Leadgeneratie via je eigen website
In een vorig blog hadden we het al eens over offerte vergelijkingssites. Voor steeds meer branches ontstaan er websites waar particulieren een offerte kunnen opvragen. Bedrijven in die branche kunnen op aanvragen reageren en een offerte uitbrengen. Hier betalen ze dan een bepaald bedrag voor. Op deze manier strijd je dus met vele bedrijven over dezelfde opdracht en betaal je ook wanneer jij niet wordt uitgekozen. Marges komen dus onder druk en je bent al snel veel tijd kwijt met het schrijven van een offerte voor potentiële klanten die misschien niet eens bij jouw bedrijf passen. Dat kan natuurlijk ook anders! Door je website en andere online marketing activiteiten goed in te richten, kun je ook via je eigen website behoorlijk wat offerte aanvragen genereren. In dit blog licht ik toe wat hierbij van belang is en hoe je dit aan kunt pakken.
Wat is leadgeneratie?
Leads zijn mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Dit kan zowel B2B als B2C zijn. De bedoeling van lead generatie is dat geïnteresseerden, bijvoorbeeld bezoekers van jouw website, ook daadwerkelijk tot een bepaalde actie overgaan. Dit kan van alles zijn. Het kopen van een product, het aanvragen van meer informatie, het downloaden van een brochure of dus het aanvragen van een offerte. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat zij klant worden.
Inzicht in de behoeftes en vragen van jouw potentiële klanten is dus van cruciaal belang bij het inzetten van leadgeneratie. Potentiële klanten hebben vaak nog niet voldoende kennis of informatie over een product of dienst waar ze online naar op zoek zijn en willen daar mee geholpen worden. Als je helder krijgt wat die vragen of onduidelijkheden zijn, kun je daar op bepaalde momenten op in spelen. Zo vergroot je de kans dat zij daadwerkelijk een klant van je worden!
Stappenplan voor leadgeneratie
Voor zowel B2B als B2C leads kun je een aantal stappen nemen om zo de kans te vergroten dat potentiële klanten daadwerkelijk klanten worden. Met dit stappenplan kun je dit realiseren binnen je eigen kanalen en website, dus je hebt geen offerte vergelijkingssites meer nodig!
1. Zichtbaar zijn voor je doelgroep en hen voorzien van de juiste informatie
De eerste en belangrijkste stap is dat je onder de aandacht moet komen van je doelgroep. Dit doe je met name door goede content. Goede content speelt in op vragen en behoeftes van de potentiële klant. Dit kun je achterhalen door goed te luisteren naar de contacten die je nu met (potentiële) klanten hebt. Welke vragen hebben zij? Naar welke informatie zijn zij op zoek? Waar liggen hun behoeftes? Als je bepaalde vragen meerdere keren terug hoort, kun je er vanuit gaan dat veel meer mensen naar een antwoord zoeken. Door hier een blog of landingspagina over te schrijven, voorzie je dus in hun behoefte en kweek je vertrouwen. Daarnaast kun je een zoekwoorden onderzoek uitvoeren om zo te bepalen op welke woorden je gevonden zou willen worden.
Ook social media zijn bij uitstek geschikt om relevante informatie te verspreiden onder je doelgroep. Dit kan natuurlijk via je eigen kanalen, maar dan stuur je de informatie naar mensen die je al kennen en misschien zelfs al klant zijn. Als je echter een duidelijk beeld hebt van je doelgroep, kun je ook een social media campagne inzetten. Zo kun je ook onbekende mensen, maar waarvan jij weet dat ze ook behoefte hebben aan jouw informatie of product of dienst, omzetten naar websitebezoekers. Via tools als Google Analytics kun je vervolgens goed meten welke content goed werkt op welke kanalen en kun je dit verder uitbreiden.
2. Websitebezoekers laten converteren
Je hebt je websitebezoekers verzameld en je biedt hen relevante content. Daarna wil je natuurlijk dat zij ook daadwerkelijk een actie op je website ondernemen. Dit kan van alles zijn: een contactmoment, het aanvragen van meer informatie, het downloaden van een brochure of whitepaper of het aanvragen van een offerte. Dit noemen we een conversie. Houd goed in de gaten welke pagina’s vaak of minder vaak leiden tot een conversie. Door call-to-actions toe te voegen of je tekst te optimaliseren, kun je vaak het conversiepercentage van belangrijke pagina’s nog iets verhogen. Bij de meeste conversies geven potentiële klanten hun persoonlijke gegevens door, zoals naam en e-mailadres. Deze kun je goed gebruiken in stap 3.
3. Opvolging van de leads
Na stap 2 heb je een conversie binnengehaald. Maar nu is het zeker nog niet klaar! Het belangrijkste onderdeel van leadgeneratie begint eigenlijk nu pas. In deze stap volg je je leads op en houd je ze geïnteresseerd in jouw producten of diensten. Niet iedere lead zal een klant worden. Je gaat dus goed kijken wat de kwaliteit is van je leads. Welke mensen zijn echt geïnteresseerd, en misschien nog belangrijker, welke leads passen bij jouw bedrijf en je producten of diensten? Houd regelmatig contact met ze via het e-mailadres of telefoonnummer wat ze hebben achter gelaten of voorzie ze van nog meer relevante content. In deze fase wordt, vaak in B2B bedrijven, ook een sales afdeling betrokken. Het uiteindelijke doel van deze stap is om een potentiële klant om te zetten naar een daadwerkelijke klant. Soms heeft dit veel tijd en moeite nodig, blijf betrokken bij je leads!
4. Leads omzetten tot ambassadeurs
Een lead is een klant geworden en heeft gebruik gemaakt van je producten of diensten. Ook nu is het zeker nog niet klaar. Bestaande klanten hebben namelijk vaak net zo veel potentie als eventuele nieuwe klanten. Zij weten ten slotte al wie je bent en wat je doet. Blijf aandacht geven aan hen en blijf ze relevante content aanbieden, op welke manier dan ook. Bijvoorbeeld via sociale media maar ook via e-mail. Je weet wat voor product of dienst zij hebben aangeschaft dus je weet wellicht ook wanneer zij behoefte kunnen hebben aan informatie daarover. Een tevreden bestaande klant zorgt namelijk weer voor positieve mond-tot-mond reclame, wat weer voor nieuwe leads kan zorgen!
Leadgeneratie begint bij een online strategie
Leadgeneratie is dus een heel proces, maar zorgt er uiteindelijk voor dat je helemaal zelf, met je eigen kanalen, nieuwe klanten kunt binnenhalen en huidige klanten tevreden kunt houden. Alles begint bij het neerzetten van een online positionering strategie. Hierin kijk je naar het bedrijf, je doelgroep, doelstellingen en alle benodigde kanalen en online marketing activiteiten: website, SEO, SEA, content marketing en social media. Daarom beginnen wij een samenwerking dan ook vaak met een strategie sessie. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Of hulp nodig rondom jouw leadgeneratie traject? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!