Wat is jouw contentstrategie?
Alles wat je als ondernemer gebruikt om je doelgroep te bereiken bevat content. Denk bijvoorbeeld aan je social media kanalen, apps, websites en nieuwsbrieven. Het barst van de tekst, afbeeldingen en video’s. Maar hoe zit het nu precies met al die content? Heb jij er een strategie voor? Een zogenoemde contentstrategie? Of zijn het allemaal losse flodders die je digitaal de wereld in schiet in de hoop dat je met een grote hoeveelheid hagel iemand raakt?
Een contentstrategie is vooral belangrijk als je actief je diverse kanalen inzet en content deelt. Het blijkt namelijk dat ondernemers en bedrijven vaak veel invullen met content, zonder dat er een strategie achter zit. Wij vinden dat een gemiste kans! Om je op weg te helpen zet ik daarom een paar punten voor je op een rij, zodat jij of jouw bedrijf gericht aan de slag kan.
Wat, waarom, hoe en waar:
- Wat is een contentstrategie?
- Waarom is een strategie nodig?
- Hoe kun je voor jouw situatie een strategie opstellen?
- Waar hou je rekening mee bij het creëren van content?
Wat is een contentstrategie?
Je contentstrategie is een plan waarin je strategische keuzes omtrent content vastlegt. Je zou het onderdeel kunnen maken van je marketingplan. Doordat je de strategie op papier zet creëer je overzicht, inzicht en controle.
Zo is het helder wie de content verzorgt, wie deze publiceert, via welk medium of kanaal het gedeeld wordt en met welk doel. Je geeft verder invulling aan richtlijnen, zodat het voor alle betrokkenen duidelijk is. Zo weten jij en je collega’s wat jullie content marketing gaat inhouden en heb je dit onderbouwd vanuit je strategie.
Alles draait om structuur, regelmaat, discipline, consequent zijn en keuzes. Vervolgens kun je gericht meten, analyseren en bijsturen.
Waarom is een strategie nodig?
Oke, nodig is weer direct zo definitief. Maar… dat is het ook als je succesvol wilt zijn! Een contentstrategie geeft je houvast, zeker als je verder bent in de tijd. De start wordt vaak actief ingezet, alleen na verloop van tijd verwatert het vaak als je het niet hebt vastgelegd.
Content stukjes zijn het kruimelpad
Voor de inzet van een contentstrategie ontwikkel je eerst een content kalender of planning.Bij het opstellen van deze content kalender onderzoek je waar je doelgroep behoefte aan heeft. Vaak zijn het vanzelfsprekendheden voor jou en je organisatie. Dit is echter niet zo voor je doelgroep(en). Jij en je organisatie moeten duidelijk inzicht krijgen in wat men wil lezen, horen en of zien. Wat is het probleem waar men tegenaan loopt? Wat willen ze oplossen? Welke informatie zoeken ze? Hoe en vooral waar zoekt men naar antwoorden? Door naar al deze vragen te kijken krijgen jij en je bedrijf een goed beeld.
Met het produceren van goede content, dat waarde heeft voor jouw doelgroep, creëer je betrokkenheid, beleving en de juiste emotie afgestemd op jouw doel(en). Dit kan door middel van landingspagina’s, blog artikelen, video’s, infographics etc. Allen afgestemd op het toevoegen van waarde voor jouw doelgroep. Je doelgroep gaat anderen attenderen op jouw content, gaat deze delen, gaat reageren, beveelt je aan bij anderen en neemt je diensten af of koopt je producten.
Welke kanalen zet je in?
Doordat je een contentstrategie hebt opgesteld weet je ook welke kanalen je gaat inzetten. En nog belangrijker; hoe je deze kanalen gaat inzetten en hoe je tussen kanalen zorgt voor afstemming voor een zo goed mogelijk resultaat. Alles is gericht op de door jouw vooraf opgestelde doelen.
Prachtig maar, wat kost dat allemaal?
