Ieder bedrijf wil goed organisch vindbaar zijn
Organische vindbaarheid of natuurlijke vindbaarheid is belangrijk voor de online aanwezigheid van bedrijven en organisaties. De vraag hoe men ervoor zorgt dat de corporate website goed organisch vindbaar wordt komt dagelijks voorbij. Door de hele digitalisering is het noodzakelijk voor bedrijven om hoog in de zoekresultaten te staan wanneer mensen informatie zoeken over onderwerpen, producten en of diensten. Het web is dé centrale plek waar iedereen de zoekopdracht invoert. In dit artikel neem ik je mee in de belangrijkste technieken en strategieën die je kunt toepassen om de online zichtbaarheid en vindbaarheid in organische zoekresultaten te verbeteren.
Wat betekent “organisch vindbaar zijn”
Het web, het internet, is de place to be. Met miljarden webpagina’s die strijden om een plekje bovenaan in de zoekresultaten. Wil jij voor jouw bedrijf de website ook op laten vallen dan moet je actief werken aan de organische vindbaarheid. De organische vindbaarheid verwijst naar de positie waarop content binnen de website in de zoekresultaten van zoekmachines verschijnt zonder dat je ervoor betaald zoals bij advertenties. Organische vindbaarheid wordt gezien als een maatstaf voor de relevantie en autoriteit van een website binnen een branche, niche of sector.
Om de online vindbaarheid te verbeteren moeten we goed begrijpen hoe zoekmachine optimalisatie (SEO) en de daarbij behorende factoren die van invloed zijn op de rangschikking in zoekmachines werken. In de volgende alinea’s ga ik hier verder op in.
Hoe werken zoekmachines?
Door beter te begrijpen hoe zoekmachines werken, zetten we de eerste stap naar een betere organische vindbaarheid. Zoekmachines zoals Google gebruiken complexe algoritmen, een geheim recept, om content op internet te indexeren en te rangschikken op basis van relevantie voor de zoekopdrachten van gebruikers die deze opdrachten via browsers versturen. De betreffende algoritmen nemen verschillende factoren in overweging, waaronder;
- Zoekwoord relevantie: Het gebruik van relevante zoekwoorden in de inhoud van de content op een website is van groot belang. Zorg er dus voor dat de content voorzien is van woorden en woord -combinaties die overeenkomen met de zoekopdrachten van de doelgroep(en) die we willen aanspreken.
- Gebruikerservaring: Voorkom een trage laadtijd en zorg ervoor dat de website ook op mobiele apparaten goed werkt. Zorg er ook voor dat bezoekers en zoekmachines makkelijk kunnen navigeren door een duidelijke navigatiestructuur. Dit zorgt voor een positieve gebruikerservaring. Een vuistregel die je kan aanhouden; als je als bezoeker prettig door een website kan navigeren en dus gemakkelijk vindt wat je zoekt, dan vinden de zoekmachines je navigatiestructuur meestal ook goed. Later in dit artikel vertel ik je meer over de sitemap en hoe deze zoekmachines kan helpen om jouw landingspagina’s beter te lezen.
- Content kwaliteit: Schrijf hoogwaardige, informatieve, boeiende en unieke content voor je bezoekers afgestemd op de zoekopdrachten die ze invoeren in zoekmachines. De zoekmachines zullen dit belonen omdat de content relevant is en voorziet in een behoefte.
- Interne linkbuilding: Dit is het proces waarbij hyperlinks worden aangebracht die verschillende pagina’s binnen dezelfde website met elkaar verbinden. Deze interne links verbeteren niet alleen de navigatie voor gebruikers, maar versterken ook de SEO-waarde van de website. Ze helpen zoekmachines de structuur en inhoud van de site beter te begrijpen, waardoor belangrijke pagina’s een hogere linkwaarde krijgen. Het is belangrijk dat deze links relevant en nuttig zijn; overmatig gebruik kan nadelig zijn. Ook wil je met interne linkjes zo veel mogelijk naar de meest belangrijke pagina’s van je website linken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de contactpagina en of je diensten-pagina. Dit voorkomt dat diverse pagina’s binnen je website met elkaar gaan concurreren in de zoekmachines.
- Externe linkbuilding: backlinks zoals deze links genoemd worden helpen als een soort van aanbeveling als andere sites verwijzen naar de website van je bedrijf. Ze helpen de autoriteit te vergroten, alleen let op. Het gaat hier om kwalitatieve backlinks, hier gaat het nogal eens mis omdat de backlinks van lage of geen waarde zijn. Op korte termijn lijkt het te werken, op lange termijn juist niet. Backlinks ontstaan ook organisch mits de content in de site van waarde is om te delen op andere sites die relevant zijn. Deze sites nemen de links organisch op met een verwijzing naar de bron.
