Wat zijn featured snippets?

Wij mensen stellen elkaar vragen en geven we elkaar direct het antwoord. De zoekmachine Google past dit ook toe. In april van 2016 heeft Google ‘featured snippets’ gelanceerd in verschillende Europese landen. En vandaag de dag kom je ze in veelvoud tegen. Prachtige kansen voor SEO, ik leg je dit graag uit.

Vraag: Wat is een featured snippet?

Antwoord: Een ‘featured snippet’ is een antwoord (fragment) dat Google in de zoekmachine resultaten toont boven de organische resultaten.

Het fragment bevat het antwoord op de vraag gesteld in de zoekopdracht aan de zoekmachine. De zoekmachine Google toonde al verschillende resultaten in een bepaald fragment / snippet. Dit fragment staat boven de organische zoekresultaten. Dit waren vooral fragmenten opgebouwd uit de eigen databases, vanuit Wikipedia of bijvoorbeeld voetbal uitslagen. Dit was al actueel vanaf onder andere het in EK 2016.

Vroeg je Google de uitslagen van het EK en je kreeg antwoord.

  • Ga naar Google en type in: voetbal uitslagen ek 2016

Het resultaat is super, in één overzicht alle uitslagen. Wat een antwoord op je vraag!

voetbal-uitslagen-EK
Vandaag de dag is Google steeds beter in staat om vragen van haar gebruikers te interpreteren en te begrijpen, iedere dag neemt het aantal antwoorden toe. Maak gebruik als bedrijf van deze vraag en antwoord opzet. Nu Google haar Nederlandse Google Assistent actief heeft is het juist goed om hiermee aan de slag te gaan en kansen te creëren. Unieke SEO kansen wel te verstaan.

Google haalt tegenwoordig haar antwoorden niet alleen uit haar eigen database. De zoekmachine haalt de antwoorden uit websites van derden. Ook jouw website dus! Aan de hand hand van de vraagstelling bepaald Google welk antwoord het beste aansluit en waar dit vandaan moet komen. Door middel van een Google answer box, krijgt de vraagsteller direct het antwoord uitgelicht in beeld. Boven alle zoekresulaten, hoe kun je nog meer in het oog springen richting jouw doelgroep!

Hoe kun jij nu aan de slag met featured snippets?

Het mooie van featured snippets is dus dat ze afkomstig zijn van sites van derden. Dit kan dus heel goed jouw website zijn! Wat heeft je website, pagina nodig?

  • Vragen met “hoe” en “wat”

Wanneer komt je website in aanmerking?

  • Goede content / antwoord op de vraag
  • Goede positionering

Voor zover bekend is een goede positie geen hard gegeven. Tijd zal dit uitwijzen. Op dit moment zie ik bij de getoonde featured snippets terug dat het om een organisch resultaat gaat dat op één van de eerste 5 posities staat.

Krijg je het beste antwoord op de vraag?

Hier zijn we afhankelijk van Google. Best wel eng eigenlijk dat Google bepaald wat het antwoord is op een vraag. Tenminste, om te tonen als featured snippet. Sterker nog ik word er af en toe een beetje allergisch van. Niet dat ik uitslag krijg of zo maar toch.

Laten ik er een voorbeeld bijhalen

Ik stelde de vraag via een zoekopdracht in Google “Wat is allergie?”

Featured snippet, wat is allergie

Hoe optimaliseren voor featured snippets!

Laten we kijken naar het fragment van pagina’s die naar voren komen in een featured snippet. We zien een aantal zaken die van belang zijn. Of dit ook zo is zal de ontwikkeling van featured snippets moeten uitwijzen. Wat valt op:

  • De pagina geeft kort, bondig en gedetailleerd antwoord op de vraag
  • De titel is (bijna) gelijk aan de vraag
  • De pagina is gestructureerd en overzichtelijk in opzet

Featured snippets op desktop en mobiel

Echt geloof me, featured snippets zijn geweldig als het gaat om SEO. Jij wil toch zo prominent mogelijk met je website aanwezig zijn. Binnen desktop search staat de snippet boven alle organische resultaten, alleen de betaald Ads staan er boven. Natuurlijk, anders zou Google niets meer verdienen. Geven en nemen zeg ik dan wel eens.

