Hoe krijg je meer klanten via internet?
Iedereen wilt natuurlijk dat nieuwe klanten via internet jou vinden en met jouw bedrijf in zee willen. Dat prospects jou gaan vinden, in plaats van dat jij ze moet gaan zoeken en koude acquisitie moet gaan doen. Dat is namelijk niet voor iedereen weggelegd: bellen, mailen of mensen aanspreken op een netwerk of bijeenkomst. Maar hoe pak je dat aan? Hoe krijg je meer klanten via internet?
In dit blogartikel nemen we je mee in hoe je klanten via je (WordPress) website kunt aantrekken. En wat kun je nog meer doen via andere kanalen?
Hoe trek je meer klanten aan?
Elk bedrijf of ondernemer worstelt met deze vraag. Soms tijdelijk en soms meer structureel. Het antwoord lijkt lastiger dan het is. Als je niet zichtbaar bent, gaat iedereen jouw bedrijf voorbij. Laat jezelf dus zien aan jouw doelgroep en breng jouw diensten onder de aandacht. Vraag jouw bestaande klanten om jouw producten of diensten te delen met andere potentiële klanten. Mond tot mond reclame is de beste reclame die er is om nieuwe klanten te werven. Hoe doe je dat via internet? Hoe kun je jouw website of andere online kanalen klanten laten werven?
Werven via online kanalen: kies een gerichte aanpak
Gebruik je website en social media met een gerichte aanpak. Jouw website is hierbij de centrale online plek waar je bezoekers naar toe wilt leiden. Laat zien wat je doet, voor wie je dat doet en waarom. Klanten zoeken online via internet naar diensten, producten, antwoorden, oplossingen, advies, tips en meer. Klanten werven kan via allerlei kanalen en communicatiemiddelen: social media, verzamelsites, je eigen website of offerte vergelijk portalen. Werven via verzamel of offerte vergelijking sites kent vaak een laag conversie percentage omdat men op prijs vergelijkt. Wil je dat wel? Is dit jouw doelgroep? Of ben je dadelijk druk met offertes die op niets uitlopen. Meer hierover schreef ik in een eerder artikel: de nadelen van leadgeneratie via offerte vergelijkingssites.
Heb je op korte termijn meer klanten nodig?
Als jij op korte termijn meer klanten wilt aantrekken via online kanalen adviseer ik je aan de slag te gaan met online adverteren. Hiermee ben je direct zichtbaar onder je doelgroep. Kijk hierbij naar de kanalen waar je doelgroep zich bevindt en bepaal een budget dat je maandelijks wilt uitgeven. Zo kun je adverteren via sociale media kanalen (zoals Facebook of LinkedIn adverteren) en/of Google Ads (Google search, shopping of display). Mijn advies is om goed in de gaten te houden wat de kosten zijn voor een bepaald advertentiekanaal en wat dit oplevert qua conversies of conversiewaarde. Dit noem je ook wel de ROAS: de Return On Ad Spend. Het online adverteren is ook heel interessant voor een tijdelijke aanpak, bijvoorbeeld in een seizoen of een actie.
Alleen adverteren werkt ook structureel
Als het rendement bij online adverteren goed is, kun je natuurlijk prima dit structureel inzetten. Het is heel goed mogelijk om alleen via online adverteren nieuwe klanten aan te trekken en zo meer verkopen te genereren. Hierbij is het wel van belang om structureel je campagnes te monitoren en te verbeteren. Het is hierbij wel zo dat als je stopt met adverteren je ook per direct niet meer zichtbaar bent. Wat niet wil zeggen dat dit geen goede of gerichte aanpak kan zijn. Alleen bouw je hiermee niets op voor een betere vindbaarheid van je website via zoekopdrachten op de organische manier. Het is nog altijd zo een kleine meerderheid van de mensen die zoeken via Google klikken op een organisch zoekresultaat.
