Stapsgewijs SEO-teksten schrijven én hoger scoren in Google
Lopen klanten door een doolhof als ze je op internet zoeken? Zorg dat de pagina’s van je website goed vindbaar zijn in Google. Vindbaarheid van je website vergroten, is het domein van de SEO-tekstschrijver. Natuurlijk is het verstandig om zo’n professional voor SEO-teksten in de arm te nemen. Je kunt uiteraard ook zelf in de pen klimmen. Met het stappenplan in dit blog geef je een krachtige impuls aan zowel de vindbaarheid als de gebruiksvriendelijkheid van je website. Ga met de tips consequent en structureel aan de slag. Zoekmachineoptimalisatie is immers een continu proces. Zo niet, dan raken potentiële klanten de weg kwijt als spelende kinderen in een labyrint.
Kruisbestuiving voor een beter resultaat
Ben je er klaar voor om in de huid te kruipen van een SEO-tekstschrijver? Vanaf nu ligt je focus op meer dan tekst alleen. Je concentreert je op alle content die op een webpagina staat. Het is verstandig om hierbij samen te werken met de webbouwer, een internetmarketeer en/of een SEO-specialist. De kruisbestuiving tussen deze disciplines zorgt voor een goed vindbare website die scoort zoals het hoort. Okay, de hoogste tijd om te beginnen met de eerste stap.
Stap 1 – Start met een mindmap van zoekwoorden
Van succesvolle SEO-tekstschrijvers heb ik geleerd om eerst een mindmap van zoekwoorden te maken. Een handige tool die je daarvoor kunt gebruiken is mindmeister. Met je Google-account kun je je eenvoudig registreren. Bouw deze mindmap rondom een aantal thema’s. Google is hier dol op. Voordat je een SEO-tool inzet, kun je je bij deze thema’s ook laten inspireren door de zogenoemde Semantic Keywords die Google je aanreikt. Dat zijn de suggesties die Google geeft als je in de zoekbalk je zoekwoorden intypt. Stel dat je zoekwoordcombinatie ‘Workshop Bloggen’ is, dan zijn mogelijke thema’s: blogs leren schrijven, ideeën bedenken voor blogs of blogs vindbaar maken. De suggesties die Google geeft zijn: training bloggen, workshop blog schrijven, workshop zakelijk bloggen en workshop bloggen Eindhoven.
Stap 2 – Maak een zoekwoordenanalyse
SEO of zoekmachineoptimalisatie start met het kiezen van de juiste zoekwoorden. SEO en zoekwoorden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, gelijk een Siamese tweeling. Voor vindbare content in Google vormt een zoekwoordenanalyse de ruggengraat. Gebruik eerst je gezonde boerenverstand, voordat je lukraak een aantal zoekwoorden checkt in de Keyword Planner van Google. Zoekwoordcombinaties met de hoogste zoekvolumes hoeven niet per definitie de ideale zoekwoorden voor jouw website te zijn. De concurrentie op deze zoekwoorden is immers enorm groot. Vaak voegen potentiële klanten ook een plaatsnaam of een regio toe aan hun zoekwoorden. Een ondernemer uit Veldhoven zal bijvoorbeeld eerder zoeken op ‘workshop bloggen Eindhoven’ dan op ‘workshop bloggen Deventer. Als lid van Kwaaijongens hoef ik over SEO niet alle wijsheid in pacht te hebben. Graag maak ik gebruik van de expertise van mijn collega’s als het om een uitgebreide zoekwoordenanalyse gaat.
Stap 3 – Werp een blik op de concurrentie
Als ondernemer ben je geen Remi, de hoofdpersoon uit de beroemde avonturenroman ‘Alleen op de wereld’ van de Franse schrijver Hector Malot. Alleen als je actief bent in een echte nichemarkt heb je weinig te vrezen van concurrentie. In alle andere gevallen ligt de concurrentie ook online op de loer. Houd hier rekening mee. Het is de kunst om je concurrenten te slim af te zijn. Zelf maak ik me als SEO-tekstschrijver geen illusies. Er zijn in Nederland een aantal collega’s die dit vak ook in de vingers hebben. Sommige collega’s ken ik persoonlijk. Ze vertolken de rol van leermeester en inspiratiebron in hun boeken, uitlegvideo’s en blogs. De titel van je tekst is een belangrijk criterium voor Google. De kans is dus groot dat concurrenten jouw titel in een URL hebben staan. Je kunt dit eenvoudig checken door in de zoekbalk in Google de term ‘allintitle:’ toe te voegen aan je zoekopdracht. Je zoekt dan op ‘allintitle: workshop bloggen’ (vergeet de dubbele punt niet). Kijk eens hoe groen het gras bij de buren is. Misschien kun je iets leren van de wijze waarop hij of zij de webpagina geoptimaliseerd heeft.
