Aan de slag met je online strategie
Alles wat je online doet, doe je met een reden. Maar door tal van verschillende websites en kanalen is het tegenwoordig onmisbaar om een goed doordachte online strategie op te stellen. Deze helpt je in het maken van de juiste keuzes over wat je wanneer en op welk kanaal kunt communiceren, waardoor je bepaalde doelstellingen kunt halen. Maar hoe begin je met het opstellen van een online strategie die past bij je bedrijf? Het begint allemaal met een heldere visie van jouw organisatie en doelstellingen. In dit blog leggen we je uit welke vragen je voor jezelf zou kunnen beantwoorden, zodat je het maximale kunt halen uit je online inzet!
De producten en diensten
Allereerst ga je kijken naar de producten en/of diensten die je organisatie levert en hoe jij je daarin onderscheid van je concurrenten. Als je helder hebt wat jouw unieke kwaliteiten zijn, kun je dit online uitdragen. Hiermee overtuig je de bezoekers van jouw website of de lezer van jouw social media post om voor jou te kiezen.
- Welke producten en diensten lever ik?
- Met welke (nieuwe of bestaande) producten of diensten wil ik de komende tijd verder doorgroeien?
- Op welke producten of diensten behaal ik het meeste rendement?
- Waar zit de kracht van elk product of dienst? Met andere woorden: wat maakt een product of dienst uniek ten opzichte van de concurrentie?
- Welke zwakke punten of bedreigingen zie je voor je producten of diensten?
Deze input kun je in je online positionering gebruiken om prioriteit aan te brengen binnen je producten of diensten. We zien vaak dat bedrijven in alles in één keer willen communiceren naar de (potentiële) klant. Hierdoor raakt je boodschap juist versnipperd en verlaag je de effectiviteit. Communiceer liever helder en goed over één product naar de juiste personen, dan alles maar de wijde wereld in te sturen. En zorg dan ook dat dit de producten of diensten zijn waar je als bedrijf in wilt doorgroeien en waar je een goed rendement op haalt.
De markt en de doelgroep
Als je scherp hebt wie je bent en wat je doet, is het belangrijk om te bepalen wie je wilt aanspreken. Hierbij kunnen de volgende vragen je helpen:
- Wie is/zijn de belangrijkste doelgroep(en)? Dit kan verschillen per product of dienst. Zet dit allemaal op een rijtje.
- Op welke manier wordt de huidige doelgroep nu benaderd?
- Op welke manier wordt de potentiële doelgroep nu benaderd?
- Wie zijn de concurrenten? Ook dit kan verschillen per product of dienst. Zet ook deze allemaal op een rijtje.
Door middel van deze vragen schets je een beeld van het profiel van jouw doelgroep. Hierdoor kun je bepalen waar je hen kunt aanspreken. Verdiep je in het online gedrag van jouw doelgroep en de manier hoe zij aangesproken willen worden. Het is wel belangrijk om altijd in de gaten te blijven houden of jij wel een goed beeld hebt van je doelgroep. Het is niet vreemd dat een doelgroep in de loop der tijd verandert, omdat mensen veranderen van interesses en gedrag. Neem daarom regelmatig je huidige klanten onder de loep en kijk of dit nog overeenkomt met het beeld wat jij hebt gevormd van je doelgroep.
Je online aanwezigheid
Misschien ben je al online aanwezig door bijvoorbeeld je website of sociale media kanalen. De input die je hieruit krijgt kun je gebruiken bij het opstellen van je online strategie. Bedenk wat je nu al doet qua online inzet en hoe effectief dit is. De volgende vragen kunnen je hierbij helpen.
- Welke kanalen gebruik ik op dit moment om te communiceren met mijn doelgroep(en)? Denk aan website, sociale media, advertenties of misschien zelfs beurzen.
- Sluiten deze kanalen de manier waarop ik op deze kanalen communiceer aan bij het beeld wat ik zojuist heb gevormd over het bedrijf en mijn doelgroep(en)?
- Hoe komen de meeste (potentiële) klanten op dit moment bij mij terecht?
Bij deze vragen combineer je de antwoorden die je zojuist hebt gekregen met wat je op dit moment al doet. Hier zullen dus punten uitkomen die je kunt verbeteren (kansen). Een online marketing strategie hoeft dan ook niet altijd compleet nieuw en anders te zijn als wat je al deed. Vaak deed je al allerlei dingen op verschillende kanalen, maar zat er geen duidelijk doel achter. Daardoor kon je ook niet monitoren of je op de goede weg was of dat je moest bijsturen.
Door je online strategie, op basis van deze vragen, helder en inzichtelijk te maken kun je concrete doelstellingen gaan bepalen. Stel een planning op met wat je wanneer wilt communiceren en bepaal ook meetbare doelen. Dit kunnen bijvoorbeeld meer bezoekers of meer aanvragen of verkopen zijn. Bekijk vervolgens elke maand hoe het ervoor staat. Hier leer je ook weer van voor in de toekomst. Je krijgt inzicht in wat wel of niet gewerkt heeft waardoor je in de toekomst nog doelgerichtere keuzes kan maken.
Hulp nodig bij het formuleren van je online strategie?
Bovenstaande vragen geven je een goed uitgangspunt voor je online strategie. Wil je toch graag hier met een online expert over sparren? Wij helpen je graag! Neem gerust contact met ons op. Ook kunnen we je ondersteunen in de uitrol van je strategie, door onze SEO, SEA, social media en content marketing diensten.