Social media inzetten tijdens de coronacrisis

De coronacrisis houdt ons nu al weken bezig. Er worden elke dag duizenden nieuwsberichten over het coronavirus gepubliceerd, we beperken onze sociale contacten en een groot deel van de bevolking werkt op advies van RIVM thuis. We zijn er dus allemaal veel mee bezig, maar hoe ga je hier als bedrijf nou mee om? Moet je juist wel of juist geen aandacht besteden aan marketing uitingen tijdens deze rare periode? Wij geven jou én jouw bedrijf graag wat tips over hoe je social media marketing tijdens de coronacrisis kunt inzetten.

Creatieve oplossingen voor online zichtbaarheid

Begin maart werden de eerste maatregelen omtrent Corona aangekondigd. Ook al zagen we het met zijn allen aankomen, er waren toch maar weinig bedrijven die er echt op voorbereid waren. Zo kon je op social media zien dat er massaal werd gestopt met social media campagnes. Een begrijpelijke reactie, want als de omzet daalt door minder werkzaamheden, dan worden de marketing campagnes wel erg duur voor een bedrijf. Maar nu de maatregelen tot zeker eind mei zijn verlengd, moeten bedrijven naar andere creatieve oplossingen zoeken. Je wilt als bedrijf toch online zichtbaar blijven, zodat conversies niet stil komen te liggen en mensen je niet vergeten.

3 tips voor het inzetten van social media tijdens de coronacrisis

Ondertussen heeft een groot gedeelte van de bedrijven hun content marketing weer opgepakt. Toch is het voor veel bedrijven lastig om te bepalen welke content zij het beste kunnen publiceren. Moet het corona-gerelateerd zijn of kun je doorgaan met de marketingstrategie die je normaal aanhoudt? Hier is geen goed of fout antwoord op te geven en de keuze is afhankelijk van het type bedrijf.

1. Houdt je aan de maatregelen van het RIVM

Als het om de maatregelen van het RIVM gaat, kan er binnen social media uitingen niet veel misgaan (die 1,5 meter afstand zit er zeker wel!). Toch kun je rekening houden met de boodschap die je over wil brengen of de producten die je aanbiedt. Ga bijvoorbeeld geen mondkapjes promoten als het RIVM het advies geeft om geen mondkapjes te dragen als je ze niet per se nodig hebt. Zo blijven er overigens ook voldoende mondkapjes over voor de zorg. Hetzelfde geldt voor het aansporen van bezoeken aan winkels als het RIVM het advies geeft om thuis te blijven. Je staat hiermee als bedrijf niet bepaald in een positief daglicht.

2. Maak gebruik van je doelgroep

Behalve voor bedrijven, is het voor de klanten of mensen thuis ook een uitdaging om door de coronacrisis heen te komen. Vaak vindt het publiek het daarom geen probleem wanneer een bedrijf doorgaat met hun normale internet strategie en vinden ze het juist fijn om afleiding te hebben van het coronanieuws dat constant in beeld is.

Zo zijn er ook consumenten die nog niet zo bekend zijn met de online wereld. Maak het je publiek daarom zo gemakkelijk mogelijk om door het online proces van jouw bedrijf te komen en zorg dat jouw klantenservice goed op orde is. Denk op een creatieve wijze mee met je doelgroep en deel dit zeker ook in je social media uitingen.

3. Betuig steun met social media

In deze periode kun je social media ook inzetten voor goede maatschappelijk doeleinden. Je ziet nu veel bedrijven die campagnes opzetten waarbij ze de zorg steunen. Hiermee helpen ze bijvoorbeeld de zorg met het verkrijgen van (schaarse) producten of delen ze de winst aan goede doelen.

Wanneer je als bedrijf een bijdrage levert, is dit zeker leuk om te delen op social media. Denk er alleen wel aan om het niet te commercieel te maken en houdt het bescheiden. Het draait om een steunbetuiging, niet om het ophemelen van je eigen bedrijf!

De coronacrisis biedt dus ook kansen!

We kunnen er niet omheen. Het is nou eenmaal een moeilijke periode voor veel bedrijven. Maar zoals je net hebt gelezen, biedt deze tijd ook kansen. Mensen zitten nu veel thuis, waardoor het social media gebruik tijdens de coronacrisis alleen maar toeneemt. Geen beter moment dus om je doelgroep via social media te bereiken.

Er zijn genoeg mogelijkheden: gebruik jouw creatieve brein! Maar vooral #staysafe

Hulp nodig bij jouw online marketing strategie?

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over online marketing? Wij helpen je hier graag bij. Neem gerust contact met ons op. Bel 085 – 330 7500 of mail naar dtv@kwaaijongens.nl.

Vragen? Stel ze gerust