Voldoet mijn Facebook Like Button aan de AVG?
Op 29 juli 2019 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) voor het eerst een uitspraak gedaan over de Facebook Like Button op een website. Het HvJ-EU bekeek een zaak van het Duitse Fashion ID. Deze partij heeft een like knop van Facebook op hun website geplaatst. Hiermee kunnen gebruikers via een enkele klik Fashion ID volgen op Facebook.
Gegevens van bezoekers verzamelen
Echter, zonder dat veel website eigenaren het weten, doet deze Facebook widget naast het tonen van een Like Button nog veel meer. Het verzameld namelijk gegevens van bezoekers op jouw website, ook als deze geen Facebook gebruikers zijn. Deze gegevens worden vervolgens gedeeld met het Facebook netwerk.
Wij hadden het al een beetje zien aankomen, maar nu heeft het HvJ-EU op 29 juli 2019 ook bevestigd dat het delen van gegevens met Facebook niet zomaar kan. Zowel Fashion ID als Facebook zijn verantwoordelijk voor de gegevensverzameling, dit gebeurde zonder toestemming van de website gebruiker en is dus onrechtmatig gebeurd.
Dus heb jij een Facebook Like Button op je (WordPress) website of toon jij de laatste berichten van je Facebookpagina op je website? Dan doe je er goed aan deze eens grondig te bekijken.
Drie vormen van Facebook koppelingen
Kortweg heb je drie vormen van een Facebook koppeling of link naar Facebook. In dit blog laten we de verschillen zien en hoe je ze het beste in kan stellen.
1. Link naar Facebook via tekst of afbeelding
Deze eerste variant is de meest simpele. Misschien heb je op je website al een Facebook icoon (met daarbij ‘volg ons’ tekst). Wanneer je hierop klikt, kom je op de Facebook pagina van jouw bedrijf terecht. Vaak staan social media iconen rechts boven in de website (in de menubalk). Dit Facebook icoon heeft geen koppeling en laad geen script in van Facebook. Je kunt deze optie dus veilig gebruiken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over gegevensdeling met Facebook.
2. Facebook Like, share of berichten feed (widget)
De tweede variant is ook degene die gebruikt werd door het Duitse Fashion ID. Bij deze variant gebruik je een plugin of een stukje code van Facebook die op jouw website een Facebook widget laat zien. Dit kan een Like of Share koppeling zijn waarin je ziet welke van je vrienden de pagina op Facebook Liken, en waarbij je met één klik de pagina zelf ook kunt liken of delen. Ook kan het gaan om een widget die de laatste berichten van je Facebook pagina laat zien (zie afbeelding hieronder). Zoals gemeld in de intro deelt deze koppeling gegevens met Facebook, waar dus toestemming voor nodig is!
3. Facebook Pixel
Een andere koppeling met Facebook die veel wordt gebruikt is de Facebook Pixel. Het verschil met de voorgaande koppelingen is echter dat je deze Facebook Pixel niet op je website ziet. Je kunt hiermee bijhouden wie op je website is geweest, om ze vervolgens op Facebook of een van de Facebook netwerken gerichte advertenties te laten zien. Ook kun je het gebruiken om doelgroepen te maken die lijken op je website bezoekers. Deze koppeling is een advertentie koppeling en geen social media koppeling. Maar ook voor deze koppeling is toestemming nodig.
Controleer of je gebruik maakt van externe koppelingen
Weet je niet zeker welke Facebook koppelingen gebruikt worden op je website? Er zijn programma’s voor browsers (zoals Mozilla Firefox en Chrome) die je kunnen helpen. Bijvoorbeeld de tool Ghostery (zie afbeelding hieronder). Deze toont je in categorieën wat er ingeladen wordt op jouw website. Staat er een koppeling onder de categorie ‘Sociale Media’ of ‘Advertising’? Dan weet je dat je bij het inladen van deze koppelingen eerst toestemming moet vragen!
Hoe vraag je toestemming voor Facebook koppelingen?
Je moet ondubbelzinnig en expliciet toestemming vragen voor de koppelingen die je gebruikt. Daarnaast moet je duidelijk informatie geven over de (soorten) koppelingen die je gebruikt, dit kun je bijvoorbeeld doen in een privacy statement. Ook moet je ervoor zorgen dat de koppelingen pas worden ingeladen op je website nádat de bezoeker deze privacy statement accepteert. Hieronder staat een voorbeeld van een (cookie)melding voor het gebruik van social media content op je website.
Vragen over het AVG proof maken van je website?
Je kunt nu gerust gebruik maken van Facebook koppelingen terwijl je de privacy van je bezoekers beschermt. Hulp nodig bij het AVG proof maken van je website? Wij helpen je hier graag mee! Bel 085 – 330 7500, mail naar dtv@kwaaijongens.nl of bekijk onze diensten.
Deze buttons hieronder zijn geheel AVG vriendelijk en respecteren je privacy ;) Probeer ze eens uit en deel dit bericht!