Zijn interne links belangrijk voor SEO?
Linkbuilding en Google zijn van oudsher met elkaar verbonden. Destijds – en ook nu nog voor een deel – bepaalden links de autoriteitswaarde van een website. Gelukkig is niet alleen deze factor nog bepalend voor de waarde van je website, het is nog steeds in ontwikkeling. Links worden massaal ingekocht, maar hoe zit het dan met interne links binnen je website?
Op de vraag of interne links belangrijk zijn voor de vindbaarheid van je website of webshop, is het antwoord kort en krachtig: JA.
- Wat is een link (hyperlink)?
- Wat wordt bedoeld met interne links?
- Waarom zijn ze van belang voor SEO?
- Hoe gebruik je links in je content?
- Waar moet je op letten bij links?
- Wat is het belang van interne links?
Allemaal vragen die ik in de dagelijkse praktijk gesteld krijg tijdens gesprekken. Voor jou misschien gesneden koek, maar voor een ander niet. Vandaar dit artikel over interne links en het belang daarvan.
Wat is een link (hyperlink)?
Een link, hyperlink, is een verwijzing van punt A naar punt B. Vaak is dit gebaseerd op een stuk tekst, een woord of woordcombinatie of bijvoorbeeld een afbeelding. Maar het kan ook een ander element in de content zijn, denk aan een button of ander html-element in de content van je website of webshop. Op het moment dat de link naar een andere website of webshop verwijst buiten je eigen website, hebben we het over externe links. De link verwijst naar een extern website of komt vanuit een externe omgeving binnen.
Wat wordt bedoeld met interne links?
Een interne link is een link binnen de content van je eigen website of webshop. De interne link verwijst naar een andere deel van de content binnen je website of webshop. Je blijft met de verwijzing binnen je eigen omgeving.
Waarom zijn links van belang voor SEO?
Toen Google werd opgericht, was de originele naam van de zoekmachine Backrub. Deze naam had te maken met de manier waarop gebruikte programma’s het internet analyseerde om vast te stellen hoe belangrijk een website of content was. Kort gezegd, hoe meer links er naar bepaalde content leidden, hoe belangrijker deze content moest zijn. Een link heeft waarde. Waarde die we binnen SEO nog altijd terugzien. Er wordt ook wel gesproken over “interne links SEO”. De waarde per link verschilt. Binnen dit artikel blijven we bij interne links en de waarde hiervan heb je zelf in de hand. Door gebruik te maken van interne links binnen je website geef je ook waarde door aan de content waarnaar je verwijst.
Hoe gebruik je links in je content?
Het gebruik van links in je content vraagt net als bij het creëren van content om aandacht. Wat wil je bereiken met de link (verwijzing)? Wil je je bezoeker meer informatie geven over een onderwerp of een nieuwsbericht? Vaak zien we een dergelijke link terug als “meer info” of “meer lezen” na een introtekst. Helemaal niets mis mee, maar hoe zit het dan in de content van een pagina of bericht? Mijn advies is om hier geen “lees meer” of iets dergelijks te gebruiken. Zie het zo; je geeft aan de zoekmachines door dat “lees meer” de vertaling is waar je naar wilt verwijzen. Ik probeer het je hieronder uit leggen aan de hand van een voorbeeld.
Waarom geen “lees meer” gebruiken in links?
In dit blog over links en het belang daarvan voor SEO wil ik een link leggen naar een dienst van ons, dan zou ik kunnen zeggen:
Wil je hier meer over weten: lees meer. Waarbij ik op lees meer, de link leg naar de pagina over SEO. Wij als mens snappen heel goed waar het over gaat en maken de juiste interpretatie, maar voor een zoekmachine ligt dit anders. Het zou logischer zijn om de link te leggen op het woord SEO of belang van SEO. Door dit te doen geef ik al waarde mee die iets verteld over wat mij te wachten staat. De verwijzing wordt hierdoor verrijkt, doordat de link op het woord of woordcombinatie is opgenomen.
Waar moet je op letten bij links?
