Zo versla je het algoritme van Instagram!
In een voorgaand bericht hadden we het al over het algoritme van Facebook. Maar als je gebruik maakt van Instagram zul je misschien wel gemerkt hebben dat Instagram ook gebruik maakt van een algoritme. Super vervelend, want hoe zorg je er nou voor dat je marketingdoelgroep toch je content ziet? Wij leggen het uit!
If you show up on instagram just to sell, you’re missing the point!
Hoe werkt het algoritme van Instagram?
Je Instafeed -zoals we het overzicht noemen- had vroeger een chronologische tijdlijn. Hoe nieuwer de post, hoe hoger die kwam te staan in de tijdlijn. Tegenwoordig is het zo dat de feed wordt aangepast aan jouw persoonlijke interesses. Op die manier wordt er dus voor iedere gebruiker een unieke feed gevormd. Like je veel foto’s van schattige puppy’s? Dan zul je (net als ik) steeds grappige puppy’s voorbij zien komen, daar zorgt Instagram wel voor!
Trends en ontwikkelingen
Ook in 2019 groeit het aantal Instagram gebruikers, wat misschien betekent dat jouw doelgroep er ook steeds meer op te vinden is. Maar eigenlijk zijn zoveel gebruikers helemaal niet handig voor een bedrijfsaccount. Want meer gebruikers betekent ook meer posts. En hoe meer posts, hoe kleiner jouw bereik wordt. Het wil namelijk helemaal niet zeggen dat al die gebruikers de hele tijdlijn af scrollen en zo ook jouw bericht tegen komen. Wat wel steeds meer bekeken wordt zijn de Instagram Stories. Daar liggen wellicht wel kansen voor jouw bedrijfsaccount!
Toch je marketingdoelgroep bereiken ondanks het algoritme van Instagram
Het algoritme zorgt er misschien voor dat je minder snel zichtbaar bent in de feed. Gelukkig zijn er een heleboel dingen die je wel kunt doen om je potentiële klanten toch te bereiken. Ik zet ze voor je op een rijtje:
1. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van alle Insta-opties (Stories, hoogtepunten, IGTV)
2. Post minstens 3 keer per week wat nieuws op je feed
3. Maak jezelf vindbaar met hashtags en geotags
4. Actie in de taxi; zorg voor interactie!!
Als het gaat om Instagram marketing is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het allemaal draait om ‘engagement’. Sociale media, sociaal houden. Ben je dus op Instagram puur voor het verkopen van een product of dienst? Dan mis je misschien het hele punt van Instagram! Waar het om draait zijn: reacties, DM’s, polls en vragen in je Instagram Stories.
Hulp nodig bij Instagram?
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het doorbreken van algoritmes? Dan helpen wij je natuurlijk graag! Neem gerust vrijblijvend contact met ons op! Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl