Goede tekstschrijver is altijd een Kwaaijongen
Pietje Bel, Dick Trom of Sietse en Hielke Klinkhamer uit ‘De Kameleon’. Ken je ze nog? Uit de gelijknamige boeken of de film? Alle 4 hebben ze één ding gemeen. Ze zijn een beetje rebels en ze halen graag kattenkwaad uit. Hun hart zit op de juiste plek. Zo gaan ze het onrecht te lijf. En staan ze altijd klaar om anderen te helpen. Met welke tekstschrijver heb jij als ondernemer het liefst te maken? Met een tekstschrijver die netjes binnen de lijntjes kleurt en die houdt van een 13-in-een-dozijnaanpak? Of kies je een belhamel die zich (kinderlijk) verwondert en een warm pleidooi houdt voor ‘Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg?’
Tekstschrijven is meer dan spelling alleen
Het antwoord op bovenstaande vraag spreek ik graag volmondig uit: een tekstschrijver moet soms een Kwaaijongen zijn. Het woordje ‘soms’ mag je gerust weglaten of vervangen door ‘altijd’. Professioneel tekstschrijven heeft meer om het lijf dan woorden en zinnen in de juiste grammaticale volgorde zetten, spellingsregels toepassen volgens het ‘groene’ boekje of stijlfouten tot een minimum beperken. Tekstschrijven start met inlevingsvermogen en onderzoek, komt op gang via gedachtekronkels, krijgt vaart door tal van creatieve impulsen, maakt inhaalmanoeuvres met opbouwende feedback en bereikt de finish met een goed verhaal. Kun je me nog volgen? Ja toch. Samengevat beoefen ik mijn vak volgens de eeuwenoude principes van Storytelling. Ik vertel geen sprookjes, mythes en fabeltjes. Wel gebruik ik het stramien waarop deze ‘klassieke’ verhalen gebaseerd zijn.
Plakkracht goed verhaal
De plakkracht van een goed verhaal is onovertroffen. Voordat het schrift zijn intrede deed, deelden we al verhalen om elkaar op de hoogte te brengen of iets te leren. Denk maar aan de Bijbelverhalen uit het oude testament, de sprookjes van de gebroeders Grimm of Hans Christian Andersen, Griekse mythen of Noorse sagen. Een goed en aantrekkelijk opgebouwd verhaal is leuk om naar te luisteren, gemakkelijk om te onthouden en eenvoudig om door te vertellen. Storytelling is niet alleen voorbehouden aan bedrijven in de grachtengordel. Het is een krachtige, beproefde communicatietool die je kunt gebruiken voor je personal branding. Zeker als je onderscheidend wilt communiceren in een branche waar de collega’s op de loer liggen.
Persoonlijke klik
Potentiële klanten gaan voor vertrouwen en een persoonlijke klik. Een authentiek verhaal dat inzicht verschaft, sluit hier veel beter bij aan dan een opsomming van unieke verkoopargumenten. Als storyteller vertel ik niet wat je moet doen of laten. Een goed verhaal is geen wijzend vingertje van de dominee. Een goed verhaal geeft inzicht en zet je aan het denken. Zo kom je verder. Luister je liever naar een gladde verkoper die dollartekens in zijn ogen krijgt als je 3 keer ‘Ja’ hebt gezegd op zijn geleide vragen? Of hang je aan de lippen van een ondernemer die hartstochtelijk vertelt waarom en hoe hij jou kan helpen? Niet door zijn boodschap op te dringen. Maar door aandachtig te luisteren naar jouw verhaal en daarop in te spelen.
Rebelse IT-oplossingen
Ook online bewijst storytelling zich keer op keer. Vanzelfsprekend is het belangrijk dat je website je persoonlijke verhaal weerspiegelt. Potentiële klanten willen zich graag aangesproken voelen. Jij toch ook? Zelf ben ik daar ook gevoelig voor. Bijna 7 jaar geleden bracht Herman Delwig van de toenmalige netwerkclub NetPlusWork me in contact met Eric Reuser van de Kwaaijongens, een bedrijf in Zeeland dat zich onderscheidt met Rebelse IT-oplossingen. Ik ging vrijwel direct door de knieën. Het verhaal van Eric en zijn compagnon Roel van Leuken was anders dan anders. Hij geloofde en gelooft in krachtenbundeling, delen van kennis en elkaar vooruithelpen.
Helpende hand
Terug naar de titel van dit blog: een goede tekstschrijver is altijd een Kwaaijongen. Andersom gaat deze vlieger niet op. Een Kwaaijongen is niet altijd een goede tekstschrijver. Een Kwaaijongen kan ook een websitebouwer, een SEO-specialist, een ontwerper, een fotograaf, een programmeur, een DTP’er, een internetmarketeer of een strateeg zijn. Sterker nog: sommige Kwaaijongens zijn meisjes. Jongen of meisje: één ding hebben we gemeen. We zijn wat rebelser dan de rest en we roeien soms tegen de stroom in. We reiken je de helpende hand en we gaan voor resultaat. Spreekt dit verhaal je aan? De Kwaaijongens staan voor je klaar. Voor websites, blogs, webshops en apps hebben we ‘te gekke’ oplossingen in huis.