Nadelen van leadgeneratie via offerte vergelijkingssites
Steeds meer branche specifieke leadgeneratie websites, offerte aanvraag portalen en verzamelsites poppen op binnen de online wereld. Waar jaren geleden nog maar 10 tot 20 van dit soort branche gerelateerde offerte aanvraag websites op het web te vinden waren, worden we er nu mee overspoeld. De reden dat ik dit blog schrijf, is omdat we steeds vaker klachten terughoren van klanten die bij dit soort partijen aangesloten zijn. Ze voelen zich gevangen in het web. Wij zetten de nadelen voor je op een rij.
Wat is leadgeneratie via een offerte vergelijk portaal?
Een lead is een online bezoeker die op wat voor manier dan ook interesse toont in de diensten of services van een bedrijf. Leads komen in contact met een bedrijf nadat ze bijvoorbeeld een offerte hebben opgevraagd. Zodra het gaat om offertes, komt de een offerte vergelijkingssite in beeld. Met een aantal andere aanbieders sta jij op een offerte vergelijkingssite. Vraagt iemand bij jouw bedrijf een offerte op? Dan betaal je de vergelijkingssite een x bedrag.
Voordelen voor kleinere bedrijven
Voor kleinere bedrijven kan leadgeneratie via offerte vergelijkingssites voordelen bieden, als:
- Je geen eigen verkoop of marketing afdeling hebt;
- Je een kleine of niet goed converterende website hebt;
- Je geen kennis hebt van internet marketing;
- Je op zoek bent naar een snelle en goedkope manier van offerte/leads genereren.
Kort door de bocht: de ‘ideale’ wereld waarbij je niets hoeft te doen aan sales en marketing en waarbij je gewoon wacht totdat de aanvragen binnen komen. Dat klinkt ideaal, maar helaas zit deze wereld toch iets anders in elkaar.
Onlangs heb ik gesproken met een nieuwe relatie van Kwaaijongens die zo blij is dat ze het nu anders aanpakken. Deze klant vroeg me om aandacht te schenken aan dit onderwerp en ondernemers hier beter over te informeren, maar ook te behoeden om nergens in te trappen waar ze geen kennis van hebben. In dit blog wil ik niet zeggen dat het niet kan werken, maar ik wil je wel informeren over de nadelen van leadgeneratie via offerte vergelijkingssites.
Nadelen van deze manier van leadgeneratie
We krijgen te vaak negatieve punten te horen over deze manier van leads genereren. Om deze reden licht ik graag een aantal onderdelen toe waar je als ondernemer op kunt letten.
Aanvragen gaan naar meerdere partijen
Als je in zee gaat met een dergelijke branche specifieke lead- of offerte generatie website, vraag dan goed na hoe het zit met het doorsturen van offertes. Hoeveel bedrijven krijgen dezelfde offerte aanvraag doorgestuurd? Met hoeveel bedrijven concurreer je voor het binnenhalen voor die ene mogelijke opdracht?
Ongekwalificeerde offerte aanvragen
Een andere veelvoorkomende opmerking is dat de ontvangen offerte aanvraag niet passend is. Te ver weg, niet (helemaal) aansluit bij je diensten of producten of niet de soort klant is die je graag zou willen. Wie bepaalt of de aanvraag kwalitatief voldoet? Mag je aanvragen afkeuren of niet deelnemen aan het uitbrengen van een offerte? En hoef je dan ook niet te betalen? Het lijkt vaak niet belangrijk, omdat de bedragen voor een offerte aanvraag vaak laag zijn. Dit kost vaak de €5 en €40 per aanvraag. Maar als je 10 slechte aanvragen doorgestuurd krijgt, kost je dit al snel tussen € 50 en € 400 in de maand.
Het lijkt goedkoop, maar valt achteraf vaak tegen
Zoals ik in de vorige alinea al aangaf, zijn de bedragen voor een offerte aanvraag of lead vaak laag. Dit omdat deze naar meerdere partijen gestuurd wordt. Heb je hier een keuze in? Zo ja, wat betekent dit dan naast de verhoogde prijsvoering vanuit de website? Zorg ervoor dat je dit goed in beeld hebt, anders lopen de kosten nog harder op ten opzichte van de daadwerkelijke opdrachten die je binnenhaalt.
