Google Shopping inzetten voor mijn webshop
Bij elke zoekopdracht in Google waar de zoeker een duidelijke intentie heeft om een product online te bestellen, toont Google tegenwoordig een rij met Google Shopping resultaten. Denk aan zoekopdrachten als ‘iPhone kopen’ of ‘witte schoenen’. Deze resultaten staan helemaal bovenaan of aan de zijkant van de zoekresultatenpagina en bestaan uit een afbeelding, titel, prijs en naam van de aanbieder. Daardoor zijn deze resultaten ook de meest opvallende op de gehele zoekresultatenpagina. Nog beter opvallen met jouw bedrijf en producten kan dus bijna niet.
Niet gek dus dat ook heel veel webshops tegenwoordig inzetten op Google Shopping binnen hun online marketing activiteiten. Je bent direct zichtbaar rondom zoekopdrachten die een hele hoge potentie hebben om te converteren. Bovendien ligt de prijs per klik vaak nog lager dan via zoekadvertenties. Daardoor merken we vaak dat Google Shopping het meeste rendement oplevert, mits je dit goed inregelt. Hoe zet je Google Shopping in, waar moet je op letten? Dat leggen we uit in dit blog!
Wat is Google Shopping precies?
Google heeft een tijd terug Shopping geïntroduceerd om zo meer concurrentie te kunnen bieden aan prijsvergelijkers als Amazon. Met de shopping resultaten kunnen consumenten producten makkelijker vinden en vergelijken onder verschillende aanbieders.
Google Shopping bestaat uit twee onderdelen: de uitgelichte verzameling producten bovenaan de zoekresultaten pagina én de resultaten onder het tabblad ‘shopping’. Adverteren op de zoekresultatenpagina gaat via Google Ads, en betaal je dus per klik. De producten onder het tabblad ‘shopping’ worden echter op een organische manier vertoond, en is dus onderdeel van SEO. Hier moet je dus wat tijd in steken om goed vertoond te worden, maar de vertoningen zijn uiteindelijk gratis.
De betaalde Google Shopping advertenties
De gratis Google Shopping resultaten
Hoe kan ik starten met Google Shopping voor mijn webshop?
Hierin maken we dus onderscheid tussen de betaalde resultaten op de zoekresultatenpagina en de gratis vertoningen onder het tabblad ‘Shopping’. Voor beiden heb je een Merchant account en Google Shopping feed nodig.
- Google Merchant account aanmaken
Via Google Merchant maak je een gratis account aan. Deze heb je nodig om alles rondom je shopping advertenties te regelen.
- Een Google Shopping feed maken
Om je producten te kunnen uploaden in Merchant, vraagt Google om een xml-feed van je website. Deze kun je exporteren vanuit je webshop. Hoe dit precies werkt, is afhankelijk van het type webshop dat je gebruikt, bijvoorbeeld WooCommerce. De productfeed moet alle productinformatie bevatten zoals de titel, prijs, URL, omschrijving en afbeelding. Let hierbij ook op de EAN-code, op die manier kan Google namelijk jouw product vergelijken met dezelfde producten van concurrenten.
- Bedenk je strategie
Het aanmaken van een account en het exporteren van een xml-feed uit je webshop is vrij eenvoudig. Het wordt echter pas lastiger als je gaat bedenken hoe je het verder gaat aanpakken. Ga ik met mijn gehele productaanbod adverteren? Hoeveel budget wil ik dan inzetten en hoe bepaal ik of mijn advertenties genoeg rendement opleveren? Bied ik extra korting via de shopping advertenties om goedkoper te zijn als mijn concurrent? En levert het dan nog wel genoeg op? Allemaal vragen die je eerst moet beantwoorden voordat je aan de slag gaat met Google Shopping.
- Koppeling met Google Ads
Heb je een duidelijke strategie voor ogen, dan is het tijd om je advertenties in te richten! Hiervoor maak je gebruik van de Google Ads omgeving. Daar kun je namelijk ook kiezen voor het maken van een Shopping campagne, in plaats van een zoekcampagne. Zorg dat je eerst je Merchant account met je Ads account koppelt. Vervolgens kun je een campagne aanmaken, zoekwoorden bepalen en de juiste producten aanvinken die meegenomen moeten worden. Het aantal klikken, vertoningen, conversies en conversiewaarde verschijnen in het overzicht zoals je ook gewend bent bij je zoekcampagnes.
- Gebruik maken van de gratis Google Shopping advertenties
Zoals benoemd zijn de vertoningen op het tabblad ‘Shopping’ binnen Google gratis. Om hier vertoond te worden moet je ook een productfeed uploaden in Merchant. Als je je feed hebt aangemaakt, worden jouw producten automatisch meegenomen op de organische manier. Om dit te controleren kun je in Merchant navigeren naar ‘groei’ en vervolgens naar ‘programma’s beheren’. Hier staat ‘gratis productvermeldingen’. Als dit op actief staat, weet je dat het goed zit. Ook per product kun je zien of ‘gratis productvermeldingen’ actief is.
Zijn er ook nadelen?
Dit klinkt natuurlijk allemaal super. Je bent direct vindbaar met jouw producten op zoekopdrachten die een hele hoge potentie hebben om een conversie op te leveren. Maar natuurlijk zijn er ook nadelen. Jouw product wordt vertoond met dezelfde of erg vergelijkbare producten van je concurrent. Daardoor gaat eigenlijk alle aandacht van de zoeker uit naar de prijs. Misschien zijn jouw producten net een paar euro duurder dan bij de concurrent, bijvoorbeeld omdat de service en garantie beter ingericht is binnen jouw bedrijf. Dit kun je echter niet vertellen in een Google Shopping advertentie. Daardoor zul je wellicht met je prijzen moeten spelen om ook daadwerkelijk verkopen te genereren. Hierdoor kan je rendement weer onder druk komen te staan. Daarom is het extra belangrijk om goed na te denken welke producten je wel en niet wilt meenemen in Shopping advertenties, en voor welke prijs. Wat mag een kost per klik dan kosten en hoeveel producten moet ik verkopen om winst te maken? Hier moet goed over nagedacht worden.
Wil je ook graag producten verkopen via Google Shopping? Maar heb je hulp nodig om dit in te regelen of om dit strategisch goed aan te pakken? Kwaaijongens helpt je graag op het gebied van Google Shopping en je online strategie. Neem bij vragen gerust contact met ons op!