7 tips bij het instellen van WooCommerce
Binnen WordPress kun je tegenwoordig vrijwel alles maken wat je wilt, zo ook je eigen webshop. Als je een beetje bekend bent met WordPress is het heel eenvoudig met de juiste plugin. De meest bekende en meest gebruikte plugin voor het starten van je eigen webshop binnen WordPress is WooCommerce. Dit is een gebruiksvriendelijke plugin voor WordPress, waarmee je binnen een handomdraai je eigen webshop opzet. In dit blog lees geef ik je 7 tips bij het instellen van WooCommerce om je op weg te helpen.
1. De installatie
WooCommerce is een gratis plugin die je kunt installeren op dezelfde manier zoals je andere plugins binnen WordPress installeert. Nadat je WooCommerce geïnstalleerd en geactiveerd hebt, krijg je een gebruiksvriendelijke installatiewizard waarmee je alle basisinstellingen alvast kunt instellen. Hier kun je bijvoorbeeld jouw bedrijfsgegevens invullen en kiezen welk type producten je wilt gaan verkopen, bijvoorbeeld digitale producten of fysieke producten. Nadat je de installatiewizard hebt afgerond, kun je aan de slag om je WooCommerce webshop verder te configureren. Wist je dat je de installatiewizard altijd opnieuw kunt starten door via WooCommerce -> Instellingen -> Hulp (rechtsbovenin) te kiezen voor ‘Installatiewizard’? Ideaal!
2. Betaalmethodes instellen
Binnen je WooCommerce webwinkel wil je natuurlijk ook dat mensen direct je producten kunnen afrekenen via bijvoorbeeld iDeal. Als je de eerste keer de betaalmethodes bekijkt binnen de instellingen van WooCommerce, zul je zien dat hier standaard maar vier betaalmethodes staan, waaronder PayPal en bankoverschrijving. Wil je jouw klanten ook laten betalen met een andere betaalmethode zoals iDeal of Creditcard? Dan heb je een zogenaamde ‘betaalprovider’ nodig. Een betaalprovider verzorgt voor jou betaalmethodes en zorgt voor de uitbetalingen op jouw (zakelijke) rekening. De meeste betaalproviders bieden daarnaast vaak een plugin voor WooCommerce aan, die zorgt voor een naadloze integratie van de betaalprovider met jouw WooCommerce webshop. Een bekende betaalprovider die wij vaak aanraden is Mollie. Mollie biedt de meest bekende betaalmethoden aan, zoals iDeal, creditcard, PayPal, Apple Pay, Bancontact en Klarna. Mollie heeft daarnaast een eigen, gratis, WooCommerce plugin waarmee je de Mollie betaalmethoden eenvoudig aan je webwinkel toevoegt.
3. Verzendmethoden instellen
Naast betalingen moeten jouw fysieke producten natuurlijk ook verzonden worden, met daarbij de bijbehorende kosten. Ook dit is eenvoudig in te stellen in WooCommerce. WooCommerce werkt in de basis met verzendzones. Een verzendzone is een regio of een verzameling van regio’s waarin je per zone je eigen verzendmethoden kunt toekennen. Zo kun je bijvoorbeeld jouw Nederlandse klanten gratis verzending aanbieden bij bestellingen boven een bepaald bedrag, maar klanten uit België altijd een vast verzendbedrag laten afrekenen. Je kunt dit zelfs specificeren per postcode. Je kunt hier, mede dankzij extra plugins, heel ver in gaan door bijvoorbeeld je verzendkosten af te laten hangen door het totale gewicht of grootte van de bestelde artikelen.
4. Belasting (BTW) instellen
Verkoop je producten waarover belasting berekend moet worden, dan moet je deze stap niet vergeten. Via WooCommerce -> Instellingen -> Belasting vind je alle instellingen met betrekking tot de belasting. Hier kun je kiezen of de prijzen die je bij producten gaat invoeren (of al ingevoerd hebt) inclusief of exclusief belasting zijn. Vervolgens kun je je belastingtarieven gaan instellen. Er zijn drie soorten belastingtarieven binnen WooCommerce: standaardtarieven, gereduceerd tarieven en nultarief tarieven. Je kunt per land – en zelfs postcode – aangeven wat de belastingpercentages zijn. Binnen Nederland is het standaardtarief normaal 21%, het gereduceerd tarief 9% en het nultarief 0%. Per product kun je vervolgens aangeven welk belastingtarief voor dat product geldt. Het is belangrijk dat je deze stap doet vóórdat je bestellingen gaat verwerken. Het instellen van de belasting kan namelijk niet met terugwerkende kracht ingesteld worden over reeds voltooide bestellingen.
