Wat is content?
Content is een uiting in welke vorm dan ook. Dit wil zeggen: alle inhoud op je website en op je social media kanalen als we het hebben over internet. En niet te vergeten alle offline uitingen zoals brochures, autobelettering, stickers, banners, reclameborden en noem maar op. Het doel? Een boodschap, idee of andere vorm van informatie delen met je doelgroep(en).
In dit artikel over content willen wij je informatie aanreiken, gericht op internet en dan met name jouw website. Zo kun jij aan de slag om meer relevante bezoekers aan te trekken via zoekmachines.
Welke soorten content zijn er?
Wanneer we naar een website kijken, maar ook daarbuiten, dan hebben we vier soorten content die we onderscheiden. Tekst, foto, video en audio content. Vaak wordt er een combinatie van deze vier ingezet wordt om zo een optimale beleving te creëren voor de ontvanger.
Voorbeelden van content
In onze digitale wereld, waarin internet de bakermat is, komen we een diversiteit aan content tegen die allemaal terug te herleiden zijn naar de vier soorten content of een combinatie daarvan. Om je een beeld te geven van contentvormen op het internet kun je aan het volgende denken:
- Blog: Een artikel over “Wat is content”
- Infographic: Een visuele weergave
- Video: Een promotie video op YouTube.
- Social media post: Een Instagram-reel over een productlancering.
- Podcast: Een aflevering waarin experts trends over een onderwerp bespreken.
- E-book: Een downloadbaar boek van een bundel recepten of stappenplan in content creatie
- User review: Een beoordeling op een productpagina, geschreven door een klant.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van content uitingen op het web of via digitale kanalen die we ter beschikking hebben. Wat niet wil zeggen dat we op ieder kanaal ook even actief moeten zijn. Je content is immers bedoeld voor een bepaalde doelgroep(en). En de vraag daarbij is waar zij actief zijn op het internet.
Waarom is content belangrijk voor je website?
Meer relevante bezoekers aantrekken
- Verbetering vindbaarheid en zichtbaarheid: Geloof ons, content is een heel belangrijk onderdeel van je website als je deze hebt om te communiceren met je doelgroep. Je website is de centrale plaats van hoe je communiceert met je doelgroep en de doelen die je hieraan verbindt. Door goed geschreven en geoptimaliseerde content op je website te plaatsen zul je merken dat deze hoger zal gaan ranken in zoekmachines zoals Google en Bing. Mensen zoeken op het web naar antwoorden, oplossingen en informatie. Waardevolle en unieke content die hierop aansluit kan ze dus naar jouw website leiden.
- Social media verkeer aantrekken: Je kunt je website content eenvoudig delen via social media kanalen, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn, zodat je ook daar zichtbaarder wordt. Ook kun je content opnemen in een nieuwsbrief die je periodiek naar de mensen stuurt die zich hierop hebben ingeschreven. Via deze uitingen kun je mensen aansporen om naar je website te gaan om hier vervolgens een conversie uit te voeren.
Autoriteit opbouwen
- Kennis en kunde: Door kennis en kunde te delen in de vorm van betrouwbare en kwalitatieve content positioneer je jezelf of je merk als een autoriteit in je vakgebied.
- Geloofwaardigheid: Door regelmatig uitingen van waardevolle content te publiceren en te delen laat zien dat je betrokken bent en weet waar je over praat.
Verhogen van betrokkenheid
- Relatie met je doelgroep: Relevante content delen, zoals blogs, video’s, whitepapers of e-books, zet bezoekers aan om langer op je website te blijven en meer te ontdekken over jou of jouw bedrijf en wat je voor hen kunt betekenen.
- Interactie: Je content kan ook helpen om met je doelgroep in gesprek te gaan. Denk hierbij aan reviews, reacties of andere vorm van feedback.
Conversie verbetering
- Meer leads: Content kan gebruikt worden voor het verkrijgen van e-mail adressen en andere relevante informatie. Of voor het begeleiden van bezoekers en hun klantreis, van bewustwording tot conversie. Kwalitatieve en gedeelde content moedigt bezoekers aan om actie te ondernemen, met strategisch geplaatste CTA’s (call tot actions) verbeter je de conversies. Of dit nu inschrijvingen zijn op een nieuwsbrief, een aankoop, ingevuld formulier of telefoontje.
Versterken van je merk
- Merkidentiteit: Content helpt om je merkidentiteit te versterken, door bezoekers duidelijk je kernwaarden, missie en visie te laten ervaren.
- Herkenbaarheid: Consistente en unieke content maakt je merk herkenbaar en onderscheidend t.o.v. andere partijen.
De kracht van lange termijn
- Tijdloze content: Unieke en waardevolle content blijft vaak relevant en behoudt daardoor zijn waarde. Daarnaast zal deze over langere tijd meer en meer waarde aan je website toevoegen.
- Passief verkeer: Een goede blog of video die hoog scoort in zoekmachines blijft nieuwe bezoekers aantrekken zonder dat je hiervoor extra inspanningen hoeft te doen.
Hoe begin je met content maken?
Allemaal prachtig, goede content is dus belangrijk voor mijn website. Maar hoe begin je met content maken? Hoe verzin je de beste content? Hele normale vragen die we wekelijks horen van ondernemers die we mogen helpen. We creëren snel een soort tunnelvisie, waardoor we de vanzelfsprekende zaken niet meer zien als de beste onderwerpen voor content. Nu kan ik zeggen: “Goede content moet relevant zijn, boeiend en waardevol voor je doelgroep.” Geweldig, maar waar moet ik dan over schrijven? Nemen deze dingen dan mee bij het bedenken van onderwerpen voor jouw content:
- Welke vragen krijg je van klanten over je diensten of producten?
- Welke problemen kun je oplossen, verhelpen met jouw diensten/producten?
- Waar lopen je klanten tegenaan in het dagelijkse leven in relatie tot jouw producten of diensten?
- Welke tips kun je delen over deze vragen/problemen?
- Begin een blog met: Wat, wie, waar, wanneer, waarom en hoe in relatie tot een onderwerp voor je doelgroep.
Voor dit artikel hebben wij ook gekozen voor een vraag, namelijk: Wat is content? Eigenlijk hadden we dit artikel al jaren geleden kunnen schrijven maar ook bij ons stond deze vraag nog niet goed op ons netvlies. Het was gewoon te vanzelfsprekend om deze vraag op te pakken in een artikel. Terwijl we wekelijks met klanten aan tafel zitten en de vraag gesteld wordt, en wij hen helpen dit in te vullen. Soms is het te vanzelfsprekend waardoor we het gewoon niet zien. Wij hopen je met dit artikel meer inzicht te hebben gegeven over wat content is en waarom het zo belangrijk is voor de positionering en profilering van jouw bedrijf via je website op het internet.
Zelf doen of uitbesteden?
Wij kunnen je zeggen dat ook jij het zelf kunt. We hebben veel relaties die hier zelf succesvol mee aan de slag zijn gegaan na een coaching traject waarin ze hebben geleerd hoe ze dit aan kunnen pakken. Andere relaties vinden het lastiger of gewoon makkelijker dit uit te besteden. Ook hier geven we dan graag invulling aan, waarbij wij alleen werken in WordPress websites.