Op mobiel is het helemaal prachtig, een groot vlak prominent in beeld. Niemand kan er meer omheen. Vanuit SEO positionering geen betere positie mogelijk. Doeltreffend en opzichtig.

Hoe zit het met voice search?

Ook hier is een featured snippet een voltreffer in gesproken zoekopdrachten. De antwoorden zijn direct zichtbaar en uitgelicht. De voice assistent van Google gebruikt vanuit de hardop gestelde vraag het antwoord uit de snippet. Degene die zoekt kan direct doorklikken naar je website.

Of er wordt niet doorgeklikt naar je website omdat het antwoord zo compleet is dat degene die een antwoord zoekt voldoende heeft aan het antwoord in de snippet. Ik ben daarbij van mening dat je goed voor ogen moet hebben wat het doel is van de snippet. Wie is de persoon die zoekt, wat is de fase waarin hij of zij zit. Jouw antwoord kan puur gericht zijn op branding van je merk, om aan te tonen dat je een autoriteit bent. Je krijgt immers niet zomaar een featured snippet van Google.

De toekomst
Google blijft doorontwikkelen en we gaan meer en meer gebruik maken van voice search opdrachten. We gebruiken het al meer dan je denkt, met navigeren in de auto en wat dacht van bellen door de opdracht te geven wie je wilt spreken. Nu in Nederland de Google Assistent beschikbaar is gaat het nog sneller. Over een paar jaar weten we niet beter.

Een snippet is niet voor eeuwig

Een snippet is niet per definitie voor eeuwig, net zoals het ranken op zoekwoord combinaties blijft dit verandering onderhevig en moet je je SEO resultaten onderhouden. We hebben dit zelf mogen ondervinden in ons streven naar een snippet.

Trots:
Ook wij zijn trots op onze eigen featured snippet op de vraag: Wat is SEO? Of we hem nog hebben, stel je de vraag en bekijk het antwoord. Laat me even weten of het we de snippet nog hebben, vind ik wel zo leuk!

Tot slot enkele concrete tips:

Tip 1: Zoek uit waar mensen op zoeken in relatie tot jouw bedrijf en diensten.
In ieder opzicht is het belangrijk te luisteren naar jouw klanten, de vragen die zij stellen worden ook gesteld door potentiële nieuwe klanten. Alleen hebben die je mogelijk nog niet gevonden. Veel van de vragen beginnen met wat, hoe, hoeveel, welke, wanneer en wie.

Tip 2: Wat krijg je terug als je zelf de vraag aan Google stelt?
Mogelijk krijg je al een featured snippet terug van een andere partij, dan kun je jezelf afvragen hoe je dit beter kan doen. Als dit niet het geval is en de vraag is interessant, er zit zoekverkeer op dan kun je gericht aan de slag.

Tip 3: Het antwoord moet voldoen aan enkele richtlijnen
Ik noem het richtlijnen omdat er geen harde feiten zijn, voor zover ik weet. Zorg ervoor dat het directe antwoord kort en bondig is. Dit kan een alinea zijn of een opsomming of tabelvorm. Het is daarbij van belang dat de html opmaak correct is.

Tip 4: Richt je op je potentiële klant
Ga niet in optima forma een antwoord geven voor de robot, richt je op je potentiële klant. Geef het antwoord aan hem of haar. Dit is waar al je content op gericht moet zijn.

Ik hoop dat ik je met dit artikel voldoende uitleg heb gegeven om zelf aan de slag te gaan met featured snippets. Mocht je vragen hebben, hoor ik ze graag. Wil je een SEO workshop volgen mag dat natuurlijk ook. Dit kan individueel of met een groep.

Vragen? Stel ze gerust