Marketing, SEO & strategie

Hoe kan ik zien op welke zoekwoorden mijn website wordt gevonden?

Ben jij bezig met de vindbaarheid van je website? En wil je weten op welke zoekwoorden je website gevonden wordt? In dit artikel geef ik je uitleg over hoe je eenvoudig kunt zien welke posities jouw zoekwoorden hebben in Google. Er zijn diverse tools die jou hierbij kunnen helpen. Wij maken gebruik van Google Search Console, een gratis tool van Google.

‘Not provided’ in Google Analytics

Veelal wordt de gratis tool Google Analytics gebruikt om te zien hoe je website ervoor staat. Hier vind je veel informatie terug over bijvoorbeeld het aantal bezoekers, via welke kanalen ze binnenkomen, welke pagina’s zij bekijken en of een bepaald doel wordt behaald.

Indien je inzicht wilt in zoekwoorden, schiet deze tool echter tekort. Als je binnen ‘acquisitie’ naar het organisch zoekverkeer kijkt, krijg je de term ‘not provided’ te zien. Het merendeel van de zoekopdrachten zit hierachter verstopt. Wil je weten op welke zoekwoorden jouw website vertoond wordt, op welke posities in Google deze zoekwoorden staan en wat het aantal clicks zijn, dan zul je Google Search Console moeten gebruiken.

Not provided in Google Analytics

Inzicht in zoekwoorden binnen Google Search Console

Integendeel tot Google Analytics kun je met Google Search Console veel meer inzage krijgen in de zoekopdrachten en de posities van zoekwoorden in Google. Heb je nog geen account aangemaakt voor Google Search Console (GSC), doe dat dan eerst. Vind je dit lastig, vraag dan je webmaster of website bouwer om hulp. Het is hierbij belangrijk dat je zelf beheerdersrechten krijgt over het account, dit kan ingesteld worden.

Prestaties en posities van je zoekwoorden bekijken

Voordat je inzage krijgt in de zoekwoorden van jouw website, moet je binnen GSC een property voor je website aanmaken (deze is misschien al voor je aangemaakt). Vanaf het moment dat Google de property kan verifiëren, krijg je inzage in onder andere de zoekwoorden of combinaties waarop je website vertoond wordt met bijbehorende posities.

Meerdere GSC properties aanmaken

Heb je meerdere websites die je wilt inzien binnen Google Search Console? Maak dan eenvoudig meerdere properties aan. Je kunt na het inloggen de desbetreffende property (website) selecteren en inzien.

Stappen tot het inzien van zoekwoorden binnen GSC

Hieronder leg ik in een paar stappen uit hoe je ervoor zorgt dat je het juiste overzicht te zien krijgt (de prestatieweergave).

  1. Log in op Google Search Console
  2. Selecteer de property die jij wilt inzien
  3. Klik links in het menu op Prestaties
  4. Vink alle vier de vlakken aan voor gedetailleerde informatie:
    • Totaal aantal klikken
    • Totaal aantal vertoningen
    • Gemiddelde CTR (click-through-ratio of doorklikratio)
    • Gemiddelde positie

Heb je dit stappenplan uitgevoerd, dan krijg je onderstaande inkleuring te zien over een periode van 3 maanden (de standaard ingestelde periode in GSC).

Google Search Console zoekwoorden overzicht

Zoekopdrachten, aantal klikken, vertoningen, CTR en positie

Ook krijg je onder de grafiek een tabel te zien met meer informatie over de organische zoekopdrachten van jouw website (zie afbeelding hieronder). We gebruiken hierbij web als zoektype (het standaard zoektype in GSC). Per zoekopdracht zie je het aantal klikken, vertoningen, CTR en positie. Om te kunnen zien hoeveel potentie een zoekopdracht heeft, sorteren we de tabel op Vertoningen.

GSC zoekopdrachten, clicks, vertoningen, CTR, positie

Uitleg over de kolommen in prestatieweergave

Google Search Console geeft je inzage in meer dan alleen zoekwoorden. Daar ga ik in dit artikel niet verder op in, ik beperk mij tot de zoekwoorden analyse.

