Hoe bedenk ik een campagne rondom de lancering van mijn website of webshop?
Goed nieuws! Eindelijk is het zover. Na een lange tijd van hard werken is je website of webshop klaar om gelanceerd te worden. Je hebt er veel tijd in gestoken en je wilt natuurlijk dat je website snel door zo veel mogelijk mensen gezien en bezocht wordt. Hiervoor is het belangrijk om na te denken over een campagne rondom de lancering van je website. Natuurlijk kun je veel geld uitgeven om je website op allerlei plekken, betaald, te promoten om zo onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Gelukkig zijn er ook een hoop manieren om dit (grotendeels) gratis te doen. Dit vergt wel een goede voorbereiding. Hoe bedenk ik een campagne rondom de lancering van mijn website of webshop? Dat leggen we je uit in dit blog!
Controleer je website voor de lancering
Een open deur, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je alles grondig checkt voordat je je website online gaat zetten en gaat verspreiden. Niets is natuurlijk zo vervelend voor de bezoeker dan enthousiast worden over een nieuwe website of webshop, die vervolgens niet goed werkt. We zien vaak dat kleine details toch nog over het hoofd gezien worden. Helemaal niet gek, je bent tenslotte al zo lang met je website bezig dat je de kleine dingen sneller niet meer ziet. Let vooral op onderstaande punten:
- Zijn alle pagina’s gevuld en op de juiste manier in het menu gezet?
- Kloppen alle linkjes?
- Laden alle afbeeldingen goed en hebben ze, mochten ze onverhoopt toch niet laden, een goede alt-tekst?
- Staan er geen spelfouten in de tekst?
- Zijn de belangrijkste SEO onderdelen goed ingevuld? Denk aan titels, kopjes, meta omschrijvingen, juiste URL’s, etc.
Kruip in de huid van je doelgroep
Het aantal websites en webshops op het internet is de afgelopen jaren drastisch gegroeid. Je moet daarom ook niet de verwachting hebben dat je nieuwe website of webshop ineens door iedereen gevonden en bekeken gaat worden. Belangrijker is dat de website door de juiste mensen gezien wordt. Hiervoor moet je een scherp beeld krijgen van je doelgroep. Voor wie heb jij je website gemaakt? Of in het geval van een webshop, wie zal er behoefte hebben aan jouw product(en)? Waarom zouden zij voor jouw producten of diensten moeten kiezen en niet voor die van je concurrenten?
Als je een duidelijk beeld hebt van je doelgroep, kun je gaan kijken waar zij zich voornamelijk op het internet begeven. Het antwoord gaat waarschijnlijk zijn dat zij op verschillende kanalen zitten. Het huidige online landschap is zo doorontwikkeld dat iedereen dagelijks meerdere online kanalen opent en bekijkt. Je website of webshop enkel via één online kanaal lanceren is dan ook een gemiste kans.
Lanceer via verschillende kanalen
Maak optimaal gebruik van de verschillende kanalen waar je doelgroep zich bevindt. Dit kunnen misschien ook kanalen zijn waar je in eerste instantie niet aan hebt gedacht. Hieronder staan de meest gebruikte kanalen op een rijtje en hebben we uitgelegd hoe je hier, zonder betaalde inzet, toch onder de aandacht kunt komen van je doelgroep.
- Facebook: Vooral gebruikt als sociaal netwerk, maar onderschat zeker niet de impact van Facebook groepen en pagina’s. Ga zelf op onderzoek uit naar relevante Facebook groepen voor jouw diensten of producten. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een Facebook groep of pagina voor. Denk je een geschikte groep of pagina gevonden te hebben? Probeer je te mengen in de gesprekken en discussies die spelen. Maak daarbij slim gebruik van links naar jouw website of webshop. Maar pas op dat je niet opdringerig wordt. Je zult merken dat je in de loop van de tijd doorkrijgt wat voor profiel mensen in deze groepen of pagina’s hebben. Zo krijg je automatisch nog beter zicht op je doelgroep. Eventueel zou je dit profiel later kunnen gebruiken om toch een klein budget in te zetten om betaald te promoten.
