Tips lokale vindbaarheid (SEO)
Ben jij een lokale ondernemer? Dan is lokale SEO ideaal voor jou om in te zetten voor de vindbaarheid van je bedrijf. Waar mensen vroeger zochten in de Telefoongids, op lokale online bedrijvenpagina’s of andere offline of online kanalen, kun jij nu zelf gericht aan slag met lokale SEO.
Lokale bedrijven en ondernemers
Heb jij een lokaal georiënteerd bedrijf, dan kun je de vindbaarheid van je website via lokale SEO goed in beeld brengen. Hoge posities binnen de zoekresultaten zijn door een gerichte aanpak goed realiseerbaar. Op de lange termijn verbetert ook de vindbaarheid buiten de lokale focus. In dit artikel ga ik je tips geven hoe je dit zelf kunt aanpakken. Voorbeelden van lokale ondernemers zijn: kapsalons, loodgieters, schilders, hoveniers, advocaten, coaches maar ook de fietsenmaker en notaris. Als jij een ondernemer bent die vooral lokaal in een bepaalde straal van je vestiging werkt, kun je goed aan de slag met deze tips voor lokale SEO.
Lokale vindbaarheid is echt belangrijk
SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is essentieel voor websites om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Vanuit een marketingstrategie past men SEO toe. SEO pas je toe door relevante content te schrijven en inkomende links te verkrijgen om autoriteit op te bouwen. De focus ligt hier vooral breder dan de lokale vindbaarheid. Mensen zoeken op internet steeds specifieker, zijn lokaal op zoek naar een bedrijf dat hen kan helpen, waar ze een product kunnen uitproberen of persoonlijk advies kunnen krijgen. Wekelijks helpen we ondernemers om hiermee aan de slag te gaan en vraagt men zich af wat ze zelf kunnen doen. Vanuit deze vraagstelling zet ik hier een aantal tips onder elkaar die jij direct zelf kunt toepassen.
Tip 1: Google Mijn Bedrijf
Zorg ervoor dat je je Google Mijn Bedrijf pagina verrijkt met informatie over je bedrijf. Nog altijd zien we dat er Google Mijn Bedrijf pagina’s niet geclaimd zijn door ondernemers. Zeker voor lokale ondernemers is dit een gemiste kans. Heb je je Google Mijn Bedrijf pagina nog niet geclaimd of heb je deze nog niet volledig ingevuld, doe dit dan alsnog.
Tip 2: NAW gegevens op je website
Het lijkt allemaal vanzelfsprekend, maar in de praktijk is het toch vaak weerbarstiger. Om het voor zoekmachines als Google makkelijker te maken om je adresgegevens op te halen, is het raadzaam deze goed en overzichtelijk op je website te vermelden. Dit kan bijvoorbeeld door je NAW gegevens in de footer van je website op te nemen en natuurlijk op de contactpagina.
Tip 3: Google Maps opnemen in je website
Voeg een Google Maps kaartje toe op de contactpagina van je website. Ook dit helpt om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Zoekmachines kunnen je bedrijf makkelijker koppelen aan een regio of plaats.
Tip 4: Vraag klanten een review achter te laten
Je hebt je Google Mijn Bedrijf pagina goed ingevuld, vraag je klanten om een review / beoordeling achter te laten. Deze reviews werken bevordelijk voor potentiële nieuwe klanten om ervaringen te lezen en te zien wat goed of minder goed gaat. En last but not least geeft het Google ook weer een signaal over het presteren van je bedrijf.
Het vragen van een review of beoordeling kun je eenvoudig opzetten. Vraag de klant in de winkel om via zijn of haar telefoon naar je Google Mijn Bedrijf pagina te gaan en een review achter te laten. Of stuur je klant een nazorg of bedank voor aankoop mail met daarin een link en verzoek naar je Google Mijn Bedrijf pagina. Wees je ervan bewust dat niet iedereen dit zal doen, soms moet je het gewoon twee keer vragen.
