Waarom is beeldmateriaal belangrijk voor je website?
Je hebt vast wel eens een website bezocht, waar zo veel tekst op stond waardoor je de bomen door het bos niet meer zag. Of wellicht kan jouw webdesign een update gebruiken? Maar wat maakt een website in combinatie met beeldmateriaal nou interessant? En hoe kun je de aandacht van de bezoeker behouden? In dit blogartikel vertellen we je er meer over.
“Een foto zegt meer dan 1000 woorden”
Welke waarde geeft beeldmateriaal aan jouw website?
Bij het bezoek van jouw website zijn de eerste paar seconden cruciaal. In die seconden besluit een bezoeker of jouw website interessant is om verder te bekijken. Dit doet hij door eerst te scannen naar informatie over diensten en het opdoen van een eerste indruk. De emotie speelt hierbij een grote rol. Kortom: je kan je eerste bezoek aan een website ook wel als een kennismakingsproces tussen mensen vergelijken, hierbij geldt namelijk ook dat de eerste indruk alleszeggend is.
Beeldmateriaal kan hierop inspelen. Beelden nemen als voordeel met zich mee dat ze aandacht trekken en de koppen/teksten benadrukken. Door jouw beelden te associëren met jouw merk of welke beleving jij wilt neerzetten, houd je de aandacht van een bezoeker vast of kun je de focus op een bepaalde plek/dienst leggen. Daarnaast straalt beeld vertrouwen uit, vooral als er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van eigen beeldmateriaal: dit geeft een persoonlijk gevoel.
Wat is belangrijk voor het beeldmateriaal van jouw website?
Zoals hier kort bovenstaand al wordt benoemd is het belangrijk om het beeldmateriaal aan te sluiten op het doel van jouw website. Wil je bijvoorbeeld informatie geven, zorg dan dat er informerend beeldmateriaal wordt gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan productfoto’s of een instructie video. Door het beeldmateriaal aan de sluiten op de tekst en/of het doel zorgt dit ook dat de bezoeker de informatie beter opneemt en langer onthoudt.
Wanneer je een bezoeker wil sturen naar een contactmoment kun je gebruik maken van een foto van een medewerker binnen het bedrijf. Dit geeft werkt vaak namelijk laagdrempeliger voor de bezoeker dan een stockfoto of een foto van het bedrijfspand. Er wordt namelijk een persoonlijk gevoel neergezet en de bezoeker heeft een beeld met wie hij zal spreken wanneer hij belt.
Naast passend beeld te gebruiken wat het doel of de tekst ondersteund is het natuurlijk ook belangrijk om rekening te houden met dat het ook aansluit bij jouw bedrijfsuitstraling. Ben je bijvoorbeeld een bedrijf dat persoonlijke aandacht hoog in het vaandel heeft staan, laat dan door jouw website heen jouw medewerkers zien. Eventueel in combinatie met de uitvoerende werkzaamheden. Dit zorgt voor herkenning en laat zien wie jij bent. Dit is voor de eerste indruk van potentiële klanten heel belangrijk.
Maar waar vind je beeldmateriaal voor jouw website?
Tegenwoordig is er zeker geen tekort aan opties voor beeldmateriaal. Zo kun je de keuze maken om door een fotograaf foto’s te laten maken. Of, wanneer je als beginnende ondernemer met een kleiner budget zit, zelf foto’s maken. Tegenwoordig kun je met de meeste mobiele telefoons zelfs foto’s maken die kwalitatief genoeg zijn voor op een website. Naast de mogelijkheid tot eigen materiaal kun je ook gebruik maken van stockfoto’s. In ons blogartikel ‘Hoe kom je aan goede afbeeldingen voor je website?‘ geven we je meer tips!
Heb je vragen aan de hand van dit artikel? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen, we helpen je graag!
Kwaaijongens is gespecialiseerd in het bouwen en onderhouden van WordPress websites, hosting en online marketing. Kunnen wij je op een van deze gebieden helpen? Ook dan staan we graag voor je klaar!