Klant case online delen? Hier moet je op letten.
Je bent trots op je vak. Je hebt een mooi project opgeleverd. De klant is blij; door jouw inzet en expertise zijn ze écht een stap verder gekomen. Top! Dat wil je delen natuurlijk. Sterker nog; dat wil je zo hard mogelijk van de Google toren schreeuwen. Is het verstandig om klant referenties online te delen? Hier zijn een paar dingen die je even in je achterhoofd moet houden voordat je vol trots die knallende klantcase viral laat gaan.
Heeft de klant toestemming gegeven?
Dat jij graag iedereen wil laten weten wat je hebt opgeleverd, betekent nog niet per definitie dat jouw klant ook graag wil dat je deze gegevens deelt. Het niet willen delen van deze informatie kan meerdere redenen hebben. Soms zal de klant hier hele rationele argumenten voor hebben. Vlak echter ook niet uit dat iets soms als heel persoonlijk kan voelen voor jouw klant. Emotionele redenen kunnen dus net zo goed ervoor zorgen dat een klant liever niet op Facebook leest wat je voor hun hebt gedaan. Ga niet zelf proberen in te vullen of de klant wel of niet bezwaar heeft tegen het delen van jullie gedeelde ervaring. Het maken van aannames is gevaarlijk, zoals eigenlijk altijd het geval is. Vraag altijd even om toestemming. Zo kun je op hele eenvoudige wijze jezelf én je klant een portie hoofdpijn voorkomen.
Waarom een klant mogelijk niet wil dat je jouw klantcase met iedereen deelt.
Je kan het je misschien niet voorstellen, maar het kan dat een klant liever niet wil dat jij jullie gezamenlijk succes online zet. En soms heeft hij of zij daar ook goede redenen voor. Hou onderstaande informatie daarom altijd goed in je achterhoofd voordat je je klantcase online plaatst.
Hou hier rekening mee bij het delen van business cases in de B2B
Stel je voor dat je een dienstverlener bent in de B2B business. Je hebt met jouw vindingrijkheid en kennis een oplossing bedacht waar niemand anders aan gedacht had. Zodoende geef je je klant echt een streepje voor op hun concurrentie. Hartstikke mooi natuurlijk, maar jou klant wil dat streepje voor wel graag behouden! Ze willen met andere woorden voorkomen dat de concurrent een kijkje in de keuken krijgt. Ook kun je onbedoeld informatie over het bedrijf vrij geven die ze liever niet zouden delen. Als je een meerwaarde levert voor een bedrijf los je namelijk als het goed is een probleem voor ze op. Zo kun je als IT bedrijf er bijvoorbeeld voor gezorgd hebben dat de website van jouw klant nu 100% AVG proof is. Dat is heel fijn. Maar het roept ook de vraag op; was dit bedrijf eerst dan niet nog volledig volgens de AVG regels aan het handelen? Goed mogelijk, maar iets wat jouw klant wellicht liever niet aan de grote klok hangt.
Hou hier rekening mee bij het delen van projecten in de B2C
Zoals eerder gesteld kan het ook gewoon wat gevoeliger liggen. Stel; je bent hovenier. Je hebt een mooi project opgeleverd. Een verlicht terras, exotische beplanting, stijlvolle overkapping… meer Instagram waardig wordt het niet. Je staat te popelen om de foto’s van jouw schitterende tuin online te plaatsen. Want jij weet als ondernemer; dit gaat gaat geheid nieuwe klanten aantrekken! Met de beste bedoelingen maak je foto’s van de tuin. Maar omdat jij alleen oog hebt voor de beplanting vergeet je even dat een deel van het huis ook zichtbaar is. Geen mensen, daar let je wel op. Maar je hebt wel een inkijkje in de woonkamer. En als je in de buurt woont herken je het huis wel. Nietsvermoedend krijgt jouw klant opeens een berichtje op social media; ” goh wat is jullie tuin mooi geworden zeg!”. Jij bent je van geen kwaad bewust. Je hebt geen mensen gefotografeerd, geen adres benoemd, geen namen van klanten gecommuniceerd… er kan niets mis gaan. Toch heb je nu een gepikeerde klant aan de telefoon hangen. Of je toch op zijn minst even had kunnen vragen of je foto’s van hun tuin online mocht gooien. En je klant heeft groot gelijk. Want ook al is het jouw project, het is boven alles hun tuin. Een stukje waar ze zich privé terug trekken. Iets persoonlijks.
Hou altijd de AVG wetgeving goed in de gaten.
Of je nu een klant-referentie vanuit de B2B of B2C wilt delen; hou altijd de AVG wetgeving goed in het achterhoofd. Zonder expliciete toestemming mag je geen gegevens delen waarmee personen geïdentificeerd kunnen worden. Dat je toestemming hebt gekregen om een project online te delen betekent dus nog niet dat je de wettelijke toestemming hebt om iemand met voor- en achternaam te vermelden in jouw artikel.
Altijd even toestemming vragen dus. Kleine moeite, wel zo netjes.
Gaat de concurrentie mijn klanten benaderen door referenties op je site?
We merken dat onze klanten vaak in tweestrijd zitten. Ze willen eigenlijk graag laten zien met welke klinkende namen ze samenwerken. Je bent trots op de bedrijven die je tot tevreden klant mag rekenen en je weet dat dit flinke indruk kan maken op prospects. Jouw klanten zijn super blij met je en vinden het prima als iedereen leest wat jij voor hun doet. Kom maar om met die klantcase dus! Maar ja, als je iets online plaatst kan iedereen het zien. Ook jouw concurrenten. De vraag is of ze niet allang weten wie jouw klanten zijn. Ga uit van je eigen kracht!
Hoe zeker ben je van je eigen meerwaarde?
Klinkt flauw, maar hier komt het eigenlijk wel op neer. Laten we eens van het slechtste scenario uit gaan. Je schrijft een klant referentie waarin je uitlegt waar de klant tegenaan liep en hoe je hem verder hebt geholpen. Jouw concurrent ziet dit en pakt direct de telefoon op om jouw klant te bellen. Want dat kan hij ook wel. Hoe groot is de kans dat jouw klant dan overstapt? Waar hecht jouw klant waarde aan? Aan een leverancier die puur de aller scherpste prijs biedt? Dan heb ik nieuws voor je; zo’n klant gaat hoe dan ook rondkijken waar hij voordeliger uit is. Daar hoeft jouw concurrentie niet eens achteraan te bellen. Het goede nieuws is dat het overgrote meerendeel van de bedrijven helemaal niet zo zwart wit is. Natuurlijk wil niemand meer betalen dan nodig is. Als jij niet de meest voordelige partij in de markt bent moet je dus wel meer te bieden hebben. Meer service. Meer kennis en ervaring. Meer kwaliteit. Daarmee vertellen we je niets nieuws toch? Precies! Ben dus eens wat zekerder van je zaak. Je hebt een klant geholpen met zijn probleem. Hij is hartstikke blij met je en weet écht ook wel dat andere bedrijven ook een soortgelijk product- of dienstaanbod hebben. Maar welke reden heeft hij om over te stappen?
Wat levert het delen van een klantcase je op
Wat levert het je op. Dat is de logische vervolgvraag. Hoeveel klanten denk je dat je verliest aan concurrenten en hoeveel nieuwe bedrijven gaan juist door die mooie klantcase contact met jou opnemen? Een klant referentie biedt jou bij uitstek de gelegenheid om te laten zien wat je kan. Jouw vakkennis komt perfect tot uitting doordat je laat zien waar je allemaal aan gedacht hebt. Door de lezer mee te nemen in het proces geef je ze een indruk van hoe het is om met jou samen te werken. Je kunt de merkwaarden van je bedrijf onderbouwen en geeft bewijsmateriaal voor alle beloftes die je door de rest van de site hebt gemaakt. Je hebt het waargemaakt. Die informatie is van onschatbare waarde voor jouw nieuwe klanten. Het geeft een zeker gevoel; dit bedrijf kan mij vast ook verder helpen. Hier wil ik ook mee samenwerken!
Klantreferentie delen: doen of niet doen?
Als je het ons vraagt; zeker doen. Je verhoogd je online zichtbaarheid en onderstreept jouw meerwaarde richting bestaande en nieuwe klanten. Ben je een beetje angstig om deze informatie met iedereen te delen? Dat kan soms ook heel verstandig zijn. Een chefkok geeft per slot van rekening ook niet zijn recepten vrij. Bedenk je in dat geval dat je in het delen van een klant referentie niet persé alles hoeft te vertellen. Het geheime recept mag je chefkok best voor jezelf houden. Wil je je klantnaam liever niet noemen of heeft de klant hier zelf problemen mee? Als alternatief kun je een omschrijving geven van de klant. “Een grote logistieke dienstverlener uit Rotterdam geeft bijvoorbeeld wel voldoende prijs om de inhoud van je klant referentie in context te plaatsen maar brengt niemand in verlegenheid. Door een klant referentie slim te schrijven vormt het in onze ogen altijd een meerwaarde en zeggen wij dus volmondig: doen!
Hulp nodig bij het schrijven van klant cases?
Ben je een kei in het opleveren van mooie projecten maar loop je volledig vast wanneer je hier iets over wilt schrijven? Ieder zo zijn vak! Wij helpen dagelijks klanten met dit vraagstuk. Neem gerust contact met ons op. We kijken graag samen met je wat we voor jullie kunnen betekenen.