Zoekwoorden vormen de basis voor organische vindbaarheid
Zoekwoorden of combinaties hiervan vormen nog altijd de basis van organische vindbaarheid. Het zijn de woorden en zinnen die internet gebruikers in zoekmachines los laten om relevante informatie te vinden. Het is belangrijk te begrijpen welke zoekwoorden of zoekzinnen relevant zijn voor de website die we hierop organisch naar voren willen laten komen in de zoekresultaten. Deze zoekwoorden moeten we vervolgens op de juiste plaatsen in inhoud van de website terug laten komen. Hoe kun je deze zoekwoorden achterhalen en waar moet je op letten;
- Zoekwoord analyse / onderzoek: Bedenk welke zoekwoorden potentiële klanten zullen gebruiken bij de zoekopdrachten die ze ingeven in de zoekmachines. Hiervoor kun je gebruik maken van data die je al hebt, vanuit eerdere aanvragen, contactmomenten met klanten. Ook kun je gebruik maken tools zoals Google Ads, waarbinnen je de zoekwoordplanner kunt gebruiken. Maar ook SEO tools zoals bijvoorbeeld SEMrush of Google Analytics kunnen hierbij helpen.
- Long-tail zoekwoorden: Een prachtige term die niets anders wil zeggen dan dat het gaat om een combinatie van woorden, zoekzinnen met meer dan vier woorden. Door de enorme hoeveelheid websites en informatie op het internet, zijn we als gebruikers genoodzaakt om onze zoekopdrachten in zoekmachines steeds specifieker te maken. Dit doen we om ervoor te zorgen dat de resultaten relevant blijven; bij te algemene zoekopdrachten krijgen we vaak niet de gewenste informatie.
- Zoekwoord dichtheid: Een belangrijke boodschap is om het gebruik van zoekwoorden of zoekwoord zinnen niet te overdrijven in een website. Dit wordt door zoekmachines gezien als spam. Zorg voor een natuurlijke tekst, gericht op de lezer die gerichte en relevante informatie wil vinden via organische zoekresultaten.
Technische aspecten voor organische vindbaarheid
Los van de zoekwoorden en of zoekwoord zinnen die relevant zijn voor de organische resultaten in de zoekmachines spelen technische aspecten een belang bij de organische vindbaarheid. Belangrijke aspecten om in overweging te nemen zijn o.a;
- Snelheid website: De snelheid van laden is en wordt steeds belangrijker omdat zoekmachines hier op inzetten. En wij als gebruikers dit ook als zeer prettig ervaren. Je kunt hiervoor Google Pagespeed gebruiken. Blijf hier wel realistisch in en laat je niet gek maken door SEO bureau’s. Ik gebruik wel eens de vergelijking met een auto. Als je gewoon aan het forensen bent volstaat een middenklasser. Je hebt geen Porsche of formule 1 auto nodig. Zo is het ook met een website, hierbij kijk je naar concurrentie en de organische vindbaarheid van je website. Waarbij ik niet wil zeggen dat snelheid niet belangrijk is, wel degelijk. Maar in balans met de werkelijkheid, wat is er nodig.
- Mobiel eerst: Zoekmachines richten zich op mobil first, al is dit niet altijd zo in de werkelijke wereld. Zakelijk gezien zijn er nog altijd websites die vooral door desktop bezoekers bekeken worden. Neemt niet weg dat je website geoptimaliseerd moet zijn voor mobiele apparaten omdat we als mens meer en meer op ons mobiel surfen, al is het privé. Google hanteert hierbij een “mobile first” indexering, wat wil zeggen dat de zoekmachine deze versie voorop stelt.
- Crawl vriendelijk: Een website wordt door zoekmachine bots gecrawld. Het is belangrijk dat er geen technische problemen zijn die ervoor zorgen dat bots belemmert worden in het crawlen om de content van een website te indexeren. Dit kun je eenvoudig controleren door Google Search Console te gebruiken waarbij craw-problemen worden vermeld.
- Sitemaps: Help een zoekmachine om je website structuur makkelijk te kunnen begrijpen. Dit doe je door een sitemap of sitemaps aan te maken. Maak je gebruik van WordPress dan adviseer ik je om de plugin “Yoast SEO” te gebruiken. Hiermee kun je de benodigde sitemaps genereren. Deze kun je vervolgens via Google Search Console makkelijk doorgeven aan Google’s zoekmachine.
- Robots.txt: Dit is een klein text-bestandje met daarin de richtlijnen voor crawlers om te volgen. Neem hierin ook de sitemap’s op, zodat deze makkelijk te volgen zijn.
- No-index tag: Controleer dat je website indexeerbaar is voor zoekmachines. Het komt met regelmaat voor dat een website niet correct is geconfigureerd waardoor de no-index tag actief is. Hierdoor geven we aan dat zoekmachines de website of een betreffende inhoud niet hoeft te crawlen en te indexeren. Dit kun je makkelijk controleren door je website te bekijken in bijvoorbeeld Google Chrome. Klik met je rechtermuisknop op een leeg gedeelte van de inhoud “wit-ruimte” van je website en kies paginabron weergeven. In deze broncode zie je een regel met “name=’robots’ content=’no-index'” staan.