- Instagram: Een sociaal netwerk zoals Facebook, maar wordt daarnaast ook vooral gebruikt om inspiratie op te doen. Op Instagram gebeurt dit vooral door hashtags en ‘influencers’. Om een influencer jouw dienst of product te laten promoten, hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Maar wellicht zijn er wel zogenaamde ‘ambassadeurs’ die iets voor je zouden kunnen betekenen. Ga op zoek naar iemand die in contact staat met jouw doelgroep en die bereid zou zijn om gratis jouw product of dienst uit te proberen. Dit hoeven niet eens per se mensen met heel veel volgers te zijn. Als zij tevreden zijn, zullen ze misschien vanzelf iets delen met hun volgers waardoor je toch weer onder de aandacht komt bij jouw doelgroep. Helemaal gratis is het om een onderzoek uit te voeren naar relevante hashtags, over jouw product of dienst, en deze mee te nemen in je posts.
- LinkedIn: Bij uitstek geschikt als jij je met jouw website of webshop richt op de zakelijke markt. Ook op LinkedIn vind je groepen waar je je in zou kunnen mengen. Of je stelt een klein budget beschikbaar om heel gericht je product of dienst onder de aandacht te brengen bij de juiste personen binnen de juiste organisaties.
Vergeet ook zeker andere kanalen niet. Naast bovengenoemde, bekende kanalen zijn er tal van andere kanalen die je zou kunnen inzetten. Zo zien wij bijvoorbeeld dat Pinterest nog altijd hét kanaal is waar mensen inspiratie op doen. Kijk welke zoekopdrachten populair zijn en passen bij je doelgroep. Zorg voor mooie afbeeldingen en de juiste tags en doorklik mogelijkheden naar je website. Ook Marktplaats zou enorm kunnen helpen om, met weinig inspanning, snel met bepaalde producten de markt op te gaan.
Kom enkele weken vóór je lancering met aankondigingen en ‘sneak previews’
Zorg dat je voorafgaand aan je lancering alvast wat aankondigingen doet of ‘sneak previews’ prijsgeeft. Hiermee kweek je nieuwsgierigheid en kun je alvast wat volgers verzamelen. Zo hoef je niet op de dag van de lancering vanaf nul te beginnen en bestaat de kans dat mensen al over jouw website of webshop gaan praten en dit gaan delen met vrienden.
Denk ook na over je communicatie ná de lancering
Je website of webshop is live, je lanceringscampagne is succesvol verlopen en de eerste aanvragen komen al binnen. Top! Vergeet nu vooral niet om actief door te pakken. We zien vaak dat ondernemers enthousiast aan de slag gaan met communicatie op verschillende kanalen rondom de lancering. Daarna valt het echter vaak stil. Dat is jammer, want een goede website of webshop heeft regelmatig onderhoud en nieuwe content nodig om te kunnen blijven groeien. Maak daarom slim gebruik van feedback die je hoort rondom de lancering om je online marketing strategie voor de komende tijd vorm te geven. Schrijf blogs rondom vragen die je krijgt en deel inspiratie over diensten of producten waar je klanten enthousiast over zijn.
Installeer de juiste analyse tools
Alle inspanningen die je doet rondom de lancering van je website wil je natuurlijk kunnen monitoren. Wij adviseren dan ook altijd om direct Google Analytics en Google Search Console te (laten) installeren op je website of webshop. Zo houd je inzicht in wie je paginabezoekers zijn, via welke kanalen zij komen en welke zoekwoorden zij gebruiken. Dit kun je weer gebruiken om je content op je website en sociale media te optimaliseren, omdat je inzicht krijgt in wat wel en niet aansprekend is voor je doelgroep.
Hulp nodig bij de lancering van jouw website of webshop?
Zoals je hebt gelezen, kun je veel zelf (gratis) doen om jouw website of webshop een vliegende start op het internet te geven! Kom je er toch niet helemaal uit of heb je niet de tijd om alles zelf op te pakken? Een internetbureau kan je helpen bij de lancering van jouw website. Wij kunnen je ondersteunen op het gebied van online marketing, content marketing of social media beheer. Neem gerust contact met ons op!