Is het gebruik van een WordPress pagebuilder slecht voor mijn SEO?
Het maken van een website in WordPress wordt steeds gemakkelijker. Dit door pagebuilders die werken als een blokkendoos. Je sleept simpelweg elementen op de juiste plaats en klaar. Veel gebruikte pagebuilders zijn de WordPress eigen Gutenberg, WPBakery of de Avia builder van Enfold. Toch zijn er ook mensen negatief over het gebruik van deze pagebuilders. Dit omdat het de “WordPress SEO” ranking negatief zou beïnvloeden. Je wilt natuurlijk wel een vindbare WordPress website op Google.
Een pagebuilder zorgt voor veel extra code
Het SEO nadeel zou komen door de manier hoe een pagina wordt opgebouwd. De pagebuilders geven veel extra mogelijkheden en maken het geheel erg gemakkelijk. Echter gebeurt er onder de motorkap een stuk meer. Er is een stuk meer code nodig om alles zo weer te geven wanneer je dat hebt ingesteld in een pagebuilder. Wanneer een programmeur dit in code had gemaakt, had hij waarschijnlijk een stuk minder regels nodig gehad.
Misschien vraag je je ook af wat extra code te maken heeft met SEO. Bij SEO zijn vele factoren van belang, een van deze factoren is snelheid. Hoe meer code er gebruikt wordt, hoe groter je website en hoe trager deze laad. Vooral bij gebruik van een pagebuilder is een goed caching beleid en het comprimeren van bestanden aan te bevelen. Je hebt de extra code toch nodig maar met de juiste instellingen is het snelheidsverlies minimaal. Er zijn veel voorbeelden van websites die bij Google Site Speed boven de 90% uitkomen, terwijl ze uit een pagebuilder bestaan. Geen reden om een pagebuilder helemaal niet meer te gebruiken dus.
Snapt Google de code van een pagebuilder?
Een tweede nadeel wat vaak ter sprake komt is dat een grote hoeveelheid aan code lastiger te interpreteren is voor Google. Hij moet langer zoeken naar wat nu de content is die op de website staat, om zo te kijken waar de website over gaat. Maar ook dit kan je sturen. Goed voorbeeld is een opsomming. Een standaard HTML opsomming wordt door Google opgepakt om de relevantie te bepalen. Bijvoorbeeld om te herkennen dat iets een stappenplan is. Met een beetje geluk wordt dit stappenplan opgenomen als featuerd snippet. Je krijgt dan een speciale plaats bovenaan in Google. Zie hier een voorbeeld van ons:
Doordat we gebruik hebben gemaakt van een orderd list pakt Google de stappen en maakt er zelf deze samenvatting van. Ideaal voor je vindbaarheid. En het beste: deze pagina is opgebouwd met een pagebuilder.
Google wordt met de dag slimmer. Het gebruik van pagebuilders is zo groot dat het bijna niet voor te stellen is dat Google het resultaat van deze pagebuilders niet zou snappen. De featuerd snippet hierboven geeft het bewijs, Google snapt heus wat je bedoelt. Daarnaast is het wel verstandig om te kijken hoe je pagebuilder bepaalde dingen maakt. Soms kan het zijn dat een pagebuilder een opsomming niet met gangbare HTML maakt, dan wordt het een stuk lastiger voor Google. Bekijk daarom goed of je pagebuilder wel geoptimaliseerd is voor SEO. Zelf in HTML aangeven wat belangrijk is voor Google kan natuurlijk ook.
Conclusie: pagebuilder gebruiken of niet voor SEO?
De negativiteit over pagebuilders is allang niet meer terecht. Er zijn genoeg goed scorende voorbeelden. Wel is het goed om op te letten welke pagebuilder je kiest en om de snelheid in de gaten te houden. Wanneer je dit doet ga je veel plezier hebben met het gebruik van een pagebuilder, het neemt je veel werk uit handen en maakt het bijhouden van je website stukken eenvoudiger.
Ook een website met een pagebuilder EN scoren in Google? Bekijk onze WordPress website mogelijkheden.