Meer klanten via je eigen website aantrekken
Je kunt ook je website voor je laten werken door hier structureel in uit te bouwen met organische vindbaarheid. Dit noemen we zoekmachine optimalisatie, of SEO. Door goede en kwalitatieve content op te nemen in je website bouw je deze uit. Hierdoor krijgt jouw website meer inhoud en meer waarde binnen zoekmachines. Dit komt de zichtbaarheid en vindbaarheid van je website ten goede. Ook hierbij geldt dat je dit allemaal zelf kunt doen maar dat de hulp van SEO professionals een gerichtere aanpak betekent. Stel ook hierbij vooraf een budget op dat je kunt dragen. Laat je niet gek maken door SEO bureau’s of online marketing bureau’s die je iets willen voorschrijven. Stem met elkaar af wat realistisch is en wat de aanpak is. Het verbeteren van de organische vindbaarheid heeft een langere tijd nodig. Je staat immers niet direct hoger in de zoekopdrachten binnen de zoekmachines. Dit resultaat moet zich opbouwen en hoe snel dit gaat is afhankelijk van verschillende factoren. Het grote voordeel van deze aanpak in je eigen website is dat dit langere tijd doorwerkt, ook als je op een moment stopt of er minder tijd in stopt. Daarbij is het wel van belang om maandelijks te monitoren via Google Analytics en Google Search Console hoe je website presteert en of er veranderingen zijn.
Deel je website content op social media
Deel de website content ook via je sociale media kanalen. Doe dit naast de andere posts die je tussendoor plaatst. Belangrijk is om altijd een link naar je website mee te nemen in de posts. Zo kun je je de effecten van je inzet beter meten en verleid je bovendien je volger om een kijkje te nemen op je website. Denk hierbij aan blog artikelen of producten of diensten die je een voor een voorbij laat komen. Stel een kalender op om ervoor te zorgen dat je maandelijks updates plaatst. Je kunt enorm veel posten op je social media kanalen waardoor jij zichtbaar bent en blijft bij de mensen die je volgen of jouw content weer delen.
Lokale vindbaarheid via Google Mijn Bedrijf
Maak een Google Mijn Bedrijf profiel aan als je dat nog niet hebt gedaan. Binnen Google Mijn Bedrijf kun je veel informatie over je bedrijf ingeven zodat ook deze weergave beter zichtbaar en vindbaar is via zoekopdrachten van mensen uit jouw regio. Vooral voor lokale vindbaarheid is dit een super geschikt kanaal! Maak gebruik van Google Posts om o.a. blog artikelen ook hier te delen. Of zet een specifieke aanbieding online via Google Mijn Bedrijf. Meer informatie over Google posts vind je in ons blog ‘Wat is een Google post? En waarom wil je ze gebruiken?‘.
Wil jij ook meer klanten via je online kanalen?
Heb jij naar aanleiding van dit artikel vragen? Wil jij je website voor je laten werken zodat je meer aanvragen en/of meer verkopen gaat realiseren? Dan zul je hier tijd en energie in moeten stoppen zodat je beter zichtbaar en vindbaar wordt. Het is net als bij koude acquisitie, stop je er geen tijd en moeite in zal het ook niets of weinig opleveren. Ga je gericht aan de slag dan gaat jouw aanpak werken. Dit kun je natuurlijk helemaal zelf oppakken, maar je kunt ook hulp vragen van een specialist.
Ik hoop dat je hiermee aan de slag gaat. Wij mogen namelijk al vele relaties hierbij helpen en zien wat voor mooie resultaten ze daarbij boeken. Ook wij zelf zijn hierin actief en zo kom je waarschijnlijk ook op dit artikel. Wat niet wil zeggen dat je ons direct om hulp vraagt. Als je iets uit oppikt en ermee aan de slag gaat wordt ik persoonlijk al blij. Dan heb ik mijn doel voor nu bereikt. Veel succes. En ja, je mag me ook bellen met vragen.