Zoekwoorden en Google Search Console
In dit blogartikel leg ik je uit hoe je door middel van Google Search Console (hierna GSC) bepaalt welke zoekwoorden interessant voor je zijn. GSC is een tool die je inzicht geeft in woorden of woordcombinaties waarop je website wordt vertoond.
Allereerst moet je ervoor zorgen dat je een GSC account hebt. Wanneer je die hebt aangemaakt is de volgende stap het toevoegen van jouw website als property binnen GSC. Via één van de mogelijkheden koppel je de property aan je website of webshop en Google zal data gaan verzamelen. Vraag je WordPress bouwer of samenwerkingspartner of hij hierbij kan helpen als je er niet uitkomt.
Prestaties van je websites
Google Search Console zal vanaf het moment dat jouw website is gekoppeld data voor je verzamelen. Niet alleen technische data, ook data waarmee jij aan de slag kunt in het bepalen van relevante en potentiële zoekwoorden of combinaties daarvan.
Bekijk de prestaties
Ga naar “Prestaties (1)” door hierop te klikken en klik vervolgens rechts op Gemiddelde CTR (2) en Gemiddelde positie (3). Als je dit hebt gedaan verschijnen onderin beeld de zoekopdrachten, pagina’s, landen, apparaten en zoekopmaak.
Hieronder een schermafdruk waarin je te zien krijgt hoe dit eruit ziet.
Filteren van zoekwoorden of delen daarvan
Door gebruik te maken van + NIEUW bovenin kun je een filter aanbrengen. Zo kun je specifieke woorden- of lettercombinaties filteren voor een bepaald resultaat.
De filter optie geeft je de mogelijkheid om snel een overzicht te hebben van aanverwante woorden of combinaties. Door naar de vertoningen te kijken zien we of hier potentieel zit in extra verkeer. In combinatie met een gemiddelde positie kun je bepalen of dit interessant is op korte termijn of over een langere termijn.
Kansen en valkuilen
Het gaat om het zien van kansen. Je weet immers waar je focus ligt en je wilt deze uitbouwen of wellicht verbreden. Voor veel van onze relaties geldt een bepaalde regio waarbinnen ze graag willen werken. Als ik naar onszelf kijk is dit de driehoek Den Bosch, Nijmegen en Eindhoven. De reden voor ons is persoonlijk contact en binnen een half uur aan tafel kunnen zitten. Houd rekening met je regio, evenals aanverwante zoekwoorden of woorden die je focus versterken. Kijk niet alleen naar de grootste aantallen in vertoningen. Dit kan misleidend werken.
Een voorbeeld:
Wij hebben in het verleden een blog artikel geschreven over het verschil tussen een jpg en jpeg afbeeldingsformaat. Gewoon omdat we die vraag kregen. Als ik puur naar kansen kijk vanuit vertoningen dan zou ik daar voor kunnen gaan. Zie hieronder.
Een mooi aantal vertoningen en sterker nog ook een goede CTR (Click Trough Ratio) met een gemiddelde positie van 4,4. Prachtig, maar dit levert ons geen directe klanten op. Dat was ook niet de bedoeling, het is om antwoord te geven op een vraag die gesteld werd voor het aanleveren van bestanden aan een drukker.
Ik kan wel kijken welke woorden of woordcombinaties in relatie tot jpg een verbinding leggen tot onze dienstverlening, namelijk het bouwen van WordPress websites. De vragen die we krijgen op onze WordPress helpdesk, ons support en beheer. Bijvoorbeeld het verkleinen van de afbeelding in opslag grootte. Of is het beter een jpg, png of svg te gebruiken. Zo kun je verbindingen aanbrengen vanuit wat je ziet in GSC en posities versterken van andere woorden en of combinaties waar je wel de focus op wilt gaan leggen.
Mindmap van zoekwoorden
Maak een mindmap aan van je zoekwoorden. Plaats je focuswoord centraal en zet daaromheen woorden die er vanuit jouw perspectief bijhoren om je focus te versterken. Zo krijg je een breder zicht op het zoekwoord of de combinatie die je wilt gaan gebruiken in je website. Mogelijk zie je vanuit je mindmap een ander woord dat beter past, een woord dat je niet op je netvlies had staan maar veel relevanter is. Door de mindmap zie je ook direct hoe je dit dan kunt gebruiken vanuit aanverwante termen om deze gekozen focus te versterken.
Interne linkbuilding voor meer aandacht
Door gebruik te maken van een mindmap zie je ook direct de verbanden naar pagina’s en artikelen die je al in je website hebt opgenomen. Je kunt jezelf de vraag stellen welke pagina’s en artikelen op basis van welke woorden of woordcombinaties naar elkaar moeten gaan linken. Deze interne linkbuilding is van wezenlijk belang voor je bezoekers en zoekmachines zoals Google.
Ga zelf aan de slag met Google Search Console!
Mijn advies is om gebruik te maken van Google Search Console als je zelf aan de slag wilt met de uitbouw van je website als één van de kanalen waaruit je informatie kunt halen. Ik hoop dat dit artikel je op weg heeft geholpen hoe je dit kunt toepassen. Mocht je een vraag hebben, stel deze gerust, mail naar dtv@kwaaijongens.nl of bel 085-3307500.