Wat is content marketing?
Content marketing is een verzameling van alle marketing activiteiten waarbij content gemaakt en verspreid wordt richting jouw relevante doelgroep.
De term content marketing kent twee elementen die we allemaal wel kennen. Een ieder is bezig met marketing voor zijn of haar bedrijf. En hierbij wordt content gemaakt die vervolgens online en/of offline wordt verspreid. Deze content kan bestaan uit tekst, video en audio. Denk bij de term content bijvoorbeeld aan blogs, nieuwsberichten en andere gedeelde informatie zoals casussen, projecten, brochures en infographics.
Waar moet de content aan voldoen?
Bij het inzetten van content marketing is het belangrijk om te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Hoe meer inzicht je hierin hebt, hoe beter je kunt inspelen op de behoefte van de doelgroep. De gecreëerde content deel je vervolgens via de kanalen die je hebt vastgesteld in jouw content strategie. De kanalen kunnen zowel online als offline zijn. Bij online kanalen kun je bijvoorbeeld denken aan je social media accounts. Het doel is om klanten te trekken en te binden (lees hier meer over: Klanten binden met content marketing).
Welke content marketing kanalen zet je in?
Welke content marketing kanalen heb ik dan? Deze vraag krijgen wij vaak te horen bij onze relaties. Zij zijn zich op dat moment niet bewust van wat ze doen en waarom ze het doen. Content marketing kanalen zijn de online middelen die je gebruikt om jouw bedrijf te communiceren. Denk bijvoorbeeld aan:
- Website
- YouTube
- etc.
Hoe gebruik je deze kanalen?
Wat gebeurt er als je content marketing gericht gaat inzetten? Gericht op vragen en behoeften vanuit je doelgroep. Dan werk je vanuit een content strategie.
Hoe zet je content marketing goed in?
Als we uitgaan van bovenstaande kanalen heb je een prachtige mix aan kanalen die je gericht kunt inzetten. Het gaat te ver om alles in detail door te nemen, maar ik ga je de basis aanreiken. De basis is eigenlijk heel simpel. Hoe ben jij hier terecht gekomen? En waarom ben je nog aan het lezen? Waarschijnlijk heb je een vraag gerelateerd aan dit artikel. Hieronder stel ik een aantal vragen op die je kunnen helpen bij het bepalen van content.
Welke vragen stellen je klanten?
Zorg ervoor dat je bijhoud welke vragen er gesteld worden. Bepaal vervolgens welke vragen interessant kunnen zijn voor het creëren van content.
Welke problemen heb je opgelost voor je klanten?
We lossen iedere dag problemen op voor onze klanten, de normaalste zaak van de wereld. Maar we stellen onszelf niet de vraag of er andere potentiële klanten zijn die eenzelfde probleem hebben. Je kunt ze helpen door content hierover te creëren en deze te delen.
Welk advies geef je aan klanten?
We geven dagelijks advies aan onze klanten, gewoon vanuit onze parate kennis of door onze jarenlange ervaring. Maar wat doen we met dit advies? Delen we dit zomaar online? Ja, waarom niet! Wij doen dit ook en ik mag wel zeggen dat dit succesvol is.
Waarom zijn klanten naar je toegekomen?
Waarom komen klanten naar jouw bedrijf? Hoe zit het ook alweer met je onderscheidend vermogen? En nog belangrijker: hoe kun je dit vertalen naar content die je deelt?
3 soorten media binnen content marketing
Owned media: hierbij maken we zoveel mogelijk gebruik van onze eigen kanalen. Denk aan je website, e-mail en social media. Deze kanalen heb je in eigen beheer. Je hebt daardoor volledig zelfde de controle over de manier waarop de content wordt getoond.
Earned media: dit zijn kanalen buiten onze owned media kanalen. Door onze content publicaties proberen we aandacht te krijgen van anderen. Als deze ‘anderen’ vervolgens onze content gaan delen of erover schrijven en ons vernoemen is dat earned media.
Paid media: we kunnen ook verspreiding inkopen. Bij bijvoorbeeld onvoldoende bereik realiseren we via betaalde (advertenties) media het gewenste bereik. Bijvoorbeeld: radio, TV, Google Ads, display advertising of betaalde redactionele aandacht.
Content marketing zelf aanpakken of uitbesteden?
Veel bedrijven besteden content marketing uit, vooral de wat grotere bedrijven. Maar is dat nodig? Welke content is relevant voor je klanten? Dit weet je vaak wel, maar dit is voor jou als specialist of bedrijf vaak te vanzelfsprekend om te delen. Je legt het iedere keer opnieuw uit tijdens gesprekken of geeft advies bij het maken van keuzes. Maar waarom deel je deze kennis niet online?
Content marketing zelf aanpakken
Waardevolle content schrijven/produceren is een vak apart. Dit moet ik sinds de komst van Anouk, onze copywriter binnen Kwaaijongens, bevestigen. Zelf praat ik heel makkelijk. Ik hoor vaak terug van klanten dat mijn uitleg en workshops zeer prettig, leerzaam en direct toepasbaar in de praktijk zijn. Maar deze uitleg zelf uittypen is toch weer een heel ander verhaal. Als je in staat bent dit zelfstandig te doen is mijn advies: begin vandaag nog!
Hoe weet je of jouw content waardevol is?
Luister naar reacties van klant en lezers. Monitor wat men van je content vindt via je owned media kanalen. Je (WordPress) website is in mijn ogen je centrale kanaal naar conversie. Als jouw content vervolgens gedeeld wordt door anderen (earned media) heb je wederom een bevestiging. Belangrijk is dat jouw content aansluit bij de behoefte van je doelgroep.
Content marketing uitbesteden
Je kunt content marketing ook uitbesteden aan een externe partner. Iemand die in je huid kruipt en helpt met het produceren van de juiste content. Een expert of een bedrijf waarbij het voelt alsof je externe collega’s bent. Iemand die het DNA van jouw bedrijf weet over te brengen bij potentiële én bestaande klanten door een goede tone of voice (schrijfwijze).
Strategie, sturing en coaching in content marketing en SEO
Het kan heel prettig, goed en leerzaam zijn om ondersteuning te vragen van een professional die je helpt inzage te krijgen in hoe je jouw content marketing kunt verbeteren. Iemand die samen met jou de online profilering van je bedrijf uitbouwt en je sturing geeft vanuit vragen, kansen en trends. Een expert die je coacht in hoe je SEO content (lees hier meer over: Wat is SEO?) meer waarde krijgt en via interne linkbuilding je website meer autoriteit geeft.
Ik hoop dat je met de uitleg van dit artikel zelf aan de slag kunt of de hulp inroept van iemand die bij jouw bedrijf past. Iemand die jouw verhaal vertelt zoals je het zelf zou doen. Op een manier die past bij jouw bestaande en potentiële klanten. Mocht je vragen hebben, mag je ons altijd bellen op 085-3307500 voor advies. Gewoon doen!