Hoe bereid je jouw webshop voor op Black Friday?
Black Friday is overgevlogen vanuit Amerika. Het is samen met Ciber Monday een groot kortings- en winkelfestijn. Mensen vliegen over de toonbank, ‘stelen’ producten uit iemand anders winkelmandje en vechten om de beste deals te bemachtigen…
In ieder geval, dat is het beeld wat de meeste hebben. In Nederland gaat het er wat gematigder aan toe, dat wil zeggen in de winkels. Van de buitenkant kun je natuurlijk niet zien hoe mensen achter de computer constant websites refreshen tot de beste deals online komen. Hoe ze al weken de beste Black Friday deals uit folders spotten en op een lijstje zetten. Allemaal zodat ze, wanneer het zover is, hun slag kunnen slaan. Nu is de vraag, hoe kun jij als webshop eigenaar jezelf het beste voorbereiden en gebruik maken van het fenomeen Black Friday? Welke marketing en technische aspecten komen erbij kijken en kunnen jou helpen? Wij zetten ze voor jou op een rijtje!
Marketing
Marketing, iets wat een grote rol speelt rondom Black Friday. Black Friday vergt veel voorbereidingen op het gebied van marketing. De grote jongens hebben vaak een cross channel marketingcampagne. Ze pakken dan de complete webshop, social media, TV/radio en print aan. Allemaal in het teken van Black Friday.
Webshop: strooi met deals
Voor een webshop is het belangrijk om tijdens Black Friday te strooien met deals, dat is tenslotte waar mensen naar op zoek zijn. Of dat nu gaat om kortingspercentages of 1+1 deals, ‘alles’ is in hun ogen goed. Zorg dat de deals goed onder de aandacht komen bij mogelijke klanten, je moet voorkomen dat ze ernaar moeten zoeken. Wanneer de deals niet direct zichtbaar zijn is de kans groot dat ze de webshop vroegtijdig verlaten. Want voor jou tien andere op een dag zoals Black Friday. Zorg dus voor een sprekende banner of zelfs een toegewijde Black Friday categorie op jouw WordPress webshop.
Zet social media in
Op social media kun je natuurlijk volop jouw webshop in de spotlight zetten rondom Black Friday. Je kunt het zien als Vader- en Moederdag, doordat iedereen er al aandacht aan besteed kun jij gedeeltelijk meeliften. De key bij social media is een goede planning (lees: 5 tips voor constante content). Ga tijdig aan de slag met jouw social media campagne en zorg dat de content al is gemaakt en is ingepland. Zo ben jij voorbereid en kun je mogelijke klanten al vóór Black Friday warm maken met wat er nog gaat komen. Een beetje teasen kan nooit kwaad en zo weten mensen dat ze ook bij jou moeten zijn voor de beste Black Friday deals.
TV & Radio
De traditionele media kunnen we natuurlijk niet vergeten. Reclames op TV en radio zijn al jaren populair en effectief bewezen op het gebied van promotie. Echter zijn ze wel behoorlijk prijzig en moet je onderzoeken of het wel winstgevend is voor jouw bedrijf. Natuurlijk zit er wel prijsverschil in wanneer je de reclames wilt uitzenden. Wil je dat jouw reclame wordt afgespeeld tijdens primetime op de populaire zenders? Dan betaal je de hoofdprijs. Wil je koste wat kost een TV of radio reclame, kijk dan naar de minder populaire uitzendtijden en zenders. Regionaal kan bijvoorbeeld interessant zijn voor bedrijven met een kleiner budget.
Hoewel print niet meer de eerste vorm van marketing is waar bedrijven mee aan de slag gaan, kan het nog steeds enorm effectief zijn. Denk aan de folders van de Kruidvat of de MediaMarkt, als je ze ziet blader je er toch even doorheen. Ook daarin verwerken zij heel slim al tijdig wat hints op Black Friday deals. Of wat denk je van reclame op bushokjes, tijdschriften, kranten en langs de weg? Voor mensen even een snelle reminder dat jouw webshop ook meedoet aan Black Friday. Net zoals op social media kun je ook via print mensen al enthousiast maken vóór Black Friday.
De techniek achter jouw webshop
Ook op technisch vlak is het belangrijk om te kijken naar jouw webshop. Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers jouw webshop verlaten omdat de webshop te traag is of omdat ze het niet vertrouwen.
Zorg voor een goede laadsnelheid van jouw webshop
Net als de levertijd verwacht de consument ook steeds snellere reactietijden van een website. De meeste mensen scannen een website en vergelijken die in een oogopslag met de websites van je concurrent. Een snelle website is daarom van belang. Dit kan je onder andere doen door een goed cachingbeleid. Hiermee zorg je dat je website niet te groot wordt, en niet teveel grote bestanden inlaad voordat je beeld krijgt. Zijn je foto’s bijvoorbeeld niet te groot? En laad je niet grote styling elementen in? Dit geeft direct een snellere website.
Een snelle website heeft nog een voordeel. Het vraagt namelijk minder van de server waar je website op staat. Zie het zo: elke keer als iemand iets op een pagina van je website doet, moet de server allerlei berekeningen doen. Dit kost tijd. Met bovenstaande caching zorg je ervoor dat de server überhaupt minder hoeft te rekenen.
Gebruik een goede server
Daarnaast is een snelle server die vooral op piekmomenten zoals met BlackFriday alle zijlen bijzet een must. De meeste websites zitten op zogeheten “shared hosting” servers. Je staat dan soms wel met honderden andere websites op een server. Als die allemaal een actie hebben op BlackFriday, worden alle sites een stuk trager. Heb je een grote webshop? Denk dan zeker na over een dedicated server. Je hebt dan alle kracht van een server voor jezelf. Dit geeft al heel wat stabiliteit.
Ben je echt van plan veel te verkopen? Dan red je het misschien niet eens met een server, een load balancer kijkt in z’n geval naar welke server een bezoeker wordt gestuurd. Zo verdeel je de last per server en kan je nog meer mensen op je website aan.
Veiligheid
Buiten de snelheid wil je ook een veilige website. Gezien mensen hun afleveradres en persoonsgegevens invullen, ben je verplicht een zogeheten beveiligde SSL verbinding op je webshop te hebben.
Ook moet je in je privacy statement aangeven wat je met de gegevens van je bezoeker gaat doen, vooral als je ze nog eens een nieuwsbrief wilt nasturen.
Klinkt dit allemaal te technisch? Kies dan voor een managed hosting provider. Deze regelt de veiligheid en een snelle stabiele server voor je in. Zo kan jij je volledig richten op zoveel mogelijk verkopen tijdens BlackFriday.
Heb je nog vragen of wil je meer tips?
Zo zie je maar, een goede voorbereiding op Black Friday is het halve werk. Vooraf een technisch goed voorbereide webshop en een knallende marketing campagne en jij bent Black Friday de baas. Heb je nog wat technische of marketing gerelateerde vragen? Wij helpen je graag verder, neem gewoon contact met ons op! Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl