Waarom is een font zo belangrijk voor je huisstijl?
Heb je een kinderdagverblijf? Dan ga je die niet inrichten met snoeiharde marmeren tegels, Ming vazen en een luxe haard. Ook niet in Bloemendaal (denk ik). Zo is het ook met je huisstijl. Die moet precies aangeven waar jij voor staat. Het is jouw uitstraling, jouw stem, de manier waarop je iets zegt en doet, de inrichting van je kantoor, jouw ziel en zaligheid. Onmisbaar onderdeel daarvan is je font (lettertype).
Wel of niet zelf een font kiezen?
Slordig gebruik maken van fonts kan je huisstijl flink verzwakken. Is het dan wel slim om daar zelf klakkeloos mee aan de slag te gaan? Het antwoord op deze vraag kunnen we je niet geven. Maar we kunnen je wel vertellen waar je op moet letten en wat je wel en absoluut niet moet doen bij het kiezen van je huisstijl en bijbehorend font.
Font bepaalt je uitstraling
Er zijn een paar verschillende categorieën waar fonts onder vallen. Deze nemen ieder ook een eigen uitstraling met zich mee. Ik zet ze even op een rijtje:
- Serif (schreef): dit zijn de fonts die kleine ‘dakjes’ aan de letters hebben, zoals Times New Roman. Dit wordt vaak gezien als een ‘vrouwelijk’ font.
- Sans-Serif (schreefloos): dit zijn de fonts zonder ‘dakjes’, zoals Arial en Calibri. Dit wordt vaak gezien als een ‘mannelijk’ font.
- Handgeschreven (script): deze letters zitten vaak aan elkaar vast en lijken wel (je raadt het al) handgeschreven.
- Decoratieve fonts: dit zijn fonts die vaak op ‘maat’ gemaakt zijn (denk aan titels of logo’s) en niet gebruikt worden als je een tekst gaat schrijven: simpelweg omdat ze daar niet goed genoeg leesbaar voor zijn. Bij deze fonts moet je vaak opletten dat het niet te kinderachtig of onprofessioneel wordt.
Dus zelfs als je bedrijf dezelfde naam en kleuren behoudt, speelt de verandering in het font wel degelijk een belangrijke rol voor de uitstraling die je wilt overbrengen.
Om dit visueel te laten zien, heb ik hier een restaurantlogo als voorbeeld. Zoals je ziet, heeft logo 1 (links) een chique uitstraling vanwege de combinatie met het Handgeschreven en Serif font. Logo 2 (midden) daarentegen is dan weer wat moderner: een Sans-Serif font waarbij is gespeeld met verschillende dikte-stijlen. Het laatste logo (rechts) heeft een kinderlijke uitstraling. Het font dat is gebruikt, is erg speels en oogt daardoor veel mindere professioneel.
Categorieën combineren
Zo zie je maar dat je heel eenvoudig een totaal andere uitstraling kan creëeren met alleen het font. Verschillende fonts of categorieën combineren kan je huisstijl zeker bevorderen, alleen is het combineren niet voor iedereen een makkelijke taak. Een Serif met Decoratief font samen? Daar zul je wel even wat mee moeten spelen wil je jouw professionele uitstraling behouden. Vaak wordt hierbij de hulp ingeschakeld van een graphic designer die met je meekijkt in je huisstijl, en die kennis heeft over welk font het beste werkt voor jouw bedrijf.
Gratis fonts op het internet
Er zijn een hele hoop websites die gratis leuke fonts aanbieden. Heel aantrekkelijk natuurlijk, maar let hier wel heel goed mee op: er zijn namelijk genoeg fonts die de leesbaarheid van je tekst verzwakken. Deze fonts zijn namelijk vaak mooier dan dat ze praktisch ingezet kunnen worden. Je moet niet vergeten dat je huisstijl bestaat om je doelgroep te verleiden in het kopen van jouw product of service. En deze doelgroep wil je natuurlijk op een professionele en fijne manier informeren, zonder er een bonte kermis van te maken.
