Tips voor online marketing in 2021
Het jaar 2020 is alweer bijna ten einde. In allerlei opzichten een bijzonder jaar, voor iedereen. In maart kreeg Nederland te maken met de coronacrisis en moest vrijwel alles op slot. Horecabedrijven moesten sluiten, zorginstellingen werden overbelast, evenementen werden geannuleerd en mensen moesten zoveel mogelijk gaan thuiswerken. Nu, ruim negen maanden later, zitten we in een lockdown en hebben ook winkels hun deuren moeten dichtgooien. Veel bedrijven en organisaties moesten daarom in een enorm tempo creatieve oplossingen bedenken om toch omzet te blijven draaien. In 2020 hebben we, misschien wel meer dan ooit, gezien hoe belangrijk het is om ook op internet zichtbaar en aanwezig te zijn. Restaurants kunnen via online-bestelsystemen toch zorgen voor afhaal en bezorging, winkels kunnen via webshops toch blijven verkopen en online evenementen trekken steeds meer bezoekers.
Met het nieuwe jaar in het vooruitzicht is het dus goed om eens extra na te denken over je online marketing in 2021. In dit blog geven we verschillende, gouden tips.
1. SEO in 2021
Nu steeds meer transacties online plaatsvinden, is het des te belangrijker om zichtbaar te zijn in Google op de belangrijkste zoektermen voor jouw bedrijf. Helaas is de concurrentie hierdoor ook groter geworden. Bekijk je SEO strategie dus nog eens goed en kijk waar er nog winst te behalen valt. Tools als Google Search Console laten je zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Komt dit overeen met de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden? Zijn er het afgelopen jaar misschien belangrijke zoekwoorden bijgekomen waar je in 2021 extra op kunt inzetten?
Een andere belangrijke ontwikkeling die in 2021 zeker nog verder gaat doorzetten is het gebruik van Voice Search in Google. Gebruikers blijven wel typen, maar gaan steeds meer spreken als zij een zoekopdracht uitvoeren. Ook worden voice assistants, zoals Google Home, steeds populairder. Doordat mensen sneller kunnen praten dan typen, komen vooral lange zoekopdrachten (met vragen die beginnen met hoe, wat, waar, etc.) vaker voor. Denk dus eens na over vragen die je vaak te horen krijgt van klanten en beantwoordt deze in een blogbericht of op een veelgestelde vragen pagina op je website.
2. Content marketing in 2021
Mensen gingen het afgelopen jaar massaal op zoek naar andere vormen van content. Hierop inspelen met content marketing is een groot onderdeel van je online marketing strategie. Met name video’s, podcasts en live streams zijn het afgelopen jaar populairder geworden. Denk eens na over andere vormen van content die jouw doelgroep zou kunnen aanspreken in 2021. Kijk hierbij ook goed of de content mobiel vriendelijk is, omdat steeds meer gebruikers op het internet gebruik maken van mobiele apparaten.
3. Personalisatie
We zien dat personalisatie al jaren een trend is. De tijd dat bedrijven enkel via eenrichtingscommunicatie hun doelgroep konden bereiken, is voorbij. Zeker door de coronacrisis en de fysieke afstand die dit gecreëerd heeft, hebben mensen meer dan ooit behoefte aan persoonlijke communicatie met een bedrijf of organisatie. Verstuur je nieuwsbrieven? Bekijk eens of je deze persoonlijker kunt maken door de naam van de ontvanger te vermelden of door doelgroepen te segmenteren. Verder kan WhatsApp voor bedrijven een interessant kanaal zijn om persoonlijke, individuele communicatie te realiseren.
4. Blijf op de hoogte van Google updates
Elk jaar voert Google een aantal updates door in hun algoritmes. De een heeft meer invloed op de autoriteit en vindbaarheid van jouw website dan de andere. Google heeft aangekondigd in 2021 een ‘Page Experience Update’ door te voeren. De ervaring van de gebruiker op jouw website gaat dan meer invloed hebben op de rankings van Google. Het is dus belangrijk om hier aandacht aan te geven en te bekijken waar jouw website op gebied van gebruikerservaring nog verbeterd kan worden. De ‘Page Experience’ bestaat uit verschillende factoren. Zo is de laadtijd van je pagina’s van belang, moet je website mobiel vriendelijk zijn en mogen er geen elementen (bijvoorbeeld buttons) verspringen.
5. Zet ook in op lokale marketing
Door de coronacrisis wordt reizen nog steeds afgeraden. Ook binnen Nederland moeten we onze reisbewegingen zoveel mogelijk beperken. Dit zorgt ervoor dat lokale afhankelijkheid en lokale marketing steeds belangrijker wordt. Bij lokale marketing richt je jouw activiteiten op lokaal of regionaal publiek. Hierdoor wordt je boodschap persoonlijker en verhoog je de kans op conversies. Lokale marketing kan in verschillende vormen. Voor SEO is het belangrijk dat je een duidelijke regiovermelding op je website hebt staan, eventueel aangevuld met landingspagina’s die op jouw regio focussen. Ook het instellen van Google Mijn Bedrijf heeft invloed op je lokale vindbaarheid. Advertenties via Google (SEA) of op sociale media zoals Facebook, LinkedIn of Instagram kun je eenvoudig targetten op personen in bepaalde woonplaatsen of regio’s. Ook is het mogelijk om een advertentie te tonen aan personen die dicht in de buurt zijn van jouw fysieke locatie. Hierdoor kun je gerichter adverteren en je budget dus beter besteden.
Heb je vragen over online marketing?
Heb je naar aanleiding van dit artikel over je online marketing strategie in 2021 nog vragen? Of ben je op zoek naar een bureau die je kan helpen met het opzetten van je online marketing strategie? We helpen je graag op het gebied van SEO, SEA, social media, content marketing of je WordPress website. Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl