Local box Google
Wat is de local box van Google? Dit is een stukje waarin Google je zoektocht naar een lokaal bedrijf zo snel mogelijk probeert te beantwoorden. In een dergelijke, lokale box, staan altijd drie bedrijven. Bij de antwoorden staan:
- naam van het bedrijf
- adresgegevens
- Categorie
- Reviews
- Foto’s
- Contactgegevens
- Openingstijden
- Link naar website
- Link naar routebeschrijving
We nemen als voorbeeld de zoekterm “Fietsenmaker Uden”. Zoals in de onderstaande afbeelding te zien is, krijgen we inderdaad drie lokale bedrijven. Namelijk; Mart & Wilma, De Mobiele fietsenmaker en Tweewielers Wim de Wilt.
Onderaan de ‘drie pack’ kunnen we klikken op ‘meer plaatsen’, als we daarop klikken krijgen we de volgende afbeelding. In dit overzicht kunnen we eenvoudig zoeken naar alle fietsenmakers, of naar een fietsenmaker die wat dichter bij huis is.
Een andere nuttige bijkomstigheid van deze lokale antwoorden is dat je altijd direct kunt zien welke bedrijven nog geopend zijn. Zoals we aan de linkerzijde van de vorige afbeelding zien, was Wim de Wilt gesloten op het moment dat ik de zoektermen intikte. Dus ik weet dat ik niet naar hem toe hoef te gaan.
In de lokale resultaten komen
Erg nuttig dus, maar als ondernemer wil je nu waarschijnlijk weten hoe jij hier in komt. En terecht, want deze lokale box valt zo goed op dat je er veel aan hebt!
Om in de lokale resultaten te komen moet je voldoen aan enkele ‘eisen’, namelijk:
- Je bedrijf moet ook echt in de betreffende plaats zitten
- Je moet een vermelding hebben in Google Maps
- Je moet een Google + pagina hebben
Als je voldoet aan de drie bovenstaande eisen kun je er terecht komen. Maar het is nog zeker geen garantie dát je er ook daadwerkelijk gaat komen. Maar, zoals altijd bij Google, zijn er manieren om in deze lokale resultaten te komen. Of om er in ieder geval voor te zorgen dat Google jou net wat beter zult zien dan anderen, de kans is dan groot dat het dan toch voor jou zal kiezen.
Google Plus
Zorg dat je Google + pagina goed gevuld en up-to-date is. De Google+ pagina van jouw bedrijf zou goed gevuld moeten zijn met jouw logo, meerdere foto’s, de openingstijden, de branche waarin je actief bent, een link naar je website en je andere kanalen (zoals Facebook en Twitter). In de beschrijving zou je in minimaal 300 woorden moeten beschrijven wat je doet. Tot slot kun je nog koppelingen leggen met andere diensten van Google, zoals YouTube. Zo krijg je een erg compleet profiel. Oh, niet te vergeten, vraag even een paar mensen om een review te schrijven (hiervoor dienen zij wel een Google account te hebben), want deze reviews krijg je weer te zien zodra je in de local pack komt te staan.
Op je eigen website
Dit valt ook wel onder de on-page optimalisatie van je website. Als jouw Google+ pagina goed gevuld en up-to-date is, wordt het tijd om een koppeling te leggen tussen jouw website en de Google+ gegevens. Dit doe je door op jouw website, op de homepage of in je footer, een stuk te schrijven over waar de naam van je bedrijf, de diensten die je levert en in welke regio je deze diensten aanbiedt. Mijn persoonlijke voorkeur heeft om hier ook even een Google Maps mapje toe te voegen van jouw bedrijf. Dit hele lokale stuk moet echter wel netjes opgemaakt zijn, zoals in Schema.org besproken. We vertellen je binnenkort meer over Schema.org.
Op andere websites
Dit wordt ook wel off-page genoemd, of lekker op zijn Amerikaans ‘citations’. Deze termen geef ik je overigens mocht je er eens op willen Google’n ;-)
Bij dit onderdeel ga je gewoon op zoek naar websites waar jij jouw bedrijf kunt vermelden. Dus, een link naar je website en daarbij de adresgegevens van jouw bedrijf. Een goede website is bijvoorbeeld Yelp.
Als je dit allemaal goed hebt ingevuld zal je na verloop van tijd (geef het een maandje of anderhalf) de resultaten gaan zien. Hou er rekening mee dat het makkelijker is om te scoren op een zoekterm die ook al voorkomt in je bedrijfsnaam. In het geval van de fietsenmaker: als je website www.fietsenmaker-familienaam.nl is, dan zal het makkelijker zijn om te scoren op de term fietsenmaker in combinatie met Uden dan voor iemand die alleen www.familienaam.nl heeft. Dit bovenstaande op voorwaarde dat je weer voldoet aan de eerder genoemde eisen. Echter is dit weer een onderwerp op zich, waar ik in een ander artikel meer over zal vertellen.
Tot slot nog een enorm belangrijke mededeling! Als je aan de slag gaat met dit alles, zorg dat je overal dezelfde adresgegevens gebruikt. Doe je dit niet, is er een kans dat je jezelf alleen maar tegenwerkt. Dus, voordat je hiermee gaat beginnen schrijf / type je ergens je bedrijfsnaam, adresgegevens en de website op. En zorg vervolgens dat je deze info overal aanhoudt, dan kan er weinig fout gaan.
Mocht je vragen hebben over de local pack, of iemand zoeken die je er bij kan helpen. Bel me gewoon even: 06 53 42 85 10. Want, we helpen graag!