Het belang van een gedegen keywordanalyse
In mijn vorige blog “choose your battles” heb ik gesproken over het kiezen van de juiste zoekwoorden. Hierbij zijn we gaan kijken naar zoekgedrag, zoekvolume en concurrentie. Vandaag wilde ik, op basis van een aangeleverde keywordanalyse van een klant, nog dieper ingaan op het kiezen van de juiste zoekwoorden. Waarom? Omdat het belang van een keywordanalyse mijn inziens zwaar onderschat wordt. Waar dat toe kan leiden leg ik graag uit in dit blog.
Aangeleverde keywordanalyse
Enige tijd geleden ben ik in contact gekomen met een bedrijf die echt een innovatief product ontwikkeld hebben waar echt wel vraag naar is. En ze hadden zelf ook al veel huiswerk gedaan waaronder een keywordanalyse. Deze lijst zag er als volgt uit:
Nu had ik het gehele plan doorgenomen en zag dat de keywords die ik zag niet helemaal aansloten bij de oplossing die ze te bieden hadden. Dus ik begon daarover vragen te stellen. Dit deed ik door bij ieder woord de vraag te stellen:”Leg me uit hoe jullie op dit woord zijn gekomen”. Voor ieder woord hadden ze een verklaring. Alleen de manier van beredeneren was altijd richting het bedrijf.
Een voorbeeld: ze wilden gevonden worden op het woord schoonmaakazijn. Vragend naar de uitleg gaven ze het volgende aan: mensen die onkruid willen verwijderen doen dit vaak met schoonmaakazijn. Daarnaast wordt er maandelijks ook best veel gezocht op het woord schoonmaakazijn. Dit te samen heeft ervoor gezorgd dat we hier gevonden op willen worden. Ik kon de uitleg zeker begrijpen maar gaf tegelijkertijd aan dat hier toch een bepaalde mate van bedrijfsblindheid opgetreden was. Want de kans is groter dat men dit woord gebruikt voor een andere zoekintentie. Ene simpele manier om dit te testen is door bijvoorbeeld het zoekwoord in te toetsen bij een zoekmachine en vervolgens te kijken naar de zoekresultaten die je krijgt. Zitten er soortgelijke bedrijven bij of zijn het totaal andere bedrijven. In het geval van schoonmaakazijn zien we de volgende resultaten terug:
Daar zit niet echt een bedrijf bij die aan onkruidbestrijding doet. Zo staan er op de lijst nog wel meer woorden bij die qua zoekintentie niet aansluiten bij de oplossing die je als bedrijf biedt.
Maar hoe dan wel?
De eerste oplossing stond hierboven al beschreven: voer zelf de zoekopdracht in en kijk of je dezelfde type bedrijven gepresenteerd krijgt. Maar verdere ingangen zijn:
- Ga praten met je doelgroep en vraag welke woorden zij gebruiken
- start met een adwords campagne en kijk welke woorden goed scoren, oftewel: welke woorden leiden tot conversies
- Bekijk de websites van soortgelijke bedrijven
Het gevaar van de verkeerde zoekwoorden
Een verkeerde keywordanalyse is een groot gevaar voor je bedrijf en je bedrijfsdoelstellingen. Want stel dat je goed zou gaan scoren op “verkeerde” zoekwoorden in google door heel veel te investeren in SEO dan levert dit nog geen conversies op. En dat wordt een investering een desinvestering. En dat zou zonde zijn!
Samenvattend
De keywordanalyse is de start van je SEO proces. Als deze stap niet goed ingevuld wordt dan heeft dat gevolgen voor het rendement van je SEO campagne. Ik heb je een aantal suggesties gegeven hoe dat je dit wel goed kunt aanvliegen. Mocht je zelf nog suggesties hebben dan hoor ik ze graag. Succes met het heroverwegen of kiezen van je keywords en mocht je een helpende hand nodig hebben: let me know!