Zo zijn er websites die een font aanbieden zonder alle karakters compleet te hebben (karakters is een verzamelnaam voor alle tekens: de letters, cijfers, leestekens, etc.). Deze fonts hebben dan bijvoorbeeld niet de cijfers in dezelfde stijl, of missen bepaalde leestekens die je eigenlijk wel nodig hebt. Dit kan ervoor zorgen dat er midden in je tekst ineens een woord of nummer in een ander font komt te staan. Dit ziet er erg slordig en onprofessioneel uit. Het wordt daarom niet aangeraden zomaar fonts van het internet te downloaden en te gebruiken voor je teksten.
Wil je het font alleen gebruiken voor je logo? Dat kan, een logo wordt vaker met een Decoratief font gemaakt. Overleg hierbij wel met een graphic designer wat de mogelijkheden zijn, die zorgt er namelijk voor dat het logo en de rest van je huisstijl wel dezelfde uitstraling blijven overbrengen. Daarnaast kijkt de designer ook of het nieuwe font voor iedereen leesbaar is. Sommige fonts worden namelijk niet door alle browsers ondersteund.
Het belang van web-safe fonts
Fonts die wél op alle browsers worden ondersteund en die voor iedereen openbaar te gebruiken zijn, zijn web-safe fonts. Deze fonts staan automatisch ingesteld op elke computer. Denk aan Arial, Calibri en Times New Roman: de fonts die verschijnen zodra je een Word-document opent. De beste keus is om gebruik te maken van een web-safe font als je een nieuw font voor je teksten zoekt.
Licenties
Maar goed, gebruik maken van Arial of Calibri is nou niet per se de meest creatieve keuze. Wil je iets unieks gebruiken? Dan kun je ook nog overwegen om te kiezen voor een font met een betaalde licentie. Niet iedereen kan deze zomaar downloaden en gebruiken. Daarom heeft dit ook wel iets unieks.
Google Fonts
Toch is er nog één website waar je uitstekende, gratis fonts kunt vinden. Google Fonts is namelijk hét platform om gratis professionele web-safe fonts te downloaden! Bij deze fonts zijn alle karakters inbegrepen en ze dragen bij aan een goede leesbaarheid. Google Fonts heeft ongeveer 959 fonts beschikbaar, genoeg keuze dus. Deze fonts zijn zodanig geprogrammeerd en openbaar gemaakt, dat ze voor iedereen beschikbaar zijn en door elke browser ondersteund worden. In een notendop: Google Fonts is eigenlijk één van de beste opties om naar fonts te zoeken.
Welk lettertype is dit? De WhatFont – Google Extension Tool
Niemand heeft natuurlijk zin om eerst 959 fonts af te struinen om het juiste font te vinden. Voor inspiratie kijk ik daarom vaak even op verschillende websites om hun keuze in font-combinaties te zien. Daarvoor heb ik een super handige gratis tool ontdekt: de WhatFont Google Extension tool. Voeg hem toe aan je Chrome Extensions en voilà: als je nu met je pijltje over een tekst zweeft laat de tool meteen zien in welk font het is geschreven. Bekijk hier hoe je de Extension toevoegt.
Huisstijlhandboek
De WhatFont Google Extension tool kan je helpen wat leuke fonts te ontdekken, om daarna samen met een graphic designer naar de mogelijkheden te kijken. Zo kun je tijdens het samenstellen van je huisstijl al naar fonts kijken die óók in combinatie met het inzetten van de website goed leesbaar zijn: iets waar een professional vaak meteen aan denkt. Die zorgt er dan ook voor dat de samenhorigheid binnen je huisstijl intact blijft.
Je huisstijlhandboek zegt eigenlijk al wat het inhoudt: een soort handleiding om je huisstijl op de juiste manier te blijven overbrengen naar je doelgroep en bezoekers. Creëer je deze samen met een designer en volg je hem tot in de puntjes als je content voor je bedrijf maakt? Dan hoef jij je geen zorgen te maken over hoe je bezoekers de uitstraling in ontvangst nemen!
Zou jij nou ook met een graphic designer willen sparren over welk font het beste bij jouw bedrijf past? Of heb je een andere vraag over je huisstijl? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag verder.