5. Producten toevoegen
Heb je je betaalmethoden, verzendmethoden en belasting goed ingesteld, dan kun je gaan beginnen met het toevoegen van producten. Het toevoegen van producten is redelijk eenvoudig binnen WooCommerce. De meeste stappen spreken voor zich. Binnen WooCommerce heb je standaard vier verschillende typen producten: simpel, variable, gegroepeerd en extern. In de meeste gevallen maak je gebruik van een simpel of variabel product. Een simpel product kan bijvoorbeeld een boek zijn.
Heb je een product in meerdere varianten, zoals een t-shirt in verschillende maten en/of kleuren dan kies je voor een variabel product. Hierna maak je voor elk type variant een eigenschap aan, bijvoorbeeld een eigenschap kleur en een eigenschap maat. Hierna kun je variaties aanmaken, zodat je per kleur/maat combinatie een prijs, voorraad enzovoorts kan aangeven. De klant krijgt vervolgens deze keuzes te zien op de productpagina.
Vergeet ook niet een artikelnummer op te geven (tabje ‘Voorraad’). Dit is een unieke (zelfbedachte) code om het product te identificeren. Dit is vooral handig als je veel op elkaar lijkende producten verkoopt. Hiermee voorkom je dat je per ongeluk een verkeerd product inpakt voor je klant.
6. Voorraad beheren
Wat je vooral niet moet vergeten is je voorraadbeheer in WooCommerce instellen, indien je producten verkoopt die maar een beperkte voorraad hebben. Bij het toevoegen van een product kun je voorraadbeheer activeren en ingeven hoeveel artikelen je op dat moment op voorraad hebt van dat product. Als iemand een bestelling heeft gedaan, wordt de voorraad automatisch bijgewerkt. Is de voorraad voor een product op of bijna op? Dan kun je instellen dat jij hiervan een melding per e-mail krijgt. Dit doe je in de algemene instellingen van WooCommerce onder het tabje ‘Producten’ -> ‘Voorraad’. Per product voer je dan in bij welke hoeveelheid voorraad jij hiervan een e-mail krijgt. Is een product niet meer op voorraad? Dan is deze ook niet meer te bestellen in de webshop, tenzij je hebt aangegeven dat het product op nabestelling geleverd kan worden. De klant kan dan het product alsnog afrekenen met de melding dat het product beschikbaar is via nabestelling en de levering dus langer kan duren.
7. Controleer je privacy instellingen
Privacy is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Vergeet daarom niet je privacy instellingen goed te controleren. Via WooCommerce -> Instellingen -> Accounts en privacy vind je alles wat hier betrekking op heeft. Controleer deze gegevens goed en pas ze zonodig aan. Je kunt daarnaast ook aangeven hoe lang je persoonsgegevens wilt bewaren. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om inactieve accounts of bestellingen na een bepaalde periode automatisch te laten verwijderen.
Controleer daarnaast goed of je een privacybeleid op je website hebt staan en of deze voldoet aan hoe jij omgaat met privacy op jouw webshop. De teksten die worden getoond tijdens het afrekenen en registreren van een account, kun je instellen via de WooCommerce instellingen. De tekst [privacy_policy] (inclusief blokhaken) wordt in de tekst vervangen door een link naar je privacybeleid pagina. Deze pagina kun je weer instellen via Weergave -> Customizer -> WooCommerce -> Afrekenen -> Privacybeleid pagina. Via deze zelfde instellingen kun je ook je algemene voorwaarden pagina kiezen. Indien je hier een pagina kiest, moet de klant tijdens het afrekenen middels een vinkje aangeven dat hij/zij de algemene voorwaarden heeft gelezen en hiermee akkoord gaat.
Hulp nodig bij het instellen van je WooCommerce webshop?
Kom je ergens niet uit, heb je advies nodig hoe je iets moet instellen of heb je een wens waar WooCommerce je op dit moment niet in voorziet? Laat het ons vooral weten door contact met ons op te nemen, wij kunnen je helpen!