Met welke tools achterhaal ik zoekwoorden voor mijn website?
Je hebt je ingeschreven bij de KvK en het design voor je WordPress website is af; je staat in de startblokken om te beginnen als ondernemer. Maar nu vergeet je een belangrijke stap, en dat is de vindbaarheid van je website.
Want hoe kom je bovenaan in Google? Deze vraag moet elke ondernemer zichzelf stellen. Zonder SEO gaan jouw klanten jou namelijk niet vinden. En het bereiken van deze felbegeerde positie gaat niet zonder slag of stoot; je moet er veel tijd en energie in steken. Je website staat niet van de ene op de andere dag bovenaan op Google. Daarom is er geen kant-en-klaar antwoord op deze vraag.
Het goede nieuws is dat iedere ondernemer de nummer één positie op Google kan bereiken. Hoe? Door middel van goede én relevante content. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten jou snel vinden, moet je deze content voorzien van de juiste zoekwoorden. Dat vergroot namelijk je kansen om beter te scoren in Google. Nu is aan jou de taak om de juiste zoekwoorden te vinden voor jouw onderneming.
Tegenwoordig zijn er verschillende tools die jou helpen bij het vinden van zoekwoorden, zowel gratis als betaald. Hieronder zet ik eerst de gratis tools op een rijtje.
Gratis tools om zoekwoorden te vinden
Google Keyword Planner
Omdat Google Keyword Planner gekoppeld is aan Google Ads, heb je een Google Ads account nodig om gebruik te maken van deze gratis tool. Google Keyword Planner gebruik je om inzicht te krijgen in het maandelijkse zoekvolume (aantal keer dat een zoekwoord wordt gezocht) van een specifiek zoekwoord. Daarnaast zie je ook suggesties van zoekwoorden die in dezelfde context worden gebruikt. Heel handig dus!
Google Trends
Trends wisselen elkaar in een razendsnel tempo af. Daarom is het belangrijk om snel in te spelen op deze ontwikkelingen. Met Google Trends krijg je inzicht in hedendaagse trends en is het mogelijk om zoekwoorden met elkaar te vergelijken. Houd er wel rekening mee dat deze tool het best werkt bij zoekwoorden met een hoog zoekvolume.
Ubersuggest
Ook Ubersuggest zet je in voor het vinden van de juiste zoekwoorden. Deze gratis tool is eenvoudig in gebruik, laat specifieke zoekvolumes zien en geeft een indicatie van de concurrentie van het zoekwoord (aantal keer dat een zoekwoord wordt gebruikt). Daarnaast genereert hij niet alleen short tail zoekwoorden (één tot drie woorden), maar ook long tail zoekwoorden (drie woorden tot een zin), welke vaak beter converteren.
Betaalde tools om zoekwoorden te bepalen
Wil je echt next level gaan? Dan zijn deze betaalde tools een uitkomst!
KWFinder
Naast het weergeven van potentiële zoekwoorden, laat KWFinder de verwachte CPC (cost per click), zoekvolume, gerelateerde zoekwoorden, gerelateerde vragen en de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord zien. Een andere toegevoegde waarde is de optie om het domein van concurrenten te analyseren. Hoeveel je betaalt voor deze tool? Dat hangt af van jouw wensen. De prijs begint bij € 25,- per maand en kan oplopen tot maximaal € 115,- per maand.
SEMrush
Wil je weten welke zoekwoorden de meeste potentie hebben? Dan ben je bij SEMrush aan het juiste adres. Maar deze tool heeft nog veel meer te bieden, namelijk het analyseren van je websiteprestaties en het weergeven van concurrenten die hoger staan in Google. Verder kan je met deze tool ook de focus leggen op wat je concurrenten doen: advertenties, welke zoekwoorden ze gebruiken en waar hun bezoekers vandaan komen. Het is allemaal mogelijk met SEMrush. Al met al een ontzettend handige tool die jouw vindbaarheid naar een hoger niveau tilt. Onze favoriet! Maar hier zit wel een prijskaartje aan: de prijzen variëren van $ 99 per maand tot $ 399 per maand.
Blijf je het lastig vinden om de juiste zoekwoorden te achterhalen en wil je liever de focus houden op je eigen werkgebied? Wellicht is het dan de overweging waard om een expert in te schakelen die jou hierbij kan helpen. Onze specialisten gaan graag aan de slag met zoekmachineoptimalisatie om jouw website next level te tillen!
Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken. Wij helpen jou graag verder!