Tip 5: Schrijf lokale content voor je website
Wat is de regio waarbinnen jouw bedrijf opereert? Of hoeveel kilometer leggen potentiële klanten af om bij jou op locatie te komen? Deze vraag stel ik elke keer als een ondernemer aangeeft op welke zoekwoorden hij of zijn gevonden wilt worden, ondanks dat ik weet dat het een lokaal bedrijf is. Verwerk je regio binnen de content van je website, geef daarbij duidelijk aan wat de voordelen zijn voor je potentiële klanten. Vermeld ook toegevoegde waarde, bijvoorbeeld het gemak van parkeren voor de deur, de kinderspeelhoek of koffiecorner met eenvoudige broodjes. Als iemand je erom vraagt, vertel je het. Toch verwerk je deze content niet op je website. Raar maar waar. Het voelt op de een of andere manier vreemd of het is zó vanzelfsprekend dat we het niet benoemen. Maar is het voor de mensen die zoeken zo vanzelfsprekend? Je kunt ook specifieke landingspagina’s schrijven gericht op een plaatsnaam en dienstverlening, zorg wel dat dit unieke content is en blijft.
Tip 6: Kijk goed naar je bedrijf
Hiermee bedoel ik dat je naar hetgeen moet kijken dat je voorhanden hebt aan potentiële content. Dit kunnen vragen van klanten zijn die je in de vorm van een blog of artikel met tips of adviezen opneemt in je website. Of wat dacht van projecten of referenties waarvoor je hebt gewerkt. Vermeld niet alleen een logo of naam, maar beschrijf wat de vraag was, de adviezen die je hebt gegeven of waarom je het ene product hebt aanbevolen in plaats van het andere. Dit blijkt vaak het lastigste te zijn voor jou als ondernemer. Voor een hovenier is het duidelijk, die kan vertellen over de tuin die is aangelegd in plaats x met bepaalde bijzonderheden. Wat doe jij? Wat verkoop jij? Of welke diensten lever je?
Tip 7: Mindmap op lokaal niveau
Maak een mindmap gebaseerd op je product of dienst, waarbinnen je de locatie meeneemt van diegene aan wie je het product hebt verkocht of de dienst hebt geleverd. Vermeld daarbij in woorden de kenmerken, specifieke elementen, wegingsfactoren voor de keuze en meer. Vanuit deze mindmap kun je vervolgens gerichte content binnen je website opstellen.
Tip 8: Maak gebruik van Google Posts
Nu je je Google Mijn Bedrijf goed hebt ingevuld en ook gericht lokale content aan het publiceren bent, is het goed om Google Posts in te gaan zetten. Met Google Posts kun je nog meer zichtbaarheid realiseren in relatie tot je Google Mijn Bedrijf vermelding. Zeker nu mensen vaker via mobiel zoeken, is de weergave optimaal bij je lokale vertoning (lees: Wat zijn Google Posts?).
Tip 9: Vermeld een plaatsnaam in de meta gegevens van je content
Je weet inmiddels je regio en de plaatsnaam of -namen waarbinnen jij lokaal goed vindbaar wilt zijn. Pas deze informatie dan toe in de meta-gegevens van de content op je website. Dit zijn onderdelen binnen je on-page SEO. Durf te kiezen en breng op deze wijze focus aan, ook voor Google. Zorg ervoor dat je consistent bent in je content en ga niet een overkill aan plaatsen opnemen. Focus. Of dit eenvoudig kan is afhankelijk van de mogelijkheden binnen je website. Wij zelf werken met WordPress en binnen een WordPress website kun je dit eenvoudig aanpassen. Hiervoor adviseren wij het gebruik van de Yoast SEO plugin.
Laat geen lokale omzet liggen
Ik hoop je met dit artikel over tips voor lokale SEO direct een paar toepasbare tips te hebben gegeven om zelf toe te passen. Maak er werk van, juist lokale SEO is voor jou als lokale ondernemer heel belangrijk. Je laat gegarandeerd extra omzet liggen als je het niet inzet.
Los van deze tips over hoe je lokale SEO zelf kunt inzetten en wat je direct praktisch kunt toepassen, is het voor lokale SEO van belang dat je website technisch goed in elkaar zit. Ook als je een WordPress website hebt. Hierbij gaat het om het thema dat je gebruikt, de plugins, de content en de hosting van je website. Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben of heb je hulp nodig, neem dan gerust contact op.