel of geen gebruik maakt van caching. Natuurlijk is dit niet alles, maar dit is wel de basis waarmee je veel kunt bereiken als je dit op orde hebt.
WordPress als CMS
Het CMS ‘WordPress’ is zoekmachine vriendelijk (ieder CMS is als het ware zoekmachine vriendelijk) en wordt veel gebruikt door bedrijven voor het bouwen van hun bedrijfswebsite. Vaak zie ik terug dat voor iedere extra functionaliteit een extra plugin wordt gebruikt omdat er niet geprogrammeerd hoeft te worden. Mijn advies in deze is: hou het simpel en overzichtelijk. Laat je bijstaan door specialisten die weten waar ze het over hebben om de hoeveelheid plugins beperkt te houden. Anders creëer je een overhead aan codes die enerzijds je website vervuilen en anderzijds de snelheid eruit halen. Los van de problemen die ontstaan doordat bij updates zaken niet compatible zijn en voor storingen zorgen. Met als gevolg daling in de ranking van Google omdat je website problemen geeft.
Hosting van WordPress
Naast de configuratie van WordPress, het gekozen thema en het gebruik van plugins is de hosting van belang. Waar draait je website, bij welke hostingpartij en hoe snel is de laadtijd? Bij veel bulkhosters zie je dat er honderden websites op één virtuele server draaien en allemaal een beetje van de capaciteit krijgen. Op het moment dat het wat drukker is gaat de laadtijd met grote stappen omlaag en beïnvloedt dit je resultaten negatief. Hier wordt vaak niet bij stilgestaan. Hosting kost immers niets, toch! Het is tenslotte maar voor je website, de online presentatie van je bedrijf. We hadden het erover of je website geschikt is voor SEO? Nou, dan zou ik je graag mee willen geven om toch nog een keertje na te denken over de keuze van hosting.
HTTP versus HTTPS
Zoekmachines zoals Google geven de voorkeur aan HTTPS! Als je website niet voorzien is van een SSL-certificaat krijgt de bezoeker een melding dat de website niet veilig is. (Wat is SSL?) Zorg er dus voor dat jouw website een SSL certificaat heeft en regel dit het liefst vandaag nog.
Caching
Een ander onderdeel binnen techniek is caching. Dit gebeurt als het goed is op serverniveau bij je hosting provider en binnen je WordPress CMS. Vraag bij een andere CMS na hoe je dit moet bewerkstelligen. Binnen WordPress zijn hiervoor plugins beschikbaar die je kunt gebruiken. Ons advies in deze is WP-Rocket als caching plugin te gebruiken. Waarbij het van belang is dat je je ook hierin goed laat informeren of de hulp van een ervaringsdeskundige inroept.
Onderdeel 2: Content en SEO
De inhoud van je website, in onze woorden de content, is zeer belangrijk. Hoe is je website opgebouwd in structuur, is deze logisch? Voldoet de content aan de richtlijnen van Google?
We hebben het over on-page hier. Voor meer informatie zie: on-page-SEO. Hierin wordt beschreven waar je op moet letten bij het plaatsen van content in je website zodat deze ook waarde heeft voor de zoekmachines, los van het inhoudelijke deel.
Hou je bezoeker voor ogen
Verder is het belangrijk dat je bij het plaatsen van content rekening houdt met wat je al eerder hebt geplaatst. Voorkom dat content intern met elkaar gaat concurreren. Een zoekmachine probeert je website te analyseren en pagina’s in haar index op te nemen op basis van relevantie vanuit zoekopdrachten.
Het allerbelangrijkste is dat je in de gaten houdt dat je voor je bezoekers schrijft en niet voor robots zoals Google. Toch dien je dit wel in acht te nemen. Een robot kan niet dezelfde interpretaties doen als de mens en het is soms noodzaak om hierop in te spelen in de content
Veel gemaakte fouten binnen content
Grote afbeeldingen
Een veel gemaakte fout binnen de content van een website is het plaatsen van foto’s. Een foto wordt met de mobiele telefoon gemaakt en vervolgens via een upload op de website geplaatst. Niet realiserend dat de foto 3 tot 4 mb groot is. Snelheid is belangrijk, dus verklein. Denk aan klein, kleiner en kleinst.
Voorkom gebroken links
Een ander probleem dat we vaak terugzien zijn gebroken links, of te wel verwijzingen naar pagina’s die niet meer bestaan. Of een andere url hebben gekregen waarbij deze niet is aangepast. Het resultaat is een 404-pagina.
Onderdeel 3 SEO plugin
Op het moment dat de techniek wel goed zit en je de content op orde hebt in je website, ben je er nog niet. Vaak is het zo dat een CMS automatisch zaken voor je regelt of dat Google de weergave in zoekresultaten zelf samenstelt. Dit omdat ze ontbreken in het CMS omdat ze niet zijn ingesteld. Dit wil je natuurlijk niet!
Je wilt zelf zoveel mogelijk invloed uitoefenen in hoe een robot je inhoud en o.a. meta-gegevens zal weergeven in de zoekresultaten. Hiervoor zijn vaak plugins voorhanden die je kunt installeren binnen een CMS.