Als je “lees meer” of “meer info” gebruikt, is het van belang om te controleren of de link goed uitkomt. Check of er bijvoorbeeld geen 404 error ontstaat, omdat de link niet correct uitkomt. Dit geldt natuurlijk voor alle links.
Voor alle links, zeker intern, die je opneemt in de content van je website of webshop is het van belang dat je een duidelijke structuur volgt. Voorkom dat je links voor meerdere uitleg vatbaar zijn, omdat je vanuit een woord of woordcombinatie meerdere verwijzingen hebt naar andere content binnen je website.
Interne linkstructuur
Binnen onze website en blog omgeving hebben we meerdere artikelen (content) die iets vertellen over SEO. Zo hebben we het over SEO als dienst, lokale SEO, on-page SEO, off-page SEO, hosting in relatie tot SEO etc. Allemaal content waarin we onderdelen van SEO toelichten. Om ervoor te zorgen dat we links leggen die voldoen aan verwachting van de zoekmachine, is het belangrijk om er geen spaghetti van te maken.
Als we kijken naar bovenstaande alinea, zou ik overal op het woord SEO kunnen linken naar onze hoofdpagina over dit onderwerp. Dat wil ik niet, ik wil vanuit verschillende woordcombinaties linken naar de onderdelen die vervolgens naar de hoofdpagina linken. Hieronder een schema ter verduidelijking.
- SEO, linkt naar hoofdpagina: /seo
- Lokale SEO, linkt naar de sub-pagina: /seo/lokaal
- On-page SEO, linkt naar een blog over “Wat is on-page SEO?”
Vanuit de sub-pagina en het blog artikel kan er een link gelegd worden naar de hoofdpagina /SEO. Door deze opzet is het duidelijk wat er verwacht mag worden met de link. Zo ontstaat er een interne link structuur. De structuur is erg belangrijk. De structuur zorgt ervoor dat ook zoekmachines de waarde die je wilt opbouwen en wilt doorgeven goed kunnen volgen zonder dat er dubbele vertalingen zijn waardoor er ruis ontstaat (spaghetti).
Wat is het belang van interne links?
Alle content in je website of webshop heeft waarde. Waarde voor je doelgroep, omdat je informatie deelt, producten aanbiedt en vragen beantwoordt. Hierbij is het van belang dat er structuur is. Als je bezoekers binnenkomen via een zoekopdracht, wil je dat ze een weg volgen die jij voor ogen hebt. Door het aanbrengen van links kun je de bezoeker sturen in het maken van keuzes. Jij kunt bij interne links zelf bepalen hoe en waar je naartoe linkt in je website. Los van je bezoekers geef je zoekmachines ook duidelijk aan welke content belangrijk is. Als er veel links verwijzen naar één specifieke pagina, dienst of product, dan moet dat content element van waarde zijn. Door het opzetten van een goede, interne linkstructuur bepaal jij wat van belang is voor je bezoeker en de zoekmachines. Hierdoor verbeter je de vindbaarheid van je website.
Interne links zijn belangrijk om je bezoeker te leiden, te sturen en zoekmachines te vertellen welke content belangrijk is.
Interne linkbuilding is een belangrijke SEO factor die je zelf in de hand hebt. Wil je meer weten over interne linkbuilding? Lees het artikel over: Wat is interne linkbuilding?
WordPress interne links
Met een WordPress website kun je eenvoudig interne links aanbrengen in je content. Door het woord of de woordcombinatie te selecteren en op het kettingschakeltje in het iconen overzicht van de editor te klikken, krijg je een popup. Hier kun je eenvoudig de titel van de content intypen en WordPress laat je een overzicht zien. Klik vervolgens op de titel en de link wordt gelegd. Houdt hierbij goed voor ogen dat de linkverwijzing uniek is en blijft.
Heb je vragen over hoe je interne links het best kunt inzetten?
Heb je naar aanleiding van dit artikel over interne links vragen? Neem dan contact op met je webbureau of webmaster. Mocht je deze niet hebben of ons een vraag willen stellen, dan mag dat natuurlijk ook. Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl