Hoe bepaal je de doelgroep voor je website?
Wanneer je een website gaat maken is het bepalen of uitschrijven van de doelgroep de allereerste en meest belangrijke stap. Daag jezelf uit net iets verder te denken dan ‘mijn doelgroep zijn mensen die geïnteresseerd zijn in mijn product” ;-) Wie zijn dat dan? Waar bevinden deze mensen zich? Wat houdt hen bezig? Door dat zo scherp mogelijk te krijgen zal je merken dat je boodschap, waar je website een middel voor is, een stuk krachtiger overkomt.
Wat is een doelgroep?
Simpel gezegd: een doelgroep is een groep mensen waar jij je product of dienst voor maakt. Je kan deze groep zien als jouw publiek of ideale klant. Afhankelijk van het product dat je aanbiedt kan die doelgroep heel duidelijk en afgekaderd zijn, of heel breed. Als je doelgroep erg breed is omdat een hoop mensen in theorie geïnteresseerd kunnen zijn in jouw product, is het belangrijk om een focus doelgroep te benoemen. Waar komt 80% van jouw omzet vandaan en waar ligt de meest potentie? Bij senioren? Of juist middelbare scholieren? Bij mannen, of bij vrouwen? Richt je in eerste instantie op het segment binnen jouw doelgroep waar de meeste potentie zit. Heb je die markt helemaal te pakken? Dan kun je gaan verbreden.
Bedenk je wie de koopbeslissing maakt en wie belangrijke beïnvloeders zijn. Een moeder koopt bijvoorbeeld iets voor haar kind, maar wordt in die keuze vaak wel beïnvloed door de mening van het kind zelf. In je communicatie uittingen is het belangrijk met zowel de beslissers als de beïnvloeders rekening te houden.
Onderzoek verrichten naar de doelgroep betaalt zich altijd uit. Een deel kun je vanuit je bureaustoel verrichten. Lees marktrapporten, bezoek forums waar je doelgroep van zich laat horen en verdiep je in de uitdagingen waar deze groep mee te kampen heeft. Ben ook niet bang om het gesprek aan te gaan met je klanten! Zo krijg je een steeds beter beeld van jouw doelgroep. Vraag je klant welke overwegingen ze maken, wie ze bij hun keuzes betrekken en waarom ze wel of niet voor jouw bedrijf/product kiezen. Deze vragen kun je in een kwalitatief onderzoek aan je klant stellen door interviews in te plannen. Een enquête uitzetten onder klanten geeft minder verdieping, maar geeft je wel cijfers waarmee je aannames kan valideren of juist ontkrachten.
Factoren formuleren marketingdoelgroep
Voor ondernemers kan het lastig zijn om een goede marketingstrategie te creëren. Dit komt doordat je vaak niet weet waar je doelgroep zich bevindt. Het is daarom verstandig om als eerst aan de slag te gaan met een doelgroepsegmentatie. Er zijn een aantal criteria die gebruikt kunnen worden om jouw doelgroep in kaart te brengen. We houden er niet van om mensen in een hokje te stoppen en natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen… Probeer die gedachte even opzij te zetten en ga uit van gemiddeldes. Als je dat niet doet blijft je doelgroep te breed. Het resultaat; je schiet geblindoekt met hagel in de rondte in de hoop dat je je doelgroep ergens mee raakt. Zonde van je marketingbudget! Neem onderstaande factoren door om je doelgroep scherper te krijgen. Dan is je target duidelijker en weet je waar je op moet richten. Wedden dat je vaker raak schiet?
Demografische factoren
Demografische factoren zijn de verschillende invloeden die te maken hebben met de samenstelling van onze bevolking. Wanneer je gaat segmenteren op het gebied van demografie wordt er gekeken naar leeftijd, geslacht, religie, gezinssamenstelling en burgerlijke staat.
Geografische factoren
Geografische factoren hebben alles te maken met de omgeving waarin jouw doelgroep zich bevindt. Met deze gegevens kan je jouw doelgroep gerichter bereiken. Hierbij kun je kijken naar land, regio, stad en klimaat.
Psychografische factoren
Met psychografische factoren verzamel je gegevens die betrekking hebben op psychografische kenmerken van je doelgroep zoals interesses, meningen, leefstijl en persoonlijkheid.
Socio-economische factoren
De laatste criteria is sociaal economisch. In deze categorie verzamel je gegevens die betrekking hebben tot het gedrag van de doelgroep op sociaal en economisch gebied. Zo wordt er gekeken naar beroep, opleidingsniveau en inkomsten.
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen; neem de tijd voor het formuleren van jouw doelgroep en eventuele focus segmenten daarin. Het is de fundering voor alles wat je verder doet!
Social media doelgroep
Er zijn verschillende soorten social media platformen met allemaal een eigen doelgroep. Maar hoe weet je nou welk platform geschikt is voor jouw onderneming?
Facebook is nog altijd het grootste social media platform ter wereld. Het aantal gebruikers van Facebook begint steeds meer af te nemen maar toch blijft dit kanaal bovenaan staan. Op Facebook bevinden zich voornamelijk jongvolwassenen en volwassenen. Ondanks dat het aantal gebruikers afneemt wordt Facebook wel steeds populairder onder bedrijven.
Voor bedrijven is Facebook een erg geschikt kanaal omdat Facebook de mogelijkheid heeft om erg specifiek te targeten. Dit wil zeggen dat je zelf de mogelijkheid hebt om te bepalen op welke groep je jouw advertenties richt. Hoe gedetailleerder je jouw doelgroep instelt, hoe effectiever de advertentie zal zijn.
Facebook is voornamelijk geschikt voor het opbouwen van community. Je kunt via Facebook een hele grote groep mensen bereiken en bewust maken van jouw organisatie, dienst of product.
Instagram is een kanaal waar je jouw onderneming visueel in beeld kan brengen. Het platform is erg populair onder jongeren en jongvolwassenen, maar toch zien we dat ook steeds meer ouderen gebruik maken van het social media platform.
Op Instagram kun je de visuele vertaling van je bedrijf laten zien. Je kunt hier als bedrijf je producten en/of diensten goed in beeld brengen.
Ook beschikt Instagram over een aantal functies die het voor jouw als ondernemer eens stuk makkelijker maken. Een populaire functie op dit platform is Instagram shopping. Hiermee heb je de mogelijkheid om jouw producten in de spotlights te zetten waarnaar mensen meteen door kunnen klikken naar de webshop. Op deze manier leidt je een hoop meer verkeer naar je website.
De meest voorkomende branches op Instagram zijn mode, beauty en alles wat met lifestyle te maken heeft.
LinkedIn is een erg geschikt platform voor zakelijke doeleinden. Op dit platform bevinden zich voornamelijk jongvolwassenen en volwassenen. Over het algemeen zijn er vooral hoog opgeleiden te vinden.
LinkedIn is een goed kanaal voor het delen van vacatures, mensen op de hoogte brengen van zakelijke successen en het bereiken van organisaties. Er worden op dit platform verschillende soorten content gedeeld. De meest populaire vormen van content zijn vlogs, mijlpalen van organisaties, vacatures en zakelijke updates.
Naast Instagram is ook Pinterest een kanaal waar je je als bedrijf visueel kunt uiten. Het platform is vooral erg populair onder jongvolwassen vrouwen. Pinterest wordt vaak gebruikt als zoekmachine voor inspiratie, interessante artikelen of tips en tricks. Wanneer je goed gebruikt maakt van de juiste zoekwoorden bij jouw ‘Pins’ is de kans groter dat je een stuk beter vindbaar bent.
In tegenstelling tot Facebook en Instagram werkt Pinterest niet met een algoritme waardoor je berichten langer zichtbaar blijven voor je doelgroep.
Door het plaatsen van blogs, artikelen, tips, producten of inspiratie is het erg makkelijk om bezoekers naar jouw website te sturen.
Contentstrategie doelgroep
Het ene zoekwoord populairder dan de ander. Natuurlijk moet je daar ook op letten. Maar nog veel belangrijker: zorg dat je content relevant is voor jouw doelgroep! Hier kom een contentstrategie om te hoek kijken. Content marketing is de basis van jouw SEO strategie. Breng in kaart met welke uitdagingen jouw doelgroep zit. Hoe biedt jouw product of dienst hier antwoord op? Wat levert het daarna op? Met welke tone-of-voice en via welke kanalen gaan we deze boodschap overbrengen? Door die vragen in kaart te brengen creëer je een kapstok waar je al je content aan op gaat hangen.
Het bepalen van een contentstrategie draagt bij aan het verstevigen van je merk en het zorgt voor een groei in terugkerende klanten. Daarnaast dwingt het je om na te denken over waar je doelgroep behoefte aan heeft en hoe je de content van jouw website en andere kanalen aan laat sluiten bij de verwachting van de doelgroep.
Doelgroep bepalen B2B of B2C
Lever jij als bedrijf aan andere bedrijven en niet aan particulieren? Dan ben jij een B2B bedrijf; business to business. Je doelgroep wordt dan ook vaak als ‘ B2B doelgroep’ aangeduid. B2C refereert naar Business to Customer. Eigenlijk is een bedrijf natuurlijk ook een ‘customer’ ofwel klant. Toch bedoelen we met B2C dat je levert aan particulieren.
Mensen zijn mensen. Of ze nu aan het werk zijn of thuis vanuit de bank een aankoop doen; emotie is altijd een belangrijke factor. Het belangrijkste verschil tussen B2B en B2C is het feit dat er vaak meer mensen bij de aankoop betrokken zijn. Direct of indirect. Een inkoper moet een aankoop bijvoorbeeld kunnen verantwoorden aan de directie of productieleider. Het is daarom bij het opstellen van een B2B marketingplan van groot belang de DMU (decision making unit) scherp te krijgen. Bij kleine aankopen is deze DMU over het algemeen kleiner dan bij grote investeringen. Ieder stakeholder heeft zijn eigen belangen waar je rekening mee moet houden. Een productieleider wil bijvoorbeeld vaak het beste van het beste zodat hij zijn productietargets gemakkelijker kan halen en geen geklaag hoort op de werkvloer. Een inkoper heeft echter de doelstelling de kosten waar mogelijk te drukken terwijl een veiligheidskundige het weer vanuit een heel ander perspectief bekijkt. Bedenk je goed op welk moment, je welke stakeholder aanspreekt en zorg dat er synergie ontstaat. Probeer voor iedereen in de DMU de voordelen van jouw product of dienst duidelijk naar voren te laten komen en haal mogelijke drempels weg door goede content te schrijven.
Hulp nodig bij het bepalen van je doelgroep?
Nu hebben we je wat handvaten gegeven waarmee je je doelgroep scherp in het vizier kan brengen. Heb je er moeite mee en kan je wel wat hulp gebruiken? Neem gerust contact met ons op. Kwaaijongens kan jouw helpen om je doelgroep duidelijk in kaart te brengen. Ook kunnen we een contentstrategie voor je opstellen die als blauwdruk gebruikt kan worden voor alle uittingen die je daarna maakt. Voorkom je dat je met hagel in de rondte schiet en zorg dat je je doelgroep scherp hebt! We staan voor je klaar als je hulp nodig hebt!