Aanleveren in juiste resolutie of DPI?
De resolutie, ook wel DPI genoemd, zegt iets over hoe scherp een afbeelding weergegeven kan worden.Voor drukwerk en groot formaat printwerk is dat een heel belangrijk item.
Als de klant graag een reclame-uiting wil laten maken vraag ik altijd of ze afbeeldingen willen aanleveren in de juiste resolutie.
– Maar hoe zie je dat dan in een afbeelding?
– En hoe controleer je dat?
De resolutie (DPI) staat in verhouding met het formaat van het bestand.
De afkorting DPI komt van Dots Per Inch. Dat is het aantal beeldpunten per inch (2,54 cm).
Voor drukwerk heb je een hogere resolutie nodig dan reclame-uitingen op groot formaat printwerk.
Omdat je drukwerk van dichtbij bekijkt, moeten er meer beeldpunten per vierkante centimeter weergegeven kunnen worden dan wanneer je op een afstandje naar een beeld kijkt.
Voor drukwerk raad ik afbeeldingen aan van 300 DPI op ware grootte en voor reclame-uitingen op groter formaat 150 of soms zelfs 72 DPI.
Maar hoe controleer je nou wat de resolutie van een bestand is?
Op een windows computer kun je de gewenste afbeeldingen openen in Windows Foto Viewer en dan bij bestand – eigenschappen – details; zie je de resolutie in dpi staan.
Op een mac computer open je een afbeelding in voorvertoning en dan bij de knop extra – toon infovenster; daar staat bij dpi afbeelding pixels per inch.
En hoe reken je het aantal pixels dan om naar cm?
Als je een afbeelding 2x zo groot maakt wordt de resolutie de helft minder.
Voorbeeld 1: een afbeelding van 25 x 25 cm met 300DPI wordt 50 x 50 cm met 150DPI
Voorbeeld 2: je hebt een afbeelding van 6144 x 7680 pixels met 300 dpi.
Dat deel je door 100 dan heb je ongeveer de maat in cm op 300dpi, dus dan is de afbeelding 61 x 76 cm.
Dit is perfect voor drukwerk. Wil je de afbeelding groot op een billbord hebben dan kunnen we het nog uitvergroten naar 72dpi en de uiterste maat is dan 217 x 271 cm.
Dit rekensommetje is wel makkelijk als je zelf opzoek gaat naar stockfoto’s om aan te leveren of te gebruiken.
Of als je bedrijfsfoto’s wil laten maken voor bepaalde doeleinden zeg dan tegen de fotograaf hoe groot je de foto’s minimaal wil hebben in welke resolutie.
Bedenk van te voren eerst wat je wil hebben. En op welke grootte voordat je beeldmateriaal gaat verzamelen.
Meestal zie je aan de hoeveelheid kb / mb van een bestand al of het bruikbaar kan zijn voor offline gebruik.
Soms krijg ik kleine bestanden aangeleverd die in een folder, autobelettering of op een spandoek moeten komen.
Deze bestanden komen dan van hun website of social media af. Daar kan ik helaas niks mee.
Andersom zou wel kunnen. Ik kan grote bestanden wel verkleinen voor online gebruik maar dat is weer een heel ander onderwerp.
Als je daar meer over wil lezen ga dan naar mijn blog Wanneer gebruik ik welk bestandstype?
Wordt dit allemaal iets te technisch?
Neem dan gerust contact op!
Ik denk graag met je mee of ik controleer de afbeeldinging die je wil laten verwerken in bepaalde reclame uitingen.