Waar moet je aan denken als je een website laat bouwen?
Ja, het is zover. Je hebt de beslissing genomen een website te gaan bouwen voor je bedrijf. Of je nu starter bent, zzp’er of een MKB bedrijf. Of het nu gaat om je eerste website of een vernieuwde website. Je gaat een website laten bouwen. Wat waar moet je aan denken en wat kun je hierbij in de voorbereiding al doen.
Even een aantal praktische zaken op een rij:
- Logo en huisstijl
Ben je al in bezit van een logo en huisstijl of moet je dit nog laten ontwikkelen of wil je je oude logo/huisstijl vernieuwen? Als je tevreden bent met je huidige logo/huisstijl heb je dan de originele bestanden? Dit wil een webbureau of bouwer graag hebben. Anders loop je het risico dat het logo niet scherp is en de huisstijl afwijkt van je website. Dit komt niet professioneel over. Tenzij het een bewuste keuze is. Dit kan natuurlijk zo zijn. - Beeldmateriaal
Heb je al nagedacht over beeldmateriaal, heb je foto’s die je wilt gebruiken of laat je foto’s en beeldmateriaal maken door een professional? Als je al foto’s hebt is het belangrijk dat deze een goede kwaliteit hebben, voor het web is een mindere kwaliteit qua resolutie vaak goed maar je wilt geen wazige foto’s hebben. - Teksten
Altijd een lastig onderdeel, denk alvast na over wat je in je website wilt vertellen. Je kunt alvast je gedachten op papier zetten, deze concepten geven je richting. Voor een webbureau of bouwer is dit een handvat waardoor een beeld ontstaat. Wat niet wil zeggen dat dit zo maar overgenomen dient te worden. Het dwingt je in ieder geval na te denken over je boodschap, diensten en of producten. Ga je wel prijzen vermelden of juist niet. Speelt de vindbaarheid van je website en rol? Welke woorden zijn dan belangrijk om op gevonden te worden. Werk je regionaal of juist landelijk of ook internationaal. Door alvast aan de slag te gaan met de teksten word je je meer bewust en krijg je inzicht. - Mail
Welke email adressen wil je gaan gebruiken en voor welke email oplossing kies je. Vaak kun je bij de webhosting ook je mail regelen. Maar krijg je dan een POP mailbox (mail op je computer, zelf voor backups verantwoordelijk), of IMAP mailbox (mail op server, inclusief backups). Of kies je bijvoorbeeld voor Office365 van Microsoft omdat je ook van de Office pakketten gebruik wilt maken in je bedrijf. Wat zijn de voordelen en nadelen van de verschillende mogelijkheden. Denk hier alvast over na. Dit helpt in met maken van een keuze op het moment dat je je laat adviseren. - Look en feel
De uitstraling of te wel het gezicht van jouw online etalage, wat wil je uitstralen. Welke kernwaarden heb jij of spelen in jouw bedrijf. Wat vind je mooi, wat spreekt jou. Maar vooral je doelgroep(en) aan. Hoe wil je dat de bezoekers van jouw website naar jouw bedrijf kijken. Zoek alvast wat voorbeeld op die je aanspreken. Schrijf daarbij op wat het is dat je aanspreekt. Vaak is het de ruimte in een site, de rust of de wijze van vlakverdeling. Dit geeft een webbureau een inkijk hoe jij ergens naar kijkt. Daarbij zal een webbureau of bouwer zijn visie ergens over geven, afgestemd op jouw bedrijf en doelgroep. Zo kun je samen werken aan een passend en succesvol design. - Functionaliteit
Welke onderdelen wil je in je website hebben, een formulier, een betaalkoppeling, een webshop, koppelingen met externe systemen, popups en zo verder. Vorm je een beeld van wat je wilt hebben. Hierdoor kun je veel gerichter vragen stellen in een gesprek en krijg je ook gericht advies terug. - Navigatie
Dit is een onderdeel waarvan wij merken dat we dit in detail bespreken op het moment we aan de slag gaan. Desalniettemin is het goed als je hier al vooraf over nadenkt. Dit geeft richting en zorgt ervoor dat je tijdens een gesprek met een professional gericht advies krijgt. - Doelstelling
Wat wil je met je website bereiken. Hierbij gaat het om welke online strategie ga je toepassen. Is je website puur informatief of wil je deze gebruiken om leads te genereren? Hoe zou je dit kunnen doen? Welke vragen heb je hierbij? Schrijf ze op zodat je dit met degene die je site gaat bouwen kunt bespreken. Om je hier wat meer over te informeren kun je: aan de slag met je online strategie lezen.