Yoast seo-plugin
Binnen WordPress adviseren we de SEO plugin van Yoast. Deze plugin maakt het mogelijk dat je zelf de titel, url, meta-description en keyword focus kunt aangeven. De plugin laat je als indicatie zien of je op de goede weg bent. Binnen de Yoast plugin krijg je feedbak, dit is een richtlijn en geen absolute waarheid. Ik zeg dit bewust zo omdat ik vaak zie dat mensen alles aanpassen om maar een groen stoplicht te krijgen. Dit is niet het doel binnen SEO.
Naast de vraag of de website geschikt is voor SEO hoor ik onderstaande vragen vaak terug.
Werkt SEO voor mijn website?
Deze vraag is een vraag aan jezelf. Jij weet de doelstelling van je website, waarom heb je deze gemaakt of laten maken. Wat wil je ermee bereiken. Als je dit nog niet helder hebt, zorg er dan voor dat je dit goed in beeld hebt. Breng focus aan in je website, durf te kiezen, bouw uit rondom deze focus en zorg voor relevante content voor je doelgroep, je bezoekers. Last but not least, meet wat er gebeurt op je website. Dit kan heel goed met tools van Google zoals Google Analytics en Google Search Console. Maak hier accounts voor aan en koppel beiden aan elkaar. Zo krijg je een goed beeld van je bezoekers. Via welke kanalen ze binnen komen en waarop ze hebben gezocht. Tevens zie je terug of er problemen zijn in je website waar je aandacht aan moet geven. Ik durf te stellen dat SEO voor iedere website werkt, mits je helder voor ogen hebt wat het doel is dat je wilt bereiken.
Wat levert SEO mij op?
Oja, wat levert SEO mij op? Een vraag van alledag. Als je weet wat je wilt bereiken kun je dit ook meten. SEO kost tijd en dus inspanning, wiens tijd? Dit kun je zelf aanpakken of uitbesteden aan een SEO specialist. In mijn ogen moeten de SEO inspanningen gericht zijn op het aantrekken van meer relevante bezoekers zodat er meer informatie aanvragen, offerte aanvragen, telefoontjes en of verkopen plaatsvinden. Het is duur! Wat is duur vraag ik dan? Ook hier is het toch eenvoudig om te bepalen wat iets mag kosten in relatie tot een te verwachten opbrengst. Zo zie ik dat bedrijven makkelijk geld uitgegeven aan advertenties, zowel off-line als on-line, zonder te weten wat het ze oplevert. Met het juist toepassen van SEO verhoog je de waarde van je website gericht op relevante zoekopdrachten. Doordat je het in je website aanpakt, blijft dit zijn waarde houden. Tenzij je trucages toepast. Een groot deel kun je zelf doen, als je weet wat, waar en hoe.
Hoe kan ik de resultaten van SEO meten?
Het meten van resultaten kan eenvoudig via de tools van Google. Gebruik hiervoor Google Analytics, meer uitleg en hoe je een account aanmaakt lees je terug in: Wat is Google Analytics.
Naast Google Analytics adviseer ik je om Google Search Console account aan te maken. Deze tool geeft je meer technische inzage in hoe je website presteert, met een overzicht aan woord combinaties waarop je website vertoond wordt en waarop men heeft doorgeklikt. Voor meer uitleg zie: Wat is Google Search Console.
Nieuwe of bestaande website
Moet ik een nieuwe website laten bouwen om met SEO aan de slag te kunnen? Ons antwoord daarop is: ‘Nee, niet direct nodig!’ Bekijk eerst wat je allemaal aan SEO elementen binnen je bestaande website kunt aanpakken. Stel jezelf daarbij de vraag: hoelang wil ik nog verder met deze website? Als je binnen een jaar naar een nieuwe website wilt is het misschien nu wel tijd voor de overstap. Laat je goed informeren over o.a. de CMS keuze. Mijn persoonlijk advies is om gebruik te maken van Open Source. Hiermee voorkom je afhankelijkheid van één partij.
SEO zelf doen of uitbesteden
Ook hierover zou ik een heel artikel kunnen schrijven. Er zijn voorbeelden genoeg van succesvolle websites waar ondernemers of bedrijven zelf aan de slag zijn gegaan met SEO. Evenals door SEO werkzaamheden uit te besteden. Vaak zijn tijd, interesse en doorzettingsvermogen, bij het zelf doen, de succesfactoren. Het is niet even snel wat doen en dan hoppa, resultaat! Het is een proces, een continue proces. Waarbij mijn advies is om zoveel mogelijk on-page (binnen je eigen website) toe te passen! Wil je hulp, vraag een SEO bedrijf in je regio.
Ik hoop je met dit artikel wat meer inzicht te hebben gegeven over of je website geschikt is voor SEO, wat belangrijke elementen zijn en waar je in grote lijnen op moet letten. Kijk rustig rond binnen ons Kwaaijongens Kenniscafé voor meer informatie en antwoorden op vragen van relaties en bezoekers.
Mocht je mij rechtstreeks vragen willen stellen dan kan en mag dat natuurlijk ook. Bel of mail gerust.