In de tabel zie je een vijftal kolommen die onder verdeeld zijn in zoekopdrachten, aantal klikken, vertoningen, CTR en positie. Hieronder leg ik kort uit welke informatie je uit deze vijf kolommen kunt halen.

Zoekopdrachten
De kolom zoekopdrachten laat je alle zoekopdrachten zien binnen de geselecteerde periode waarop je website in de organische zoekresultaten van Google wordt vertoond.

Aantal klikken
Deze kolom laat zien hoeveel klikken de betreffende zoekopdracht binnen de geselecteerde periode heeft opgeleverd binnen de organische zoekresultaten van Google.

Vertoningen
Het aantal vertoningen laat zien hoe vaak je website in relatie tot de zoekopdracht gedurende de geselecteerde periode in de zoekresultaten van Google zichtbaar was.

Belangrijk om hierbij te vermelden is dat dit aantal niet gelijk hoeft te zijn aan het daadwerkelijke aantal zoekopdrachten van een bepaald zoekwoord of zoekwoord combinatie. 

CTR
Click-through-ratio, oftewel CTR, is de doorklikratio in relatie tot de vertoningen gedurende de geselecteerde periode verbonden aan het betreffende zoekwoord of zoekwoord combinatie.

Positie
Deze kolom laat je de gemiddelde positie zien van de betreffende zoekopdracht in relatie tot het aantal vertoningen binnen de geselecteerde periode.

Kort samengevat geeft de prestatieweergave meer inzage in de zoekopdrachten waarop je website vertoningen heeft gekregen binnen de organische zoekresultaten van Google.

De werkelijkheid ligt iets anders

Zoals ik eerder ook al schreef, hoeft de prestatieweergave niet gelijk te zijn aan de werkelijkheid. Maar hoe zit dat dan? Het aantal vertoningen is verbonden aan een zoekopdracht binnen een geselecteerde periode. Er ontbreekt echter één heel belangrijke factor: de zichtbaarheid.

De zichtbaarheid factor

Voorbeeld: je hebt een zoekopdracht “wat is seo” waarop je gevonden wilt worden. Het prestatie overzicht in Google Search Console laat je de volgende waardes zien over een periode van 3 maanden:

Zoekopdrachtwat is seo
Aantal klikken250
Vertoningen8429
CTR3%
Positie3,3
Zichtbaarheid (wordt niet weergegeven)26%

Zoekopdracht: wat is seo
Aantal klikken: 250
Vertoningen: 8429
CTR: 3%
Positie: 3,3
Zichtbaarheid (wordt niet weergegeven): 26%

De laatste rij (zichtbaarheid) is niet zichtbaar binnen Google Search Console. Echter is deze factor wel degelijk van belang om mee te nemen bij de optimalisatie van de vindbaarheid van jouw website.

De zichtbaarheid factor laat jou de potentie zien binnen de vertoningen. Stel je voor dat je 100% vertoond wordt op een bepaalde zoekopdracht. Wanneer je naar ons voorbeeld van 26% zichtbaarheid kijkt, dan ligt daar nog een enorme potentie voor de betreffende zoekopdracht.

Zicht op zoekopdrachten waarop je website gevonden wordt

Door gebruik te maken van Google Search Console heb je meer zicht op de zoekopdrachten waarop jouw website gevonden wordt. De prestatieweergave in Google Search Console geeft je tevens de mogelijkheid om meer in detail te gaan. Je kunt gebruik maken van selecties, filters en je kunt vergelijken. Mijn advies is om hiermee aan de slag te gaan, zodat je meer inzicht krijgt in de prestaties van jouw website. Pak kansen en meet vervolgens of jouw SEO optimalisatie effect heeft.

Ondersteuning nodig bij SEO optimalisatie?

Ik hoop je met dit artikel meer inzicht te hebben gegeven. Mocht je vragen hebben of wil je SEO coaching of periodieke ondersteuning, dan mag je ons altijd bellen of mailen. Het is ook mogelijk om een SEO workshop in één dag bij ons te volgen. Voor nu wens ik je vooral succes!

Vragen? Stel ze gerust