Contract verplicht tot afname leads
Hoe zit een contract in elkaar? Kun je per maand of op ieder moment stoppen? Vaak is het niet zo makkelijk. Er is een contract dat je verplicht tot afname van leads (offerte aanvragen) in een bepaalde periode. Het bedrijf achter de leadgeneratie verkoopt immers aanvragen. En geloof me, ze willen er zoveel mogelijk verkopen. Dat is immers hun verdienmodel.
Een veelgehoorde opmerking: als jij niet meedoet, doet een ander het wel en loop je dus gegarandeerd aanvragen mis. Of zoiets als: besef je wel wat het voor jouw bedrijf betekent als de buurman al die opdrachten scoort en jij niet?
Men speelt vaak in op de onzekerheid en angst. Het kost toch niets, pas als je een aanvraag ontvangt. Maar wat is de kwaliteit van de aanvragen die je ontvangt?
Geen controle op de informatie over je bedrijf
Welke informatie wordt over je bedrijf gedeeld en waar kun je deze informatie terugvinden? Je wordt niet alleen opgenomen op de offerte aanvraag website, maar men schrijft ook blogs op andere sites. Om zo ervoor te zorgen dat jouw bedrijf sterker naar voren komt, dat er meer aanvragen worden gegenereerd.
Maar wat schrijven ze, waar plaatsen ze deze informatie en waar worden mensen na een klik naar toe geleidt? Waarschijnlijk niet naar jouw eigen website, maar naar de verzamelsite. De verzamelsite wordt sterker en sterker en je eigen website raakt meer en meer op de achtergrond, waarbij de informatie niet meer aansluit bij waar jij als bedrijf echt voor staat.
Marges staan continu onder druk
Een andere veel gehoorde opmerking die we terug krijgen, is het onder druk staan van marges. Er liggen meerdere offertes bij dezelfde aanvrager. De offertes worden met elkaar vergeleken en marges komen hierdoor onder druk te staan.
Te veel korting geven
Ook is de druk en verplichting tot het geven van korting op moment van verkrijgen van de opdracht een frustratie. “Ik heb voor u gekozen, maar kan er dan nog iets af, want ik heb hier nog een offerte liggen die net wat lager is.” Korting, korting en nog eens korting.
Leads genereren zonder vergelijkingssite
Maar het kan ook anders! Alleen kost je dat wat meer dan die beloofde 2 minuten, waarmee je jouw bedrijf registreert bij een dergelijk offerte aanvraag platform. Je zult energie moeten stoppen in je eigen website. Dit kun je zelf doen of uitbesteden. Je zult ervoor moeten zorgen dat de vindbaarheid met SEO van je eigen website verbetert, waardoor mensen die zoeken naar jouw producten of diensten bij jou uit gaan komen.
Dit kun je doen door goed te kijken naar de verschillende lead aanvragen die je hebt ontvangen vanuit de vergelijkingssite. Vertaal deze aanvragen naar gerichte content op je website. Het is niet moeilijk om ervoor te zorgen dat jij als lokaal bedrijf beter gevonden gaat worden, met als doel meer aanvragen te genereren. Het vraagt alleen om een gerichte aanpak. Met een gerichte aanpak die bij jou en jouw bedrijf past, kunnen wij je helpen.
Het verbeteren van de vindbaarheid van je website kost tijd, maar als dit zich eenmaal laat zien, zul je merken dat er aanvragen binnenkomen. Je hebt daarbij persoonlijk contact met je potentiële klant en je bent verlost van klanten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Wat kunnen wij als internetbureau voor jou betekenen?
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel over de nadelen van leadgeneratie via offerte vergelijkingssites? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. En terugkomend op de vraag of wij als internetbureau iets voor jouw bedrijf kunnen betekenen, is het antwoord ja. Wij leggen het je graag in een gesprek uit, onder het genot van een heerlijke bak koffie of kop thee.