Hoe zet je bezoekers om in klanten?
Als ondernemer heb je één doel: betalende klanten genereren. Je website trekt genoeg bezoekers, maar toch lukt het je niet om deze bezoekers om te zetten in klanten. Bezoekers komen natuurlijk niet voor niks op je site. Ze zijn nieuwsgierig naar jouw product of dienst, maar dit is niet genoeg om conversies te krijgen. Dus nu is de vraag: hoe zet je bezoekers om in klanten?
Vorm een duidelijk beeld van jouw doelgroep
Vaak wil je als ondernemer zijnde iedereen aanspreken; je hebt geen duidelijke doelgroep voor ogen. Maar juist wanneer je iedereen probeert aan te spreken, voelt niemand zich aangesproken. Zorg dus dat je een duidelijk beeld vormt van jouw doelgroep. Houd hierbij rekening met geografische factoren (woon- en werkplaats), demografische factoren (leeftijd, geslacht en gezinssamenstelling) en sociaal-economische factoren (inkomen, beroep, opleiding). Maar ook de levensstijl en het consumentengedrag speelt een belangrijke rol bij jouw doelgroeponderzoek.
Tone of voice
Heb je jouw doelgroep wél duidelijk voor ogen? Zorg dan dat de tone of voice van de teksten op jouw website goed aansluit. Richt jij je bijvoorbeeld op jongeren? Dan spreek je deze doelgroep niet aan met zakelijk taalgebruik. Verplaats je dus in jouw klant en laat jouw teksten hierop aansluiten.
Prijs moet geen rol spelen
Heb jij ook wel eens je prijs verlaagd om klanten te krijgen? Niet doen! Je geeft hiermee namelijk een verkeerd signaal af: ik geloof niet in mijn eigen product/ dienst. En je bent niet voor niks ondernemer geworden, toch? Jij weet dat jouw aanbod waarde toevoegt en daar hangt een prijskaartje aan. Ga dus niet met prijzen stunten; op de lange termijn levert het je namelijk niets op en zet je geen bezoekers om in klanten.
Zorg voor een professionele website
Wat jouw aanbod ook is, een professionele website is onmisbaar. Onderzoek toont aan dat in 2020 71% van de Nederlanders (12 jaar en ouder) online iets hebben gekocht. In hetzelfde jaar heeft 34% van de Nederlanders 6 keer of vaker iets via internet gekocht. Eén van de eerste dingen die je dus moet hebben is een professionele website die ingericht is op het generen van conversies, oftewel betalende klanten.
Duidelijke structuur
Bezoekers die op jouw website komen willen makkelijk door je website navigeren; ze willen niet hoeven nadenken. Als jouw website niet logisch in elkaar zit, dan zal jouw bezoeker snel afhaken. En dat is juist wat je niet wil! Zorg daarom voor een logische structuur, zodat bezoekers snel datgene kunnen vinden wat ze zoeken.
Webdesign
Ook het design van je website moet aansluiten bij jouw doelgroep. Heb je een zakelijke doelgroep? Dan kom je al snel uit bij een strak design. Denk dus goed na over jouw doelgroep en wat jij als ondernemer wil uitstralen.
Ook de gebruiksvriendelijkheid is een cruciaal onderdeel van webdesign. Naast dat jouw WordPress website er mooi uitziet, wil je ook dat deze voor conversie zorgt. Wij raden aan om hier niet zelf mee aan de slag te gaan, maar om dit uit te besteden aan een professional. Wil je meer weten? Wij helpen je graag verder!
Laadtijd
Wist je 53% van de mobiele website bezoekers afhaakt als de laadtijd langer is dan 3 seconden? Een snelle laadtijd is dus essentieel als je bezoekers wilt omzetten naar klanten. Google adviseert een laadtijd van minder dan 2 seconden. Houd dus goed in de gaten of je website snel genoeg laadt. Dit kan je controleren in Google Analytics en Google Search Console.
Los van technische problemen heb je de laadtijd grotendeels zelf in de hand. Zorg bijvoorbeeld voor afbeeldingen die niet te groot zijn. Er zijn verschillende tools waarmee je afbeeldingen kunt verkleinen, bijvoorbeeld fotoverkleinen.nl. Maak daarnaast een weloverwogen keuze voor een webhosting partij.
Meten = weten
Nu je website ingericht is om bezoekers om te zetten in klanten, is het tijd om de statistieken in te duiken. Je wil namelijk zoveel mogelijk informatie verzamelen. Google Analytics en Google Search Console zijn gratis tools waar je enorm veel gegevens kan vinden. Je kan bijvoorbeeld zien via welke kanalen bezoekers binnenkomen (direct, organisch, verwijzend of direct verkeer). Dit is ontzettend waardevol, want zo kan je zien waar jij jouw bezoekers kan bereiken. Daarnaast is te zien op welke pagina’s bezoekers de website verlaten en welke pagina’s goed of juist slecht presteren. Allemaal handige informatie die jij kan gebruiken om je website aan te passen naar de wensen van de bezoeker.