Content is koning; echt waar
Relevante content voor de doelgroep die we willen aantrekken is de basis en enorm belangrijk voor de organische vindbaarheid van een website. Zorg er dus voor dat je waardevolle en relevante content creëert voor je doelgroep(en). Neem hierbij de volgende aandachtspunten in acht;
- Content kwaliteit: Goede content is content die je doelgroep kan waarderen, deze content draagt bij aan de doelstelling voor jouw bedrijf en daarmee je organische vindbaarheid. Goede kwalitatieve content kan er ook voor zorgen dat andere websites willen linken naar jouw content. Investeer in goede content, zie toe op kwaliteit.
- Frequentie: We willen zoekmachines aanmoedigen om vaker onze website te crawlen. Dit doe je door regelmatig nieuwe content op te nemen in een website. Door frequent je website uit te bouwen nodig je zoekmachines uit om je website vaker te crawlen wat de organische vindbaarheid en een hogere ranking ten goede kan komen.
- Diversiteit: Diversiteit in content maakt een website nog interessanter voor zowel je bezoekers alsook zoekmachines. Door een verscheidenheid in content spreek je verschillende doelgroepen aan. Denk aan blog, video’s, infographics en meer.
Linkbuilding; een zegen of een vloek
Linkbuilding is het verkrijgen van links van externe websites naar jouw website. Vaak zien we dat deze links ingekocht worden door partijen die linkbuilding verkopen. Kwalitatieve backlinks kunnen namelijk de autoriteit van een website versterken waardoor de organisch vindbaarheid verbetert evenals de ranking. Een zegen dus zou je zeggen, niet altijd. Te vaak zien wij terug dat dit op korte termijn werkt maar op lange termijn een vloek voor een website kan zijn. Een vloek als er te veel slechte links naar je website verwijzen. Wat kun je zelf doen;
- Natuurlijke linkbuilding: Door kwalitatieve content te publiceren op je website kunnen andere website deze content willen delen en linken naar de bron. Deze bron is jouw website. Je kunt hierbij volgers, partners en anderen vragen om naar je website en content te linken.
- Gastbloggen: Een andere mogelijkheid is om een gastblog te schrijven voor andere sites in de branche waar je actief bent. Zo kun je jouw expertise laten zien waarbij je tevens een link legt naar je eigen website.
- Samenwerken: Kijk met wie je kunt samenwerken, welke andere websites zijn interessant om content te delen, samen mee op te trekken, aanvullend aan elkaar of actief in een andere regio. Verwijs naar elkaar.
Social media aanwezigheid helpt
Ook je aanwezigheid op social media kan de organische vindbaarheid van je website beïnvloeden. Shares, likes en volgers worden gezien als sociale signalen die door zoekmachines in overweging worden genomen bij het beoordelen van jouw website. Hou hierbij rekening dat zoekmachines zelf bepalen hoe zwaar ze dit meeweegt.
Google mijn bedrijf
Zorg voor een goed ingericht Google Mijn Bedrijf profiel. Zeker als je een lokaal bedrijf bent kan Google Mijn Bedrijf helpen de lokale organische vindbaarheid te verbeteren.
Monitor de organische vindbaarheid
Door de organische vindbaarheid te monitoren en te meten krijg je meer inzicht in het gedrag van je bezoekers. Je wilt natuurlijk wel weten of je inspanningen om de organische vindbaarheid te verbeteren vruchten afwerpen. Hiervoor zijn diverse betaalde tools beschikbaar, maar je kunt ook Google tools gebruiken. Deze zijn vooralsnog gratis.
- Google analytics: Door een account aan te maken in Google analytics kun je je website meten om zo het verkeer naar je website te volgen. Zo kun je zien via welke kanalen bezoekers komen, welke content wordt bekeken en hoe het zit met conversies. Je krijgt zo een beter beeld van het gedrag van je bezoekers.
- Google Search Console: Gebruik Google Search Console om inzage te krijgen over hoe de zoekmachine van Google je website bekijkt en beoordeeld. Je ziet ook via welke zoekwoorden bezoekers via je organische vindbaarheid naar je website komen. Nog belangrijker, je ziet hier ook eventuele problemen en of meldingen waar je naar wilt kijken omdat ze mogelijk problemen kunnen veroorzaken voor het crawlen van je website door de zoekmachine bots.
Mijn persoonlijke advies voor goede organische vindbaarheid
Een succesvolle website of webshop is onlosmakelijk verbonden met een sterke organische vindbaarheid. Waarbij relevante bezoekers op je website komen en de juiste conversies plaatsvinden. Om dit te bereiken zul je moeten investeren in je website. Dit kan door zelf aan de slag te gaan of door een partner te zoeken die je helpt hoe jouw bedrijf het beste te profileren en te positioneren op het internet. Gericht op organische vindbaarheid. Kun je dit zelf? Mijn antwoord is: JA. Wil je dit allemaal zelf doen, dat is de vraag. Heb jij vragen naar aanleiding van dit artikel dan ben ik bereikbaar. Voor gewoon wat advies of meer indien gewenst, mits je een WordPress website of Webshop hebt en een samenwerking met Kwaaijongens wil aangaan. Wij werken alleen voor vaste relaties.