Je social media gemakkelijk beheren met een content kalender
De online aanwezigheid op sociale media kanalen voor consumenten en bedrijven wordt steeds belangrijker. Met social media posts zet je een sfeer neer en geef je een voorproefje van wie je bent, wat je diensten zijn of wat voor een producten je levert. Om online aanwezig te blijven is het plannen van je content van belang. We zullen allemaal namelijk al wel eens gemerkt hebben dat het posten snel vergeten wordt. Zo kun je op de juiste momenten met de passende inhoud op jouw doelgroep inhaken. In dit blogartikel vertellen wij jou meer over hoe jij handig en overzichtelijk jouw social media kan inplannen.
Wat is een content kalender?
Een content kalender is een periode overzicht (bijvoorbeeld een maand) waarin wordt vermeld welke content je gaat posten op je sociale kanalen. Hierin geeft je aan wat, wanneer, hoe en voor wie de content bedoeld is. Ook kun je eventueel taken verdelen wanneer meerdere mensen verantwoordelijk zijn voor jouw online marketing activiteiten.
Zo heb jij precies een overzicht wanneer je wat moet posten en blijf jij voor jouw volgers online aanwezig. Hiermee voorkom je dat je om elf uur ’s avonds nog even snel achter de computer springt om een post te schrijven voor de actie die vanaf morgen gaat lopen. Kortom: het zal je tijd en stress besparen. Maar hoe kun je een content kalender opzetten?
Hoe zet je een content kalender op?
Het opzetten van een kalender is heel simpel. Zo kun je eenvoudig met Excel een maandoverzicht creëren. Hierin kun je naar wens de kolommen met content, hashtags, kanalen en dergelijken toevoegen.
Je hebt de basis van de content kalender staan, nu is het tijd om met de content aan de slag te gaan.
Voor het schrijven van jouw content is het van belang om hier genoeg maar relevante variatie in aan te brengen. Zo blijft het voor jouw doelgroep interessant om jouw kanalen te volgen. Naast relevante content over jouw producten of diensten kun je gebruik maken van een inhaak kalender. In deze kalender kun je alle dagen vinden met inhakers. Dit zijn dagen waarop iets speciaals of leuks plaats vindt. Zoals Black Friday, warme truien dag en ga zo maar verder. Je kan het zo gek nog niet bedenken of er is een dag waar je op in kan haken. Plan de inhakers en andere content met variatie in de content kalender.
Hoe kun je inhakers vertalen naar een social media post?
Wanneer je het gepland hebt wanneer je welke boodschap je wanneer wilt communiceren, kun je aan de slag met het schrijven van de content. Zo kun je bijvoorbeeld als kledingwinkel op warme truien dag een actie promoten van een nieuwe truien lijn of een uitverkoop. Voeg hier een leuke foto aan toe, link naar de actie en je post is compleet!
‘Keep it simple’ is the key. Blijf dicht bij je doelgroep en bij hetgeen wat je wilt bereiken. Overlaad je volgers niet met informatie en wissel af met inhoud.
Canva: Handige tool voor het ontwerpen van jouw posts
Canva een gemakkelijke tool om jouw foto’s een leuk extraatje te geven, gave templates te maken om jouw content te versterken. Het voordeel is dat je eenvoudig zonder al te veel kennis hiermee aan de slag kan. Zoek een template op passend bij de content, vul hier jouw huisstijl en inhoud in. Zo heb je in een handomdraai een professionele post staan. In ons blog artikel over ‘Maak gemakkelijk professionele sociale media templates met Canva‘ vertellen we je meer!
Om jou alvast op weg te helpen hebben wij van Kwaaijongens onze eigen inhaak kalender opgezet. Hierin staan voor elke maand inhakers die jij kan inzetten. Download de inhaakkalender en ga aan de slag!
Heb je hulp nodig met het opzetten van jouw social media strategie? Of wil je je social media beheer uitbesteden aan een bureau omdat je er zelf weinig tijd voor hebt? Dan staan wij graag voor je klaar. Neem contact met ons op voor meer informatie!