Hoe maak je een goede landingspagina?
In een eerder blogartikel hebben we al uitgelegd wat een landingspagina is (lees: Wat is een landingspagina?). Maar wat is nou het geheim van een goede landingspagina? En waarom is een goede landingspagina belangrijk? Ik geef je graag tips en tricks zodat jij met jouw website of landingspagina de juiste bezoekers kan verleiden tot conversie.
Waarom is een goede landingspagina belangrijk?
Eigenlijk is het heel simpel. Een goede landingspagina kan leiden tot meer conversie. De website is vaak het eerste contactmoment met een potentiële klant en daar wil je natuurlijk meteen een goede indruk mee maken. Het is daarom noodzakelijk om te investeren in de ontwikkeling van een goede (WordPress) website.
Zie je website als de basis van je online marketing. Vanuit heel veel media verwijs je door naar je website. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing, social media, visitekaartjes, advertenties (online én offline), etc. Het is dus belangrijk dat je website en landingspagina’s in orde zijn!
Bij het opzetten van een landingspagina zijn er 3 elementen waarmee je rekening dient te houden:
- Strategie & doelstelling(en)
- Relevante content
- UX design / layout
Hieronder geef ik per element aan wat je kunt doen om je landingspagina te finetunen!
Strategie & doelstellingen
Als het goed is heb je als bedrijf een bepaalde strategie. Deze strategie moet ook worden doorgetrokken in je website. Per landingspagina moet je doelstellingen vaststellen om zo te kunnen bepalen wat er nodig is om deze doelstellingen te behalen. Denk bijvoorbeeld aan: offerte aanvragen, afspraken maken, producten/diensten verkopen, etc.
Zet relevante content in je landingspagina
Bedenk voordat je een landingspagina opzet wat jouw bezoekers willen weten. Dit lijkt misschien moeilijk, maar dat is het eigenlijk niet! Denk bijvoorbeeld aan vragen die potentiële én bestaande klanten stellen of problemen waar zij vaak tegenaan lopen. Verzamel deze vragen en problemen en kies op basis hiervan een relevant onderwerp uit voor jouw bezoekers. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat het onderwerp aansluit op de doelstellingen van je bedrijf.
Als je een onderwerp hebt vastgesteld kun je verder met de inhoud van de landingspagina. Als een bezoeker een pagina bezoekt moet hij/zij in één oogopslag kunnen zien waar de pagina over gaat. Het is daarom essentieel dat je de belangrijkste content bovenaan zet. Vervolgens is het belangrijk om de bezoekers op je website over te halen om voor jouw bedrijf te kiezen. Dit kun je doen door de USP’s (Unique Selling Points) van je bedrijf naar voren te laten komen of door bestaande klanten recensies te laten schrijven.
En tot slot moet je gebruik maken van een duidelijke CTA (call-to-action). Je kunt hiermee bezoekers verleiden om actie te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan: het maken van een afspraak, een offerte aanvragen, een PDF downloaden, een product/dienst bestellen, etc.
On-page SEO
Je wilt natuurlijk ook dat je landingspagina gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. De belangrijkste factor hierbij is waardevolle content (zoals net besproken). Als de content relevant is voor bezoekers, dan zal een zoekmachine daar ook waarde aan toekennen. Onze tip is dus: schrijf voor je bezoekers! Bekijk de video hieronder voor de 10 belangrijkste onderdelen van on-page SEO.
Design én indeling (layout)
Ten eerste moet het design van jouw website of landingspagina de identiteit van je bedrijf uitstralen. Ook is het belangrijk dat de layout betrouwbaar en professioneel overkomt bij bezoekers.
Bezoekers willen zich geholpen voelen en willen de gewenste informatie makkelijk kunnen vinden. Je kunt ze hierbij helpen door voor een goede gebruikerservaring, ofwel user experience (UX design) te zorgen. Kom achter de wensen en behoeften van je doelgroep en laat de website hierop aansluiten. En vergeet niet dat jouw bezoekers zich op verschillende devices kunnen bevinden. Het is daarom belangrijk dat je een responsive webdesign hebt.
En nu meten!
Als je landingspagina voldoet aan de 4 bovenstaande elementen is het van belang dat je de resultaten ook gaat meten. Dit kun je doen met behulp van Google Analytics. Hoeveel bezoekers heeft de landingspagina? Hoe navigeren zij door de website? Haken ze snel af? Door goed te analyseren kun je stellen of je jouw doelstellingen hebt behaald en of je moet bijschaven. Want meten is weten!
Hulp nodig bij het opzetten van een landingspagina?
Ben je goed in relevante content schrijven, maar heb je moeite met de andere elementen? Of ben je juist op zoek naar een strategie die je ook door kan trekken op je website? Ik help je graag een stukje op weg. Durf te vragen, bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl