Marketing, SEO & strategie

Waarom en hoe maak je een SWOT en Confrontatiematrix

Je hebt er vast wel eens van gehoord; een SWOT en een Confrontatiematrix. Modellen die je wellicht ooit op een school eens hebt moeten gebruiken of termen die je hebt horen vallen zonder dat het ze echt kon plaatsen. Zowel een SWOT als een Confrontatiematrix geven je meer inzicht in waar jij je als bedrijf op moet richten op je omzet te laten groeien en je bestaansrecht te behouden. Het houdt je als het ware een spiegel voor en dwingt je om eens even uit de sleur van de dag te stappen en met een afstandje naar je bedrijf te kijken. Is de manier waarop je nu bezig bent de beste, of laat je kansen liggen? Ben je op dit moment alleen bezig met de opzet van vandaag? Dan ben je misschien niet voorbereid op externe bedreigingen die je bestaansrecht over een paar jaar in de weegschaal leggen. In dit artikel leggen we je uit hoe je als organisatie deze modellen in kan zetten om scherp te krijgen waar jij je als bedrijf met de hoogte prioriteit op moet richten om een gezonde omzet te behalen én behouden.

Wat is een SWOT

Laten daar eens mee beginnen; wat is een SWOT. SWOT is een afkorting en staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Met dit model breng je in kaart wat jouw als bedrijf of individu krachtig maakt ten opzichte van anderen én waar je zwaktes liggen. Ook dwingt het model je naar buiten te kijken; welke ontwikkelingen gebeuren er buiten jouw bedrijf om die invloed hebben op jouw bedrijf en vormen deze ontwikkelingen juist een kans of een bedreiging? Kansen en bedreigingen zijn met name anders dan je kracht en zwaktes omdat je hier niet direct invloed op hebt. Je kunt hierbij denken aan ontwikkelingen als ‘hoge inflatie’ of ‘steeds strengere eisen op gebied van duurzaamheid’.

Hoe maak je een SWOT?

Het schema voor een SWOT is eenvoudig opgebouwd uit vier vlakken. Eén vlak voor iedere categorie; strenghts, weaknesses, opportunities en threats. Per categorie raden we aan slechts vier punten te benoemen. Waarom slechts vier? Omdat je dat dwingt om tot de kern te komen en alleen dat op te schrijven wat het meest relevant is. Dat brengt meteen een bepaalde focus aan. Als je aan de slag gaat met je Confrontatiematrix zal je snel ontdekken waarom het belangrijk is alleen de vier meest belangrijke punten per categorie te benoemen.

Wat is een Confrontatiematrix?

Een Confrontatiematrix is eigenlijk een logische vervolgstap nadat je een SWOT hebt gemaakt. Hierbij ga je verbanden leggen. Het geeft je inzicht in waar je als organisatie op moet focussen om bepaalde bedreigingen af te wenden om verlies te voorkomen én hoe je het beste in kan spelen op commerciële kansen. Kun je met je sterke punten inspelen op een kans? Kun je een bedreiging afwenden door een bepaalde zwakte te versterken? Alles wat je in de SWOT hebt ingevuld leg je in je Confrontatiematrix naast elkaar.

Hoe maak je een Confortatiematrix?

Plaats de vier belangrijkste punten die je bij ‘strengts’ en ‘weakness’ hebt opgeschreven en plaats deze in de linker kolom van je schema. Plaats de opmerkingen van de externe factoren haaks op deze punten. Zie afbeelding hieronder. Het helpt om door middel van scores aan te geven welke punten het meest urgent zijn om op te pakken. De scores die je in een Confrontatiematrix gebruikt zijn;

  •  —  (bedreigende situatie waar je met prioriteit op in moet grijpen)
  • –   (bedreigende situatie maar met minder impact dan bij — scores)
  • +   (kansrijke situatie voor jouw bedrijf)
  • ++ (kansrijke situatie met grootste impact op je bedrijf)
  • 0.  (geen actie nodig/geen verband tussen de twee verbonden punten uit de SWOT)

Een SWOT en Confrontatiematrix geeft je inzicht in waar je op in moet spelen om bedreigingen af te wenden en om kansen te grijpen

Alles ingevuld. En nu?

Je hebt in kaart gebracht welke interne en externe factoren invloed hebben op jouw organisatie én welke factoren de meeste impact hebben. Logischerwijs ga je nu dus eerst aan de slag met de punten die je een — of ++ score hebt gegeven. Plan een brainstorm sessie in en ga zelf of met collega’s eens nadenken over hoe je de bedreigen het beste kan afwenden en hoe je de kansen het beste kan benutten. Wat is er voor nodig?

Plaatst jouw bedrijf zonnepanelen en kun je dus perfect profiteren van de externe ontwikkeling van stijgende energieprijzen? Een mogelijke zwakte kan zijn dat je niet genoeg personeel in huis hebt om van deze kans te profiteren. Extra mensen aannemen is dan dus een voor de hand liggend vervolg. Ben je fysiotherapeut en wil je inspelen op de ontwikkeling ‘vergrijzing’? Mogelijk moet je dan een vervolgopleiding volgen om jezelf bij te scholen over fysiotherapie voor ouderen om van deze kans te kunnen profiteren.

Hulp nodig? Kwaaijongens staat voor je klaar!

Vind je het lastig om SWOT en/of Confrontatiematrix te vullen? Of lukt het vullen wel maar loop je vast bij het bedenken van de oplossingen? Kwaaijongens kan je hier bij helpen. Neem gerust even contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

 

Vragen? Stel ze gerust