Google Analytics & AVG
Op 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ingegaan. Hier zul je vast wel over gehoord of gelezen hebben! Ook zul je sindsdien misschien veel meer cookie banners voorbij hebben zien komen.
De AVG heeft voor bijna elk bedrijf consequenties (lees: de consequenties van de AVG-wet). Heeft jouw bedrijf een website? Dan worden hier waarschijnlijk persoonsgegevens op verwerkt! Denk daarbij niet alleen aan contactformulieren, maar ook aan het meten van bezoekers door middel van Google Analytics. Standaard voldoet Google Analytics namelijk niet aan de AVG. Ik leg je graag uit hoe je ervoor kan zorgen dat Google Analytics wél voldoet aan de AVG!
Google Analytics voldoet niet aan de AVG
Zonder dat je het misschien doorhebt verwerk je met analytische cookies van Google Analytics persoonsgegevens. Hier moet je in feite toestemming voor vragen bij je bezoekers. Gelukkig is er een oplossing!
De oplossing: Google Analytics privacy vriendelijk instellen
In Google Analytics is het mogelijk om je bezoekers anoniem te zetten. Ook kun je voorkomen dat de gegevens van bezoekers gedeeld worden. Als je dit op de juiste manier doet, dan wordt de privacy van je bezoekers gewaarborgd!
1. Verwerkersovereenkomst sluiten met Google
Bij het gebruik van Google Analytics ben jij volgens de AVG de ‘verwerkingsverantwoordelijke’ en dien je een verwerkersovereenkomst te sluiten met de ‘verwerker’. In dit geval is dat dus Google.
- Klik binnen de dataweergave links onderaan op ‘Beheerder’
- Klik in de eerste kolom bovenaan op ‘Accountinstellingen’
- Scroll naar beneden tot het kopje ‘Aanpassing van de gegevensverwerking’
- Klik op ‘Aanpassing bekijken’ gevolgd door ‘Akkoord’
2. Geen gegevens delen met Google
Standaard worden er gegevens gedeeld met Google. Als je deze instellingen niet wijzigt, dan treedt Google ook op als verwerkingsverantwoordelijke. Hiervoor is toestemming nodig van je bezoekers.
- Vink in ‘Accountinstellingen’ alle opties uit en klik op ‘Opslaan’.
3. Geen gegevens delen voor advertentiedoeleinden
Google kan nu nog steeds gegevens van je bezoekers gebruiken voor advertentiedoeleinden. Ook dat is te voorkomen:
- Klik links onderaan op ‘Beheerder’
- Klik in de tweede kolom op ‘Trackinginfo’
- Klik vervolgens op ‘Gegevensverzameling’
- Zet beide opties uit en klik op ‘Opslaan’
4. Niet de functie voor User ID’s inschakelen
Je kunt de betrokkenheidsgegevens van verschillende apparaten en meerdere sessies koppelen om te kunnen zien hoe gebruikers gedurende een langere periode met de content omgaan. Om dit te mogen meten moeten bezoekers ook hier toestemming voor geven. Dit kun je voorkomen:
- Klik binnen de dataweergave links onderaan op ‘Beheerder’
- Klik in de tweede kolom op ‘Trackinginfo’
- Klik vervolgens op ‘Gebruiker-ID’
- Zorg ervoor dat deze optie uitstaat
5. IP-adressen laten anonimiseren door Google
Je hebt nu alle privacy maatregelen getroffen binnen Google Analytics. Er is nog één stap die uitgevoerd moet worden binnen jouw website. Er moet aan het ’trackingcode fragment’ nog een stukje code toegevoegd worden. Standaard heeft het codefragment het volledige IP-adres van bezoekers door aan Google Analytics. Dit is echter volgens de AVG een persoonsgegeven.
Gelukkig is het mogelijk om ‘octet’ van een IP-adres te verwijderen voordat het gedeeld wordt met Google. Je hoeft enkel ,{‘anonymize_ip’: true} toe te voegen aan het trackingcode fragment in je website:
Hulp nodig?
Heb je naar aanleiding van dit artikelen nog vragen over Google Analytics? Of lukt het je niet om aan de privacy-maatregelen te voldoen door middel van de genoemde stappen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!