Waarom zijn reviews op je website belangrijk?

Reviews. Het verzamelen en tonen van reviews is tegenwoordig een belangrijk onderdeel in de formule tot succes. Vijf sterren, één ster en alles ertussenin. Natuurlijk laat je het liefst alleen de goede reviews zien om aan de buitenwereld te tonen hoe goed jullie product of dienstverlening is. Toch is het belangrijk om ook de minder goede reviews mee te nemen. Waarom? Dat leggen wij je uit!

Verhoog het vertrouwen van je (potentiële) klanten

Consumenten hechten bij het doen van een aankoop, ongeacht of dit een product of een dienst is, veel waarde aan de ervaringen van anderen. Door de continue ontwikkeling van de digitale wereld zijn reviews op internet steeds belangrijker. Waar vroeger voornamelijk ervaringen werden uitgewisseld tussen bekenden, kun je nu reviews lezen van klanten over de hele wereld.

Een positieve review geeft potentiële klanten vertrouwen in jouw aangeboden producten of diensten. Mensen willen graag weten of anderen tevreden zijn over jouw aanbod, zodat ze de kans minimaliseren op gedoe achteraf wanneer ze over zijn gegaan tot een aankoop. Door waarheidsgetrouwe reviews te tonen, kun je de twijfels bij potentiële klanten wegnemen. Zo verhoog je op deze manier de geloofwaardigheid van jouw bedrijf.

Verbeter je SEO-positie

Naast het feit dat reviews op je website de betrouwbaarheid verhogen, hebben ze ook een positief effect op jouw vindbaarheid binnen de zoekmachines. Zoekmachines zoals Google beschouwen reviews als waardevolle content die regelmatig wordt bijgewerkt. Het blijkt dat websites met veel reviews, vaak een hogere ranking hebben in de zoekmachines. Bovendien zijn de zoektermen die worden gebruikt in je reviews en klantervaringen vaak van toegevoegde waarde. In deze beoordelingen worden vaak termen gebruikt waarin in vragen of pijnpunten worden aangehaald waarop een potentiële klant zoekt. Daarnaast worden er vaak specifieke productnamen of voordelen benoemd in de reviews.

Verhoog je conversies

Sociale bewijskracht speelt een belangrijke rol tijdens elk aankoopproces. Reviews laten zien dat andere mensen het product of de dienst die jij op het oog hebt al hebben gekozen en daar tevreden over zijn, of juist niet. Wanneer er (veel) positieve reviews zijn over een product, kan dit de twijfelende klant net dat extra zetje over de streep geven. Uit onderzoeken is gebleken dat websites met klantreviews een hogere conversieratio hebben dan websites die klantervaringen nergens terug laten komen.

Gebruik het als feedback

Of zoals we hier bij Kwaaijongens zeggen: “Zie het als een cadeautje!”. Ervaringen van échte klanten zijn waardevol voor je customer service. Reviews helpen je om inzicht te krijgen in wat goed werkt aan je dienst of product en waar de verbeterpunten liggen. Constructieve feedback van je klanten kan helpen bij het optimaliseren van je aanbod, om je zo te kunnen onderscheiden van je concurrentie. Je feedback nog effectiever inzetten? Probeer dan eens met blogs of veelgestelde vragen aan de slag te gaan, waarbij je ingaat op opmerkingen die veelvuldig terugkomen in de feedback.

Een loyale klantenkring opbouwen

Het plaatsen van reviews op je website, moedigt klanten aan om hun ervaringen te delen. Dit draagt bij aan het opbouwen van een betrokken klantkring. Wanneer je daarbij ook nog reageert op de gegeven reviews – zowel positief als negatief – laat je zien dat je jouw klanten waardeert, openstaat voor feedback en bereid bent hier ook actief iets mee te doen. Daarnaast helpt het regelmatig updaten van je website met nieuwe klantreviews of reacties om zoekmachines jouw site als actief en relevant te beschouwen.

Reviews op je website, hoe doe je dat?

Goed, fijn dat je nu weet dat reviews belangrijk zijn op je website. Maar hoe integreer je deze in je website en welke mogelijkheden zijn er?

  • Maak reviews zichtbaar: Zorg dat je reviews goed zichtbaar zijn en plaats ze op strategische plekken, zoals productpagina’s, de homepage of een aparte reviewpagina.
  • Gebruik visuals: Denk bijvoorbeeld aan het tonen van sterren of gebruik korte citaten die de review samenvatten.
  • Vraag actief om reviews: Zorg dat niet alleen je reviews zichtbaar zijn, maar vraag ook actief om het plaatsen van een review. Wanneer je een email stuurt met daarin de aankoopbevestiging, kun je ook meteen even vragen of de klant zo vrij wil zijn om een review te schrijven.
  • Houd het simpel: Niemand zit te wachten op ellenlange beoordelingsformulieren. Maak het proces om een review te plaatsen eenvoudig, zodat de drempel lager wordt.

Er zijn verschillende manieren om je reviews te tonen op de website, afhankelijk van wat je doel is.

Testimonials op een aparte pagina

Je kunt ervoor kiezen om een aparte pagina te wijden aan reviews en klantverhalen, vaak onder de naam “Ervaringen” of “Wat zeggen klanten over ons?”. Dit is een goede manier om reviews overzichtelijk te presenteren en geeft klanten de kans om wat uitgebreider hun verhaal te doen. Dit type reviews zien we over het algemeen minder terug bij kleinere producten en bijvoorbeeld meer bij bedrijven die specifieke diensten aanbieden.

Reviews op de productpagina

Op deze pagina kunnen reviews geplaatst worden die direct gekoppeld zijn aan een bepaald product of dienst. Het helpt potentiële klanten direct bij hun aankoopbeslissing en verhoogt de geloofwaardigheid van het product. Hierbij kan het van toegevoegde waarde zijn om een sterrenbeoordeling toe te voegen en de mogelijkheid om een korte toelichting achter te laten. Een filtermogelijkheid verhoogt de gebruiksvriendelijkheid, zodat klanten direct kunnen filteren op verschillende typen reviews.

Widgets op de homepagina

Op de homepagina werkt het goed om widgets te integreren. Deze wisselen continu tussen verschillende reviews en laten direct bij binnenkomst op de site zien wat de ervaringen van voorgaande klanten zijn. Dit verhoogt de betrouwbaarheid. Bovendien heb je hier de mogelijkheid om voornamelijk positieve reviews te laten zien, zodat de bezoeker sneller overtuigd wordt.

Externe reviewplatforms integreren

Het is ook mogelijk om externe reviewplatforms zoals Google, Trustpilot of Facebook te integreren in je website. Dit laat zien dat de beoordelingen onafhankelijk zijn en dus betrouwbaarder. Deze optie kan automatisch worden bijgewerkt met telkens nieuwe reviews.

Korte beoordelingen in de footer of header

In de header of de footer van de website is het mogelijk om zeer korte beoordelingen op te nemen, zoals enkel de sterren-review. Hierin kun je een gemiddelde beoordeling tonen en bijvoorbeeld een pakkende quote op een prominente plek plaatsen. Deze review is altijd zichtbaar, ongeacht welke pagina je bezoekt. Denk hierbij vooral aan de tekst: “Onze klanten beoordelen ons met 4,6 sterren!”. Je kunt hier een klikbare link aan toevoegen, die doorverwijst naar de andere, uitgebreide reviews.

Reviews zijn goud voor jouw website

We kunnen het er dus over eens zijn dat reviews van onschatbare waarde zijn op je website en een krachtig middel om vertrouwen van (potentiële) klanten te winnen, je online zichtbaarheid te vergroten en zo wellicht je omzet te verhogen. Wil jij meer weten over het optimaliseren van je website en hoe je reviews effectief kunt inzetten? Neem gerust contact op en wie weten zitten we binnenkort samen om tafel!

Vragen? Stel ze gerust