Marketing, SEO & strategie

Google Mijn Bedrijf

Dat Google erg veel handvaten bied om je bedrijf naar een hoger plan te tillen, dat wist je waarschijnlijk al. Zo helpt Google met haar zoekmachine, Google+, Google Maps , Google Analytics, Gmail, Google Drive en Google Hangouts. Maar ben je al bekend met Google My Business? Of in het Nederlands Google Mijn Bedrijf. Je hebt jouw website al aangemeld in Google, nu gaan we verder met de volgende stap.

Google Mijn Bedrijf (GMB) is een eenvoudige portal voor jou als ondernemer om alle zaken omtrent jouw bedrijf op het internet te regelen. Je krijgt hier inzicht in de bezoekers op jouw website en Google+ pagina, je past hier de beschrijving, openingstijden en afbeeldingen van jouw bedrijf aan en zorgt dat je beter gevonden wordt in de Local Box.

Maar wat mogelijk het grootste voordeel is van GMB, is dat je er voor kunt zorgen dat je beter gevonden kunt worden in de local box en dat mensen die zoeken op jouw bedrijfsnaam direct meer informatie krijgen.

Als we ‘Kwaaijongens’ intikken in Google krijg ik de volgende resultaten:

Google Mijn Bedrijfs

Hier zie je aan de linkerzijde de normale resultaten, aan de rechterzijde die je de informatie die Kwaaijongens mee geeft in haar Google Mijn Bedrijf overzicht. Zo zijn er foto’s en een Google Maps overzicht te vinden, een knop naar de website of naar een directe routebeschrijving. Daarnaast vind je het adres, een telefoonnummer en de openingstijden.

Kortom, erg handig voor mensen die op zoek zijn naar een telefoonnummer of openingstijden.


Hoe regel ik mijn vermelding?

Dat is eenvoudig. Je gaat allereerst naar de Google Mijn Bedrijf pagina, hier klik je rechtsboven op ‘aan de slag’. Vervolgens krijg je een overzicht met wat zaken die je in moet vullen.

Google Mijn Bedrijf toevoegen overzicht

Heb je jouw bedrijf al aangemeld in Google Mijn Bedrijf? Dan klik je natuurlijk op ‘inloggen’. Vervolgens krijg je een overzicht met alle bedrijven die je beheert, als je klikt op ‘locatie bewerken’ kun je alle zaken aanpassen naar wens.

Er zijn twee mogelijkheden:

  1. Je bedrijf is al opgenomen in Google Maps, in dit geval controleer je de gegevens en klik je vervolgens op ‘doorgaan’. Je krijgt dan de mogelijkheid om de pagina te claimen.
  2. Je bedrijf is nog niet opgenomen in Google Maps, dus je moet jouw bedrijf dan nog zelf aanmelden. Dit doe je als volgt.

Je krijgt, zodra je doorgaat, het volgende overzicht te zien. Lever je diensten bij klanten op locatie? Klik dan op ‘ja’, kunnen klanten alleen op jouw adres jouw diensten of producten afnemen? Dan klik je op ‘nee’.

Google Mijn Bedrijf

Heb je aangegeven dat je ook bij klanten op locatie diensten levert, dan kun je aangeven in welke straal je dit doet. Let echter goed op het laatste onderdeel, want als je zowel diensten levert bij jouzelf als bij klanten op locatie, vink deze dan aan!

Tot slot krijg je dan een overzicht jouw gegevens, vink hier nog even aan dat jij ook echt de eigenaar bent van dit bedrijf en vervolgens klik je op doorgaan. Je bent nu de trotse eigenaar van jouw eigen bedrijfspagina, gefeliciteerd!

Als je nu alle stappen doorlopen hebt kom je op jouw bedrijfspagina uit. Het kan zijn dat je hier nog niet direct in kunt, omdat je eerst nog moet verifiëren dat jij ook echt op dit adres gevestigd bent. In dat geval krijg je een brief, telefoontje of SMS van Google. Het verifiëren is echter snel gebeurt en wijst zichzelf. Enkel als je kiest voor een brief kan het natuurlijk even duren voordat deze in huis is.

De Google Mijn Bedrijf pagina

Je hebt nu eindelijk toegang tot jouw pagina. Hierin zie je meerdere elementen, maar het kan voor iedereen wat verschillen welke elementen er exact te vinden zijn omdat ieder bedrijf simpelweg anders is.


Tips voor Google Mijn Bedrijf

Er zijn wat tips voor Google Mijn Bedrijf en om er voor te zorgen dat Google echt fan wordt van jouw bedrijf(spagina).

Tip 1: Namelijk, Google wil dat je veel recensies krijgt. Vraag dus vrienden, familie, collega’s, werknemers, en natuurlijk de belangrijkste groep: de klanten(!) om een recensie te schrijven voor jouw Google pagina. Dit kan eenvoudig, zeg dat men jouw bedrijfsnaam in moet tikken in Google, klik dan op de button ‘een recensie schrijven’.

Google Mijn Bedrijf Recensies

Tip 2: Deel regelmatig iets op Google+. Het liefste gewoon een artikel over een pagina binnen jouw website, met vervolgens een link naar de betreffende pagina. Hier is Google dol op.


Tip 3: De derde tip is iets lastiger uit te voeren, maar daarom des te krachtiger. Maak een duidelijke link tussen jouw website en jouw Google+ (GMB) pagina, op jouw website heb je natuurlijk duidelijk jouw adres vermeld. Zo weet Google dus dat je écht op dit adres zit. Vervolgens is het belangrijk om links te bouwen naar jouw website vanaf pagina’s die relevant zijn aan de regio, stad of plaats waar je actief bent. Ben je bijvoorbeeld actief in Eindhoven, dan wil je links van websites die relevant zijn aan Eindhoven. Hier lees je meer over Linkbuilding.

Vragen? Stel ze gerust