Maatwerk WordPress thema’s vs. bestaande WordPress thema’s
Tijdens het opzetten van een WordPress website moet er goed nagedacht worden over welk thema er gekozen wordt. Dit kan namelijk een grote zorg of troef zijn in bepaalde onderdelen die je binnen je website wil gaan gebruiken. Veel WordPress thema’s zijn erg uitgebreid en zijn voorbereid op verschillende scenario’s maar hoe weet je nu welk thema voor jou goed is? In dit blog gaan we samen kijken naar de verschillende mogelijkheden en de eventuele voor- en nadelen van een maatwerk thema.
Wat zijn maatwerk thema’s?
Thema’s in WordPress verzorgen een groot aantal functionaliteiten voor je website. Dit gaat van het weergeven van bepaalde pagina’s tot geavanceerde configuraties voor je webshop. Maatwerk thema’s gaan hier in een stap verder. WordPress biedt standaard al erg veel functionaliteiten aan waar ontwikkelaars op verder kunnen bouwen. Door de specifieke wens van de opdrachtgever kunnen in een maatwerk thema specifieke onderdelen ingebouwd worden waardoor een website gerichter ontwikkeld kan worden om pagina’s of functies speciaal aan te bieden. Een WordPress maatwerk thema is dus zoals het woord zegt een op maat gemaakt stukje codering om de look, feel en onderliggende codering van een website vast te leggen.
Waarom wel of niet een maatwerk thema?
Maatwerk thema’s zijn in de kern dus altijd op maat gemaakt, dit brengt uiteraard risico’s en voordelen met zich mee. Veel van deze risico’s zijn erg afhankelijk van de ervaring van de ontwikkelaar van het thema. Het uiteindelijke doel van het thema is dat het zo lang mogelijk meegaat zonder dat er iets kapotgaat. Dit is vaak niet het geval omdat maatwerk thema’s altijd afhankelijk zijn van een of meerdere plug-ins. Als deze plug-ins een grootschalige wijziging krijgen kan het dus voorkomen dat je maatwerk thema niet meer werkt. Daarom is het belangrijk om altijd alle risico’s in gedachte te nemen bij een maatwerk thema. Onderdelen die vaak dit risico lopen in een maatwerk thema zijn de pagebuilder plug-ins of externe koppelingen. Hier heb je als beheerder van een website namelijk niet altijd controle op en kan het lastig maken om je maatwerk thema te herstellen.
Maar er zijn niet alleen maar beren op de weg voor een maatwerk thema. Je krijgt er ook veel voor terug! In veel gevallen zijn maatwerk thema’s in het laden van content veel sneller dan bestaande thema’s. Dit komt omdat de ontwikkelaar precies kan bepalen wat er geladen wordt en wat juist niet. Hierdoor wordt de algehele snelheid van je website sneller wat weer kan leiden tot meer conversies en bezoekers.
Waarom wel of niet een bestaand thema?
Bestaande thema’s zijn thema’s die publiekelijk beschikbaar zijn of aan te schaffen zijn via een partij. Deze thema’s worden door de partij die het thema ontwikkeld voorzien van updates. Dit geeft altijd een voordeel ten opzichte van maatwerk thema’s. Omdat de partij die het thema ontwikkeld heeft het thema vaak actief nog verkoopt, is het van belang dat het thema geen risico loopt op achterstallig onderhoud in functioneel beheer en beveiliging. Het enige nadeel hieraan is dat er ook bestaande thema’s zijn die geen updates meer krijgen, dit kan dan aankomen als een valse belofte maar dit is vaak de praktijk voor thema’s die weinig gebruikt worden of slecht verkopen.
Een ander groot voordeel van bestaande thema’s is het gebruik van de website. Veel van deze thema’s hebben een pagebuilder geïntegreerd in de Admin omgeving waardoor het aanmaken en bewerken van pagina’s veel eenvoudiger wordt.
Het nadeel van bestaande thema’s is toch de restrictie die komt met de opzet van het thema. Veel van de grotere bestaande thema’s zijn voorbereid op verschillende scenario’s als het aankomt op flexibiliteit. Echter zijn er altijd onderdelen in een website die je niet standaard kan maken. Om deze wensen aan te vullen zijn vaak plug-ins nodig, dit kan lastig zijn omdat niet alle plug-ins rekening kunnen houden met de opzet van thema’s. Om dit probleem te tackelen is het belangrijk dat je vooraf al je wensen en functionaliteiten goed bespreekt met je ontwikkelaar zodat je later geen verassingen meer tegen kan komen.
Welke keuze is voor mij het beste?
Nu we de voor- en nadelen weten van bestaande en maatwerk thema’s rest nog de vraag, “Welke optie moet ik nu kiezen en waarom juist die keuze?”. Deze vraag is puur afhankelijk van de wensen die je hebt voor je eigen website.
In de meeste gevallen is het verstandiger om een bestaand thema te kiezen om voorzien te zijn van updates en ondersteuning van de ontwikkelaar. Dit gaat natuurlijk samen met het plan of je de website zelf gaat opzetten of een partij inschakelt die het voor je op pakt. Bij Kwaaijongens zijn we bijvoorbeeld gespecialiseerd in het thema Enfold. Hier werken we al jaren mee waardoor we vrijwel elke vraag, wens of functionaliteit van de klant in hebben kunnen bouwen. We werken uiteraard ook met maatwerk thema’s maar deze websites hebben vaak een specialistisch onderdeel verwerkt in de website wat niet in een standaard thema ontwikkeld is zoals een geïntegreerd bedrijfsproces.
Ben je na het lezen van deze blog benieuwd geworden naar de mogelijkheden die we jou kunnen bieden of wil je nog meer weten over het gebruik van thema’s? Neem dan contact met ons op om samen te sparren over de mogelijkheden voor jouw website!