Marketing, SEO & strategie

Google Web Stories, wat is dat?

We kennen allemaal Insta Stories van Instagram en vlak daarna kwam ook Facebook met Facebook Verhaal. De story’s van onder andere deze social media, maar dan bovenaan in Google: dát zijn Google Web Stories! Google kan niet achterblijven en springt ook op de story-trein. Google introduceert Google Web Stories!

Wat zijn Google Web Stories?

Vorig jaar (2020) heeft Google haar eigen Web Stories geïntroduceerd. Web Stories van Google is een slideshow in de vorm van visuele en tekstuele tikbare content die je deelt met als doel meer bezoekers naar je website te krijgen. De Web Stories dragen bij aan de vindbaarheid van je site in Google, omdat deze als informatiepanelen in de zoekresultaten getoond worden. Nu maak je vooral gebruik van SEO om je organische vindbaarheid te verhogen, maar Google Web Stories kan hier dus ook aan bijdragen. Google indexeert deze stories namelijk in de zoekresultaten.

Voordelen Google Web Stories

Ben jij al nieuwsgierig geworden naar de Web Stories van Google? Dan overtuigen de volgende voordelen jou wellicht om ook met Google Web Stories aan de slag te gaan!

  1. Je valt op! Via stories ziet je content er een stuk toffer en aantrekkelijker uit dan via een lap tekst op je website.
  2. Ideaal voor mobiel gebruik. Stories zijn ideale content voor smartphones. De slides zijn namelijk verticaal en werken op AMP-technologie, waardoor ze op mobiel supersnel laden.
  3. Het verhoogt de kans op een betere SEO positie en dat is héél veel waard.
  4. Het is een moderne manier van content delen. Iedereen die gebruik maakt van Instagram en/of Facebook – en dat zijn er heel wat – is al bekend met stories. Hierdoor nemen ze de content van Google Web Stories makkelijk tot zich, omdat kijkers deze manier van content delen al kennen.
  5. De boodschap via een story van Google blijft beter hangen, doordat stories interactief zijn (klikken, luisteren en kijken).
  6. De stories zijn te embedden, waardoor je ze kunt hergebruiken op meerdere apps en webpagina’s.
  7. Effectieve manier om bezoekers naar je website te krijgen. Mensen worden over het algemeen sneller getriggerd dan wanneer ze een lap tekst lezen.
  8. Stories kunnen snel ranken in de zoekresultaten. Google Web Stories is Google’s antwoord op snelle content. Stories zijn goed indexeerbaar, waardoor ze dus snel kunnen ranken in de zoekresultaten van Google.

Verschil Web Stories van Google en stories van social media kanalen

Stories van social media kanalen als Instagram, Snapchat en Facebook zijn een bepaalde tijd zichtbaar, namelijk 24 uur. Op Instagram kun je je verhalen ook opslaan onder ‘highlights’, waardoor je de stories altijd kunt terugkijken. Bij Google deel je met Web Stories makkelijk blijvende content. Deze stories blijven namelijk staan en verdwijnen niet. Google Web Stories is speciaal ontwikkeld met AMP (Accelerated Mobile Pages) en daardoor perfect te gebruiken op smartphones.

Wil jij het social media beheer van jouw bedrijf uitbesteden? Wij staan voor je klaar!

Heb je naar aanleiding van dit blog over wat zijn Google Web Stories vragen? Wist je dat Kwaaijongens ook het social media beheer van jouw social media kanalen kan oppakken? Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl

Vragen? Stel ze gerust