Bovenstaande lijst is niet compleet maar zorgt ervoor dat je beter beslagen ten ijs komt als je een gesprek met een webbureau of bouwer aangaat. Los van deze punten spelen ook nog andere aspecten een rol. Ervan uitgaande dat je je website wilt laten bouwen door een webbouwer of webbureau.
De volgende vragen spelen ook een rol in je keuze als je een website wilt laten bouwen door een webbouwer of webbureau.
Open source of closed source website laten bouwen?
Los van de keuze voor een webbureau of webbouwer is er de keuze voor open source of closed source oplossingen voor websites. In dit artikel ga ik je niet helemaal uitleggen wat het één of ander is. Wel wil ik je het verschil meegeven. Bij een open source oplossing, zoals bijvoorbeeld WordPress ben je niet gebonden aan één webbouwer of webbureau. Je kunt hiermee eenvoudiger overstappen naar een andere bouwer of bureau als je dat wilt. Bij een closed source oplossing heeft de webbouwer of webbureau een eigen CMS (content management systeem) ontwikkelt waarin zij websites bouwen. De bron code van de website is het eigendom van de bouwer / bureau en daarmee niet overdraagbaar. Wij noemen dat een vender lock-in. Een vendor lock-in maakt je als klant afhankelijk van je leverancier. Wat overigens niet wil zeggen dat dit een slechte oplossing is. Zeker niet. Ben je er alleen van bewust bij het maken van een keuze.
Wat vind je belangrijk bij de keuze voor een webbureau / webbouwer
Welke kernwaarden vind jij belangrijk als je een keuze maakt voor een webbouwer of webbureau. Waar moeten zij aan voldoen? Wat wil je terugzien. Hoe wil je behandeld worden, hoe behandel jij jouw klanten en wil je dit terugzien. Ik zet wat punten onder elkaar waar je zeker voor jezelf over kunt nadenken.
- Persoonlijk contact of alleen digitaal
De wereld wordt steeds digitaler en ook onze communicatie onderling. Maar waar heb jij behoefte aan bij het realiseren van een nieuwe website. Want eerlijk gezegd, op het moment dat je live staat is dat pas het startpunt van jouw bedrijf online. - Een lokale partner of maakt het je niet uit
Kies je liever voor een lokaal bureau of bouwer of maakt het je niet uit waar je webpartner zich bevindt. Lokaal kun je wat makkelijker aan tafel schuiven om te sparren of zelfs aan je website te werken bij je partner als dat tot de mogelijkheden behoord. - Alleen bouwen of je breder ondersteunen
Zoek je een partij die de site alleen voor je bouwt en daarna aan je overdraagt of wil je een bredere ondersteuning. Denk aan technisch onderhoud, hosting, beheer en of online marketing. Dit kun je bij allemaal verschillende partijen onderbrengen of bij een partij die alles onder één dak heeft. Voor beiden is natuurlijk wat te zeggen, wat wil jij? - Kennis en ervaring
Welke kennis en ervaring heb jij nodig voor het realiseren van jouw online doelen? Er zijn enorm veel webbouwers, webbureau’s, alleen welke kennis en ervaring breder dan alleen het bouwen heb jij nodig. Waar ligt jouw behoefte zodat de realisatie van je website jouw doelen gaat realiseren. Dit gaat verder dan de bouw alleen.
Ook hier geldt dat er meer punten zijn, ik wil je alleen aan het denken zetten alvorens je overhaast een beslissing neemt die je later opbreekt omdat het toch anders uitpakt dan dat jij had verwacht. Punten die wij terughoren vanuit onze klanten waaraan zij veel waarde hechten, ik som er een aantal op, zijn:
- Betrokkenheid en kennis
- To-the-point
- Snel, vakkundig en meegedacht
- korte lijnen dus snel schakelen
- Bereidheid tot helpen
- Telefonisch bereikbaar ook buiten kantoortijd indien nodig
- Een klankbord breder dan alleen websitebouw
- Informeel, professioneel en vakkundig breed en sterk
Punten om trots op te zijn, waarbij ik ook direct wil zeggen dat wij hierin niet de enige zijn. Er zijn zeker ook andere full-service internetbureau’s in Nederland die dit ook waarmaken. Wij doen dat vanuit ons kenniscentrum in het dorpje Zeeland.
Wil jij naar aanleiding van dit artikel meer weten over Kwaaijongens, kijk dan verder op onze website bij onze diensten. Daar vind je terug wat we allemaal doen. Waar wij naar streven zijn langdurige relaties met onze klanten waarbij we hen mogen helpen zich online beter te profileren en positioneren. Spreek jou dat aan, bel of mail dan gerust. Ik, wij, staan je graag te woord.