Stap 4: Schrijf waardevolle content
De meningen over het aantal woorden van een webpagina of blog lopen nogal uiteen. Klanten stellen mij deze vraag ook regelmatig. Mijn antwoord is vaak kort en krachtig: ‘Gebruik het aantal woorden dat nodig is om waarde toe te voegen aan je content’. Ik schrijf hier expliciet ‘content’. Waarom zou een fotograaf bijvoorbeeld 1000 woorden gebruiken op een webpagina om uit te leggen dat je hem of haar kunt inschakelen als portretfotograaf. Het cliché ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ komt hier om de hoek kijken. Een fotograaf kan ook laten zien wat hij in z’n mars hebt. Een portrettengalerij in combinatie met een alinea tekst en uitleg volstaat. Uiteraard is het wel belangrijk om zoekwoorden als ‘portretfotograaf’, ‘portretfotografie’ en ‘portretten’ in combinatie met een plaatsnaam of regio te verwerken in de teksten, alttags en metatags. Hetzelfde procedé werkt voor een videobedrijf of een cateraar: foto’s en uitlegvideo’s vervangen de tekstuele content. Sowieso is het goed om foto’s altijd te voorzien van een zogenoemde alttag (= metatag voor afbeeldingen).
Stap 5: Focus op je bezoekers (Usability)
Elke dag valt mijn blik op webpagina’s die geschreven zijn, zonder je potentiële klant voor ogen te houden. Dat rechtvaardigt de vraag: schrijf je voor Google of voor bezoekers? Enkele jaren geleden paste je eenvoudig trucjes toe om Google voor de gek te houden. Je stopte gewoon ‘voor en achter de schermen’ een webpagina vol met zoekwoorden. Vandaag de dag lukt dat niet meer. Gelukkig maar. Het levert immers vooral ontoegankelijke pagina’s met onleesbare teksten op. Bezoekers bepalen in enkele seconden of de gevonden en aangeklikte webpagina de moeite waard is. Haken ze direct af (hoog bouncepercentage), dan rekent Google je in de toekomst hier ook op af.
Sommige SEO-specialisten beweren dat het beter is om één compleet artikel te schrijven, dan een reeks deelartikelen over hetzelfde onderwerp. Zelf heb ik prima ervaringen met het 3-luik, bijvoorbeeld over een onderwerp als mijn eerste ervaringen als tekstschrijver in Tilburg. Deze reeks begint met ‘De beste tekstschrijver van Tilburg … komt uit Veldhoven’. Zelf ben ik geneigd af te haken als een overweldigende hoeveelheid tekst op me af komt. Ik prefereer hapklare brokken van 600 – 800 woorden boven een woordenbrij van 2.500 – 3000 woorden per artikel. Dezelfde ervaring proef ik bij veel klanten en relaties.
Stap 6: Schrijf prikkelende, zoekmachinevriendelijke titels
Een prikkelende titel fungeert als een blikvanger pur sang. Zo’n aandachttrekker is onmisbaar als je tussen de organische zoekresultaten van Google aangeklikt wilt worden. In een volgende blog sta ik uitgebreid stil – tekst, uitleg en voorbeelden – van prikkelende kopregels die scoren. De Title Metatag en de Description Metatag kunnen jouw zoekresultaat maken en breken. Samen vormen ze een eenheid, een kort en krachtige advertentie die direct in het oog springt. Besteed hier veel aandacht aan. Uiteraard verwerk je de belangrijkste zoekwoorden in je metatags. Een vraag-/antwoordspel werkt hierbij heel goed. Voor een ‘Workshop bloggen’ in Eindhoven zien de Title Metatag en de Description Metatag er als volgt uit.
Stap 7: Werk met blogs en interne links aan linkbuilding
Waardevolle, relevante content is een essentieel criterium voor Google. Daarmee ben je er nog niet. Geef je homepage, onderliggende pagina’s, landingspagina’s en blogs met linkbuilding een steuntje in de rug. Inkomende links bevestigen dat de bewuste webpagina over de ingevoerde zoekwoorden gaat. Het is een bevestiging van de relevantie waar Google zoveel waarde aan hecht. De kans is niet zo groot dat bedrijven met autoriteit een link naar jouw website plaatsen. Wees op je hoede als je het verzoek krijgt om links te delen. Het zijn vaak SEO-cowboys die zich met deze wildwesttaferelen bezighouden. Voor Google zijn kwalitatief hoogwaardige links belangrijk. Het is de kunst om vanuit andere webpagina’s, blogs en social-mediakanalen door te linken naar de webpagina waarop je hoger wilt scoren in Google. Vanzelfsprekend bevatten deze links de zoekwoorden die op deze webpagina centraal staan. De links vanuit social media tellen niet mee voor de vindbaarheid, maar vergroten wel het verkeer naar de bewuste pagina.
Veel succes met SEO-teksten
Uiteraard wens ik je veel succes als je bovenstaand stappenplan toepast om stap voor stap hoger te scoren in Google. Lukt het niet om zelf SEO-teksten te schrijven? Bijvoorbeeld omdat de tijd, prioriteit of capaciteit ontbreekt? Of omdat je SEO-blunders maakt. Ik klim met veel liefde en plezier voor je in de pen. Daarbij acteer ik niet op eigen houtje. Voor een gedegen zoekwoordenanalyse schakel ik Kwaaijongens als specialist in. Op basis van de analyse en de monitoring van resultaten krijg ik goed onderbouwde input voor landingspagina’s, webpagina’s en blogs. Samen geven we zo continuïteit aan je online activiteiten en zorgen we voor meer rendement.