Tja, dat ligt aan je aanpak. Stop je er zelf tijd in dan is het je eigen tijd. Besteed je het uit, dan zullen er kosten aan verbonden zitten. Belangrijker is echter wat een goede contentstrategie jou en je organisatie oplevert! Je bent namelijk niet meer met hagel aan het schieten. Je zet het creëren van content heel doelgroep gericht in zodat dit leidt tot een vooraf bepaald doel. Het is meetbaar en je kunt daardoor ook gericht bijsturen.
Hoe stel je voor jouw situatie een contentstrategie op?
Om je gericht te kunnen helpen, leg ik je in de vervolgstappen uit hoe je stapsgewijs voor jezelf aan de slag kunt met een contentstrategie.
Stap 1: bepaal het doel en de boodschap
Zet voor jezelf duidelijk je doel(en) voor contentcreatie op papier.
Denk daarbij aan:
- Beter en breder gevonden worden
- Bestaande klanten binden en boeien
- Nieuwe klanten vinden
- Breed informeren, delen van kennis
- Autoriteit opbouwen
- En ga zo maar door!
Als we kijken naar goede content dan bevat deze de kernboodschap van jou of je organisatie, waarbij drie onderdelen minimaal van belang zijn:
Relevantie: welk probleem los je op of welke vraag beantwoord je?
Zeg wat je doet en doe wat je zegt: wat beloof je aan je klant?
Vertrouwen of bewijs: hoe laat je zien dat je het probleem oplost?
Stap 2: Vertalen van de boodschap naar begrijpbare taal voor je doelgroep(en)
Stem af op je doelgroep en werk je boodschap uit. Hou voor ogen wat de overkoepelende boodschap is die je wilt uitdragen. Zorg ervoor dat je content gedeeld kan worden en dat deze helemaal of gedeeltelijk door iemand anders gepubliceerd kan worden. Sta stil bij het feit dat je content voor meerdere kanalen geschikt is. Bedenk dat content bijdraagt aan beter en breder gevonden worden. Betrek op tijd een SEO expert (wat is SEO?) als coach voor je content creatie. Of volg een workshop zodat je gerichter aan de slag kunt.
Stap 3: Bepaal welke kanalen bij jou en je doelgroep(en) passen
Denk goed na over welke kanalen bij jou of je organisatie passen en waar jij je content wilt verspreiden. De gekozen kanalen zijn uiteindelijk van grote invloed voor het type content dat je gaat creëren. Een blogartikel gebruik je om te informeren en kennis te delen. Een landingspagina op je website mag juist heel erg commercieel en conversie gericht zijn. Aan welke kanalen kun je denken:
- Social media (Facebook, LinkedIn, Youtube, Pinterest, Twitter, Instagram, etc.)
- Website (je corporate website, product websites, partner websites etc.)
- Blogs (in je eigen websites, op andere blog/nieuws-platforms, etc.)
- Nieuwsbrieven
- Forums
- Discussie groepen
- Televisie en radio
- Kranten, tijdschriften of andere off-line kanalen
Zelf richten wij ons op online kanalen die we zelf beheren, daarmee behouden we ook de regie en kunnen we ingrijpen indien nodig! Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden.
Stap 4: Ontwikkel boodschappen voor ieder kanaal
Zorg voor content creatie afgestemd op de ingezette kanalen. Blijf daarbij dicht bij jezelf. Meet de kanalen en weet dat bepaalde content wel werkt op het ene kanaal en juist niet op het andere kanaal. Durf te experimenteren. Luister goed naar je bestaande klanten, zij geven je veel inzicht, het enige wat jij hoeft te doen is ernaar te vragen.
Zorg voor verschillende boodschappen via verschillende kanalen. Voorkom dat mensen overal hetzelfde tegenkomen en spam gevoelens krijgen.
Een goed opgezette contentstrategie zorgt ervoor dat kanalen elkaar onderling kunnen versterken in het uitzenden van jouw overall boodschap.
Stap 5: Meet je doelstellingen
Je hebt je doelen vooraf bepaald, zorg ervoor dat je dit meet. Zonder te meten ben je als een schip zonder kompas. Je vaart en stuurt bij op gevoel zonder zicht op de koers die je zou moeten volgen tot je bestemming. Door te meten kun je bijstellen en aanscherpen.