Hoe verhoog ik conversies in mijn webshop door zoekvelden en filtering?
Het doel van iedere WooCommerce webshop is om de klant zo snel mogelijk bij het juiste product te krijgen om zo de conversie te verhogen. In dit blog kijken we naar verschillende manieren om jouw webshop te verbeteren door de juiste filters en zoekvelden toe te passen en de content aan te vullen met de juiste termen.
Filteren en zoeken
Het zoeken op je website gaat verder dan een simpel zoekveld. Het is een volledig proces van content structuur, filters en zoekwoorden met als doel om de wens van iedere klant te voldoen. Om dit proces te verbeteren, zijn er een aantal onderdelen waar we naar kunnen kijken om de conversie te verbeteren:
- De bereikbaarheid van zoek- en filtermogelijkheden
- De zoekfunctie
- Verschillende soorten WooCommerce filters
- Categorie navigatie
- Mobiele webshops
- Gebruikersgemak voor conversie
Een zoekveld wordt veel gebruikt om specifieke wensen te zoeken, zoals een merk of model van een product. Veel WordPress thema’s hebben een restrictie als het gaat om het plaatsen van zoekvelden. Probeer daarom bij een WooCommerce webshop altijd een zoekveld weer te geven op je website. Dit geeft de bezoeker de mogelijkheid om sneller te navigeren als het menu op dat moment niet toereikend genoeg is. Dit geldt ook voor zoek filters op WooCommerce categorie pagina’s. Als hier een duidelijke onderverdeling is, kan de klant makkelijker navigeren tussen de producten door bijvoorbeeld te zoeken op een merk, maat of kleur.
Structuur in je WooCommerce webshop
De basis van een goede zoekfunctie begint in WooCommerce bij de inrichting van de producten en categorieën. Het is je fundering waar alle filters en zoekmogelijkheden van afhankelijk zijn. Google maakt gebruik van deze informatie en zorgt ervoor dat de meest geoptimaliseerde en toereikende content bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Daarom is het verstandig om bij het inrichten van je producteigenschappen alle mogelijke content en filters in acht te nemen zoals kleuren, maten, vormen, enzovoorts. Deze informatie kunnen we ook gebruiken om de zoekfunctie en filters van WooCommerce aan te vullen.
Voordat alle producten en de eigenschappen staan, is het verstandig om een categorie boomstructuur op te bouwen. Bij het bouwen van deze structuur is het aan te raden om niet dieper te gaan dan 3 categorie niveaus. Dus als je een categorie hebt met “Meubilair > Type Meubilair > Onderdelen”. Dan is dit de maximaal aangeraden categorie diepte. Mocht het aantal categorieën minder diep zijn, dan is dit natuurlijk ook goed. De grootte van de categorie structuur hangt volledig af van het aantal producten die onder te verdelen zijn. De vuistregel is “kort en bondig”, anders wordt het snel onoverzichtelijk voor de klant wat weer negatief kan zijn voor je conversie.
Mobiele bezoekers
Veel webshops hebben een actieve markt als het aankomt op mobiele bezoekers.
Veel klanten zoeken vóór het aanschaffen van een product naar de prijs bij andere webshops ter vergelijking. Dit geeft een mooie kans om klanten naar jouw webshop te krijgen via een goede inrichting.
Een eenvoudige maar doeltreffende oplossing voor categorie pagina’s is om eerst een lijst van filters te geven en vervolgens de gefilterde content. De optionele filters worden onder een uitvouw venster gezet, zodat de filter eerst een minimale ruimte in beslag neemt. Hierdoor is content snel te filteren én snel bereikbaar.
Plug-ins om jouw webshop te verbeteren
De algemene zoekfunctie van WordPress maakt standaard gebruik van een aantal velden binnen een bericht of product. Dit zijn de titel, beschrijving en specifieke meta gegevens. Om zoekfunctionaliteiten en filters te verbeteren binnen WooCommerce, hebben we een selectie aan plug-ins gemaakt die wij graag gebruiken. Deze plug-ins zijn aan te vullen zijn met bestaande en custom informatie om de klant de mogelijkheid te geven om op meer onderdelen te kunnen filteren:
- Searchwp
- Relevanssi
- FacetWP
Als het zoekveld geoptimaliseerd is voor WooCommerce zullen klanten eenvoudiger bij hun gewenste product uitkomen en maakt dit het bestellen makkelijker. Hierdoor wordt de drempel in het bestelproces kleiner waardoor de kans op conversie stijgt!
Hulp nodig bij het verbeteren van jouw filters?
Veel WooCommerce webshops hebben mooie kansen om de zoekfuncties en filters te verbeteren. Spreekt dit je aan of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met je webbureau of webmaster. Mocht je deze niet hebben of ons een vraag willen stellen, dan mag dat natuurlijk ook. Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl